Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hampa med allt som hör till  (läst 9053 gånger)

Kashmir

Hampa med allt som hör till
« skrivet: 01 apr-09 kl 11:52 »
Hej allihopa. Är nu i planeringsstadiet till att ta mig ur ekorrhjulet och förhoppningsvis vara helt själjvörsörjande inom 5 år. Vill odla det mesta för personligt bruk men har en fråga angående mirakel ogräset hampa.
Vill kunna göra mjöl, olja, rosta fröna. göra tyger och rep och även hönsmat. Så min fråga är då krävs det mycket maskiniellt arbete eller kan man göra det mesta för "hand" eller handvevade maskiner? Vill som sagt inte vara beroende av el-drivna maksiner. Har inte tänkt söka något tillstånd. Smart?

Tackar på förhand

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 13:59 »
Utan tillstånd så riskerar du nog bli väckt av nationella insatsstyrkan ("Sveriges dyraste dagis").

Kashmir

« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 14:38 »
Misstänkte det.  :)
synd att hampa inte har blivit socialt accepterad än. Kan ju göra ALLT med hampa. Då får man väk ta och söka tillstånd.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 14:48 »
berätta gärna allt i tråden hur det går till med tillstånden, vilka problem du stöter på, hur du löser det med odlingen och förädlingen av produkterna, mm.

har för mig att det finns en sort industrihampa som saknar de berusande beståndsdelarna, men det kanske är en skröna ...  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kashmir

« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 02:00 »
Det stämmer bra. industrihampans tch halt är minimal typ 0,004% (kan ha fel)
är mest intresserad av hampamjöl, fröna (som inehåller väldigt mycket omega-6) och kunna göra tyger.

Du kan kolla upp en dokumentär som heter emeror of hemp (sök det på video.google.com) där de berättar om jack herer en man som i den bästa av alla världar ser hampa som en mirakelväxt som kan få stopp på all orättvisa i världen.
Notera "i den bästa av alla världar" :)

trädman

« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 01:04 »
Det finns en lång lista på hamasorter som är OK att odla i Sverige under vissa förutsättningar. Det finns info på sjv.se. Jag har förmig att man måste söka gårdsstöd för sin hampaodling och skicka in etiketterna från utsädessäckarna till länsstyrelsen i orginal. Allt annat betraktades visst som brott mot narkotikalagstiftningen. Om jag minns rätt. Kolla hos sjv.se, där fanns mycket info när ag försökte läsa på för något år sedan.

Det finns en intressant finsk sort som heter Finola. Den är i första hand avsedd som fröproducent och mindre hög än de flesta andra. Den lär också gå att tröska med normala skördetröskor. Tyvärr är den inte upptagen på sortlistan, och får därmed inte odlas i Sverige. I Finland tycks det dock vara ok, även om man dock inte får gårdsstöd för den arealen.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 17:10 »
Det är bara att söka tillstånd. Men man får inte tillstånd om man inte har kontrakt med ett energiföretag som man säljer till, så för eget bruk är det kört.

Men jag fick faktiskt på nåt märkligt sätt tillstånd till 0,1 ha privat bruk är 2007, de krångalde aldrig, men om jag skulle få det igen vet jag inte.

Man ska skicka in etiketten på utsädespåsen å lite sånt.

Rödjan

« Svar #7 skrivet: 14 apr-09 kl 16:53 »
Nej, man måste inte ha kontrakt med beredare för att få odla hampa. Det gällde för ett par år sen.

Man måste däremot göra en ansökan för gårdstöd. Det betyder i praktiken att du ska vara etablerad lantbrukare.

Här står allt:

http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/allastodformer/gardsstodet/odlingavhampa.4.2136c610a3b62996e80001818.html

Det finns även fler trådar om hampa här på forumet. Jag har själv odlat 1 ha 2007.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Skalman

« Svar #8 skrivet: 14 apr-09 kl 21:11 »
Måste man få ansökan beviljad också? Man skulle väl kunna tro det, men det står inget om det.

Det verkar svårt att ta eget utsäde. Då blir det ju ingen etikett att skicka in.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 apr-09 kl 20:00 »
gårdsstöd kan man bara få om man har stödrätter. Å har man ingen måste man köpa. Jag har aldrig haft gårdsstöd å fick inget problem med sjv.

Rödjan

« Svar #10 skrivet: 19 apr-09 kl 22:17 »
Återigen nej, man måste inte ha stödrätter för att få gårdstöd. Stödrätter är en slags arealersättning, medan gårdstödet är en hel rad olika stöd (där arealersättning visserligen ingår).

Man får absolut inte ta eget utsäde. Utsädesodlingarna är reglerade.

Vad menar du med att få ansökan beviljad? Det är väl klart att du måste få den godkänd!

trädman

« Svar #11 skrivet: 19 apr-09 kl 23:09 »
Återigen nej, man måste inte ha stödrätter för att få gårdstöd. Stödrätter är en slags arealersättning, medan gårdstödet är en hel rad olika stöd (där arealersättning visserligen ingår).

Vad menar du med att få ansökan beviljad? Det är väl klart att du måste få den godkänd!

Jag tror det är i princip precis tvärt om. Så vitt jag kan förså Jordbruksverkets terminologi är gårdsstöd den stödform som tillkom som en ersättare för diverse produktionsstöd som tidigare fanns (tackbidrag, bidrag för spannmålsodling osv). Dessa bakades ihop till gårdsstödet och frikopplades från marken genom stödrätterna. För att få gårdsstöd krävs därför att man har stödrätter. Gårdsstödet finansieras i sin helhet av EU.

Utöver det finns ett antal andra stöd och ersättningar som inte har med  gårdsstödet att göra utan bl a finansieras av landsbygdsprogrammet, exempelvis stöd till ekologisk odling, betesmarker och slåtterängar osv. För att kunna få dessa behövs inga stödrätter. Lndsbygdsprogrammet finansieras av EU och svenska staten.

Skalman

« Svar #12 skrivet: 20 apr-09 kl 00:29 »

Om man inte får ta eget utsäde så blir det hela mindre intressant ur självhushållningssynpunkt tycker jag. Vet dock inte om man överhuvudtaget får användbart utsäde av dessa växter.

Beviljad etc: Jo det var så jag trodde, men som det står skrivet så är kravet att man har ansökt ... den som skrivit kan alltså inte svenska, eller kan inte elementär logik ...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 20 apr-09 kl 10:30 »
jo, men om man istället försöker att få bli en utsädesodling?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 apr-09 kl 14:15 »
då måste du köpa licens för att få göra utsäde. Tydligen inget som inte monsanto har råd med, typ.

Rödjan

« Svar #15 skrivet: 23 apr-09 kl 00:03 »
I så fall har jag blandat ihop gårdstöd med lantbruksprogrammet i sin helhet. Jag alltid kallat det du kallar lantbruksprogrammet för 'gårdstödet'. Men jag kan läsa mig att du har rätt, de är två olika.

Jag tar emot stöd via landsbygdsprogrammet men får inget gårdsstöd då jag inte har några stödrätter. Men jag odlade 1 ha hampa, gjorde en anmälan via min SAM-ansökan, skickade in etiketten och tja, det blev ju rätt mycket hampa.

Men jag måste ha gjort ganska fel, om dom nu som det faktiskt står på hemsidan, att man ska söka gårdstöd.

Men det är ju en absurd regel. Vissa lantbrukare har inga stödrätter, ju, ska inte de få odla hampa?

Och jag som helt missuppfattat reglerna? Narkotikabrottsling? Jag ska ringa Länsstyrelsen. "puff-puff"

Dräng

• -
« Svar #16 skrivet: 17 jun-09 kl 10:36 »
Vad gjorde du med hampan sen?

Jag hade tänkt prova att kväva en massa kirskål mm med hampa men hinner knappast få in etiketter till 30 juni. Eller hinner jag kanske? Har inte ens frön...

Här kan man köpa lite billigare (tror jag) i vart fall: http://hempflax.com/en/

Vad är det för karta man ska använda sig av då man ska skriva upp precis vart odlingen ligger? För man måste väl ange vilka skiften osv. Frågan är bara hur man då gör med en sommarstugetomt.
Eller är det bara för att få gårdsstödet som man måste skicka in etiketterna i tid? Det är lite luddigt, först står det att det enda som skiljer hampa från andra grödor är att man måste skicka in etiketten och skörda den en viss tid. Men sedan står det att man måste anmäla på vilka skiften osv, men det gäller kanske bara då man söker om gårdsstöd?

Rödjan

« Svar #17 skrivet: 20 jun-09 kl 13:27 »
Jag har fortfarande det mesta kvar. Tänker isolera med fibrerna.

Nu är det för sent att så hampa.

Dräng

• -
« Svar #18 skrivet: 22 sep-09 kl 23:26 »
Behandlade du eller ska du behandla hampan på något sätt innan du isolerar med den? Jag antar att man bör mala ner den i varje fall, för att få det tätare. Är det så enkelt som att odla en massa hampa, mala ner och fylla vindsgolvet med eller liknande? Kanske tom isolera (tjocka!) väggar där det inte är krav på mer än +5 grader över vintern?
Jag vet att "riktig" hampisolering är blandad med endast cintronsyra, för att binda antar jag.

Rödjan

« Svar #19 skrivet: 25 okt-09 kl 09:02 »
Jag har inte använt hampan som isolering så mycket. Ännu. Men jag vet att det inte är svårt. I tillräckligt tjocka lager behöver man inte mala. Man packar med handkraft. Hampa är formstabikt när det packats. Jag tar inte bort veden heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare
torbjorn, Nataks, Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser