Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny här inne och behöver lite råd  (läst 4956 gånger)

Linea

• Hobby uppfödare
Ny här inne och behöver lite råd
« skrivet: 01 apr-09 kl 00:56 »
 Jag har ett tack lamm som nu vid 4 veckors ålder helt plötsligt inte klarar att resa sig självt, går utan problem, har tills för 4 dagar sedan inte visat några som helst symptom på skador i nervsystemet, någon som varit med om detta, hamnar hon på sidan blir hon liggandes helt still,  om någon har en aning om vad som kan vara problemet, skriv gärna, jag stöd matar henne nu då jag ser att hon inte hinner ikapp sin mor, . När hon väl kommer upp på benen knallar hon runt med sina vänner och dricker vatten och knasslar i höt och man kan inte se att hon har några problem.............

Mvh Linda
Ha en bra dag

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ny här inne och behöver lite råd
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 07:09 »
Hej och välkommen!

Har hon fått selen?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 10:30 »
tycker oxå det verkar som selenbrist..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 10:44 »
tackorna har fått mineraler, finns det något sätt som jag kan få i detta lammet selen?
Ha en bra dag

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 10:47 »
Lantmännen el liknande har spannar med E-vitamin och selen.
I år finns ett nytt mineralfoder med extra selen hos lantmännen , Lamma (nånting heter det ).
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 10:57 »
ok, jag behöver alltså inget speciellt rent selen prepparat, kan jag försöka få i henne vanliga mineraler? jag sitter just nu och läser i min får bok, men hittar tyvärr inget där och min vetrinär är få ordig i vanlig ordnging när det gäller får och lamm
Ha en bra dag

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-09 kl 11:08 »
Nä, jag tycker nog att du borde ha "riktig" selen. Fast mineralenrna är antagligen bättre än inget... Men om det vore mitt lamm... Tokosel?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #7 skrivet: 01 apr-09 kl 11:54 »
Nu har jag varit ute hos mina får, lammet låg som vanligt och jag reste henne och hon gick iväg, hon har ätit mineraler ur krubban som vi sänkte nu, hon knallar runt som om allt vore som vanligt. Borde hon inte ha andra symptom om det vor selen brist eller yttrar det sig enbart så här??

Detta rena selen prepparat, var köper jag det????

och tack alla ni snälla som försöker hjälpa oss, det är jätte skönt med alla tips, vi suger åt oss och provar allt ;D
Ha en bra dag

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 12:20 »
Völkommen!
Tokosel skriver veterinären ut recept på.
Det är bra att ha hemma och ge i förebyggande syfte eftersom vi bor i ett selenfattigt land.
                                   Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 01 apr-09 kl 15:10 »
Völkommen!
Tokosel skriver veterinären ut recept på.

Tokosel är numera receptfritt så det går att köpa på apoteket. (det blir dock ngt billigare med recept)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #10 skrivet: 01 apr-09 kl 15:15 »
Är det någon som har en aning om hur mycket mitt lamm ska ha av Toksel ???

Mvh Linda
Ha en bra dag

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #11 skrivet: 01 apr-09 kl 15:17 »
Glömde skriva, har suttit i 1,5 timma och väntat på att min distrikts vetrinär ska ringa upp mig men inget händer så jag åker iväg till apoteket, ska bara kola så att de har det hemma ;D
Ha en bra dag

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #12 skrivet: 01 apr-09 kl 17:53 »
Tack för all hjälp, jag tog mitt lamm och for in till min vanliga vetrinär och sprutade henne med selen och lite andra vanliga vitaminer, då Tokoselen inte verkade vara något för lamm. kommer att spruta henne själv om 2 dagar om det behövs, nu hoppas vi att det var selen brist och inget annat.

Tack igen för all hjälp ;D

vi ses säkert i andra trådar, ha en underbar vårdag, här har vi ett underbart väder idag, Mvh Linda och alla får och lamm
Ha en bra dag

ulfg

« Svar #13 skrivet: 01 apr-09 kl 18:26 »
Jag köpte selen receptfritt på apoteket - Tokosel- och följde helt föreskrifterna på burken. Är i mjölform och blandas enkelt ut med kraftfodret. Ges två ggr före lammning för att förebygga brist. Enkelt och bra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #14 skrivet: 01 apr-09 kl 18:42 »
Problemet är väl om du har fri tillgång på ensilage el. dyl. hur gör man då?......vi brukar "slänga" tokosel över balen och hoppas att de som behöver får i sig. Hur gör ni?   ;)

Linea

• Hobby uppfödare
« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 19:06 »
Jag köpte selen receptfritt på apoteket - Tokosel- och följde helt föreskrifterna på burken. Är i mjölform och blandas enkelt ut med kraftfodret. Ges två ggr före lammning för att förebygga brist. Enkelt och bra.

Ja det är säkert inga problem, men min fråga gällde ett akut sjukt lamm på 4veckor, vad jag skulle behandla henne med nu omgående, här kunde jag inte förebygga längre. Det finns inga föreskrifter på hur man ger det till lamm, apoteket har heller inga råd, inte vetten heller. Så det fick bli att spruta henne.

Nästa år kommer vi att göra som du beskriver, har aldrig haft några problem tidigare men nu fick vi det så det blir väll bäst att göra så.

Mvh Linda
Ha en bra dag

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Lamm och Tokosel...
« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 20:07 »
Problemet är väl om du har fri tillgång på ensilage el. dyl. hur gör man då? Hur gör ni?

Jag ger varje tacka induviduellt den dos dom ska ha.
Har faktiskt aldrig tänkt på att man inte skulle kunna göra det ;D

Vitsen är ju att man ska veta att alla fått rätt dos av Selen o E-vitamin.

Det finns inga föreskrifter på hur man ger det till lamm, apoteket har heller inga råd, inte vetten heller. Så det fick bli att spruta henne.

Vilken lustig vette du har! man tar en knivsudd Tokosel och ger lammungen.
Endera häller man ner det i munnen på lammet eller så mjölkar man ur tackan 10 droppar mjölk och ger lammungen mjölken + Tokoselpulvret i den oumbärliga plastspruta man har som fårägare :)

Jag ger alla nyfödda lamm en dos Tokosel
så slipper man få problem* med lammungarna pga Selenbrist.
('att dom är svaga , att dom dör, att dom får selenbrist efter några veckor)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 20:14 »

???? Jag fick recept för tokosel.. de sa inget om att de var receptfritt..

Sen tror jag "min" vett prata om att 4 gånger dosen av Selen var dödligt... om jag nu inte missminner...
Vi har gett var och en.. Men så har vi ju bara 3 st med....

attefocratte

« Svar #18 skrivet: 01 apr-09 kl 21:31 »
Fårhälsoveterinären jag pratade med häromdagen rekommenderade att blanda Tokoselpulvret med lätt fuktad betfor. Lite lättare att dosera individuellt ärn att bara pytsa ut över fodret!
En liten nypa pulver i mungipan på lammen har också fungerat bra!

Linea

• Hobby uppfödare
SV: Lamm och Tokosel...
« Svar #19 skrivet: 01 apr-09 kl 21:47 »
Jag ger varje tacka induviduellt den dos dom ska ha.
Har faktiskt aldrig tänkt på att man inte skulle kunna göra det ;D

Vitsen är ju att man ska veta att alla fått rätt dos av Selen o E-vitamin.

Vilken lustig vette du har! man tar en knivsudd Tokosel och ger lammungen.
Endera häller man ner det i munnen på lammet eller så mjölkar man ur tackan 10 droppar mjölk och ger lammungen mjölken + Tokoselpulvret i den oumbärliga plastspruta man har som fårägare :)

Jag ger alla nyfödda lamm en dos Tokosel
så slipper man få problem* med lammungarna pga Selenbrist.
('att dom är svaga , att dom dör, att dom får selenbrist efter några veckor)

En fråga nu för nu börjar det bli snurrigt för mig, har du trots allt förebyggande du gör, drabbats av det jag gjorde nu och räddat livet på ditt lamm genom att ge tokselen? en knivsudd?

Mvh Linda
Ha en bra dag

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
beekeepern, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser