Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten - filtering, jonisering eller vad rekommenderas och med vilka prylar?  (läst 11822 gånger)

Friskt Vatten

Vattenpumpar har vist med virvling att göra. Det är en sjuh....tes virvel i en centrifugalpump. Men den, liksom andra virvlar, ändrar knappast vattnets sammansättning, innehåll, eller smak.

Nej, där har du fel! Vattenpumpar har INGET med vattenvirvling att göra. Att virvla vattnet är inte en cetrifugal process, som det handlar om i en vattenpump, eller med vatten under tryck, nej, det är tvärtom en centripetal och uppbyggande process. När vatten virvlas i en naturlig process så förändras vattnets molekylstruktur, och den är naturlig, stärkande, hälsobringande, och då inte bara för sånt man odlar. Nej, det är också det bästa vattnet för människa att dricka.
Det går även att rena vattnet genom en sådan centripetal process, men det är en annan historia...

När det gäller det ursprungliga inlägget här, så vill jag nog rekommendera att använda virvlat vatten, och då är framörallt virvlat källvatten det klart bästa alternativet.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 10:52 av Friskt Vatten »
Utan vatten inget liv, friskt vatten - friskt liv!

take

• Östergötland
    • De Klomp
Nej, där har du fel! Vattenpumpar har INGET med vattenvirvling att göra. Att virvla vattnet är inte en cetrifugal process, som det handlar om i en vattenpump, eller med vatten under tryck, nej, det är tvärtom en centripetal och uppbyggande process. När vatten virvlas i en naturlig process så förändras vattnets molekylstruktur, och den är naturlig, stärkande, hälsobringande, och då inte bara för sånt man odlar. Nej, det är också det bästa vattnet för människa att dricka.
Det går även att rena vattnet genom en sådan centripetal process, men det är en annan historia...

När det gäller det ursprungliga inlägget här, så vill jag nog rekommendera att använda virvlat vatten, och då är framörallt virvlat källvatten det klart bästa alternativet.

Nu blir jag sådär tråkigt igen men hur skiljer sig virvlat vatten från ovirvlat dito? Om jag har 3 glas med virvlad vatten och 3 glas med ovirvlad vatten kan du skilja dem åt?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Friskt Vatten

Nu blir jag sådär tråkigt igen men hur skiljer sig virvlat vatten från ovirvlat dito? Om jag har 3 glas med virvlad vatten och 3 glas med ovirvlad vatten kan du skilja dem åt?

Nej, inte optiskt i alla fall. Det här handlar om en förändring på molekylnivå. Den är mät- och kontrollerbar, så har man de rätta testinstrumenten och tar prov på de olika vattnen du talar om så kan man lätt se skillnad. Det är inga konstigheter.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 11:18 av Friskt Vatten »

take

• Östergötland
    • De Klomp
Nej, inte optisk i alla fall. Det här handlar om en förändring på molekylnivå. Den är mät- och kontrollerbar, så har man de rätta testinstrumenten och tar prov på de olika vattnen du talar om så kan man lätt se skillnad. Det är inga konstigheter.

Hur är det mätbar? Vad är det som ändrar sig på molekylnivå?

Friskt Vatten

Hur är det mätbar? Vad är det som ändrar sig på molekylnivå?

Genom att studera vattnets molekyler (laboratorietest) så kan man se att det efter att vatten blivit "virvlat" så har det uppstått en förändring i strukturen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Genom att studera vattnets molekyler (laboratorietest) så kan man se att det efter att vatten blivit "virvlat" så har det uppstått en förändring i strukturen.

Ja, och hur har strukturen ändrats? Vad testar dem i laboratoriet? Kan du bli lite konkret?

Friskt Vatten

Ja, och hur har strukturen ändrats? Vad testar dem i laboratoriet? Kan du bli lite konkret?

Nej, mer konkret än så här blir inte jag.
Vill du veta mer så är det bara att söka dig fram. Det finns dokumenterat, men det är så länge sedan jag läste det, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon webadress eller dyl.
I vilket fall som helst så är det en etablerad kunskap för dem som är insatta i ämnet.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Nej, mer konkret än så här blir inte jag.
Vill du veta mer så är det bara att söka dig fram. Det finns dokumenterat, men det är så länge sedan jag läste det, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon webadress eller dyl.
I vilket fall som helst så är det en etablerad kunskap för dem som är insatta i ämnet.

Det är inte etablerad och letar man runt på internet hittar man bara diverse kvacksalvare som håller på med det och absolut inget laboratorium värt namnet som kan urskilja sånt. Så återigen, du påstår saker, du har bevisbördan, varsågod.

Pjöllerberg

• Blekinge
Många produkter, bl a glass producerad med endast två-poligt vatten:  http://www.jordstralningscentrum.se/vatten.htm

Friskt Vatten

Det är inte etablerad och letar man runt på internet hittar man bara diverse kvacksalvare som håller på med det och absolut inget laboratorium värt namnet som kan urskilja sånt. Så återigen, du påstår saker, du har bevisbördan, varsågod.

Det är inget jag varken behöver eller vill bevisa.
Sedan, det jag talar om har inte med dessa kvacksalvare att göra. Den "vattenvirvlare" som vissa vill sälja, som man monterar på en kran, är fortfarande en felaktig behandling av vattnet. Det går INTE att revitalisera vatten genom TRYCK, vilket sker med de "virvlare" som man sätter på en kran.

Vattnet är betydligt mer komplicerat än vad många tror. Detta inlägg kanske kan klarlägga lite om att det pågår forskning på molekylär och stukturell nivå, när det gäller vatten, dess uppbyggnad och funktion:
http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/view/nya-ovaentade-roen-om-vattens-mikroskopiska-struktur-235466

Detta är bara ett av många forskningsprojekt när det gäller vattnets molekyära stuktur och funktion.

En annan intressant sak kan man se på denna korta filmsekvens. http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/video/view/video-om-hur-is-smaelter-paa-molekylaer-nivaa-191 Det är en datorsimulering av när is smälter, på molekylär nivå. Det visar att vattnets molekyler förändras av värme. Vattenmolekylerna förändras även av olika slags rörelser t ex genom tryck, eller genom att "virvla" det.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 12:10 av Friskt Vatten »

Friskt Vatten

Många produkter, bl a glass producerad med endast två-poligt vatten:  http://www.jordstralningscentrum.se/vatten.htm

Det är just en sådan produkt jag menar behandlar vattnet på ett onaturligt sätt. Tanken är åt rätt håll, men det går ändå INTE att få den optimala kvaliteten på vattnet genom TRYCK, vilket sker när man "pressar" vattnet genom "virvlaren".

take

• Östergötland
    • De Klomp

Det var inte svar på min fråga. Detta säger inte heller att det finns skillnad mellan virvlat och ovirvlat vatten. Du påstår dock att man kan skilja ut virvlat och ovirvlat vatten och jag ber dig backa upp detta påstående.

Pjöllerberg

• Blekinge
Det var inte svar på min fråga. Detta säger inte heller att det finns skillnad mellan virvlat och ovirvlat vatten. Du påstår dock att man kan skilja ut virvlat och ovirvlat vatten och jag ber dig backa upp detta påstående.

Nä, jag bara hänvisar till nåra som gör glass med dipolärt vatten, tämligen unikt skulle jag tro.

Ulric Eriksson

• Gäst
Vattnet vi använde i glassen på GB på 80-talet var dipolärt, något annat hade varit en sensation.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten

Vattnet är betydligt mer komplicerat än vad många tror. Detta inlägg kanske kan klarlägga lite om att det pågår forskning på molekylär och stukturell nivå, när det gäller vatten, dess uppbyggnad och funktion:
http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/view/nya-ovaentade-roen-om-vattens-mikroskopiska-struktur-235466
En annan intressant sak kan man se på denna korta filmsekvens. http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/video/view/video-om-hur-is-smaelter-paa-molekylaer-nivaa-191 Det är en datorsimulering av när is smälter, på molekylär nivå. Det visar att vattnets molekyler förändras av värme.

Jag har tittat på dina länkar, men förstår inte vad de har med virvling av vatten att göra. Länkarna verkar ju vederhäftiga.

Edgar

Anders G.

• -
Hej, Friskt Vatten.
Det skulle vara intressant att se någon utföra ett experiment med virvlat vatten.
Exempel: Om nu effekten påstås vara tex att "krukväxter växer bättre" (OBS EXEMPEL) vattnas en knippe krukväxter med virvlat vatten och ovirvlat. Den som vattnar skall inte veta vilket vatten som är vilket, och den som bedömer blommorna skall inte veta vilka som fått vilket vatten. Sen ser vi om det är någon skillnad på blommorna (motsv.)
Detta kallas 'den vetenskapliga metoden'. Är det något fel på metoden, säg till... Vi lägger upp försöket enligt en plan som vi enas om i förväg.

En mindre bra metod är att bara hävda att virvlat vatten skulle vara något märkvärdigt. Idén strider mot allt sunt förnuft, och allt våra sinnen och erfarenheter säger om vatten.

Din länk till Uppsala universitet har ju som tidigare nämnts inget med 'något virvlat' att göra.  Vanlig kemisk / fysisk vardagsforskning. Ser mest ut som en fortsatt diskussion om syra-basbegreppet i diväteoxid, det lösningsmedel vi alla är beroende av.

trädman

Nä, jag bara hänvisar till nåra som gör glass med dipolärt vatten, tämligen unikt skulle jag tro.

Jag skulle bli utomordentligt förvånad om någon gjorde glass på opolärt vatten.

trädman

Det är inget jag varken behöver eller vill bevisa.
Sedan, det jag talar om har inte med dessa kvacksalvare att göra. Den "vattenvirvlare" som vissa vill sälja, som man monterar på en kran, är fortfarande en felaktig behandling av vattnet. Det går INTE att revitalisera vatten genom TRYCK, vilket sker med de "virvlare" som man sätter på en kran.

Detta är bara ett av många forskningsprojekt när det gäller vattnets molekyära stuktur och funktion.

En annan intressant sak kan man se på denna korta filmsekvens. http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/video/view/video-om-hur-is-smaelter-paa-molekylaer-nivaa-191 Det är en datorsimulering av när is smälter, på molekylär nivå. Det visar att vattnets molekyler förändras av värme. Vattenmolekylerna förändras även av olika slags rörelser t ex genom tryck, eller genom att "virvla" det.

Vad gör man när man revitaliserar vatten?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Virvlat vatten ger enligt förespråkarna ett hälsosammare vatten, bättre tillväxt av växter och djur, och alla de egenskaper som mirakelmedicinerna haft genom historien.

I någon av Friskt Vattens jordstrålningslänkar beskrivs alla vattnets biologiska fördelar. Allt växer bättre UTOM bakterier, någon simhall kunde sänka kloreringen, när de använde virvlat vatten.

Virvling påverkar sålunda vattenstrukturen på så vis att vattnet SJÄLV kan avgöra om det ska förbättra eller försämra livsbetingelserna för biologiskt liv, och dessutom ha samma inställning som människan till vilka livsformer som ska gynnas.

Detta är ju sensationellt, intelligent vatten. Jag håller med Anders G, ett (eller flera) vetenskapligt test behövs för att övertyga oss, som tror att vi är intelligentare än vattnet.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser