Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitt "puder" på kammen  (läst 6789 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vitt "puder" på kammen
« skrivet: 31 mar-09 kl 22:37 »
Vår tupp har något som ser ut som vitt puder eller damm på kammen. Det tar upp kanske 1/3 av kammens yta, från huvudet upp till kanske halvvägs upp på kammen.

På den här bilden kan man skönja det. Jag ber om ursäkt att jag lägger upp den här bilden för tredje gången på forumet, men det är den tydligaste på fenomenet jag har. Rakt ovanför ögat syns det tydligast.

Vad är detta och vad ska jag göra åt det? Svamp, skrev någon, och rekommenderade något medel (dock inte i vilken dos).

Vi har redan köpt Tenutex som vi hade tänkt använda på hans kalkben. Men om vi ändå ska förgifta honom med annat känns det onödigt att besvära honom med Tenutex.

Hans kam har sett mer eller mindre likadan ut i flera månader.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Vitt "puder" på kammen
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 21:24 »
Kan det inte rent av vara damm...? t.ex ifrån maten? Min svarttupp ser likadan ut...  :-\ /Catrin
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 22:47 »
Jo, kan kan det, men det har varit så rätt länge, så jag är lite orolig. Å andra sidan, hur ofta rengör han kammen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ajdå :/
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 23:14 »
Alla våra tuppar har sådant. Inte hela tiden utan i perioder. Även några hönor ibland och då de med stora kammar (t.ex vit lohmann). Har alltid trott det är döda hudflagor som lossnar. Som på oss, katter, hundar m.m... Typ som mjäll? Har till och med suttit och pillat bort på ledartuppen en gång och under var det mjuk fin ny hud. Höns med mörk hy syns det mer på. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-09 kl 11:32 »
Hoppas du har rätt Linkso, att det är hudflagor. Nu blev jag lite orolig så efter en väldigt närsynt titt på kammen såg jag vita små fläckar på öronskivorna (heter dom så föresten..?) och blev lite orolig över svamp...jag ska ut och fota så ni får se. Återkommer i ärendet  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 11:55 »
Nu ska vi se om jag lyckas få in en bil på Pippi-tupp...ser ni det vita? är det normalt?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 13:57 »
Uppdatering: vi beslöt oss för att börja med att köra på teorin att det bara skulle vara vanlig smuts. Vi smörjde in hans ben med Tenutex i dag, och i samma veva tog vi en fuktig handduk och torkade av kammen. Det vita gick bort ganska lätt faktiskt! Det tyder väl på att det är smuts? Eller går svampinfektioner också att torka bort med en trasa?  :-\

CatrinPlommon: ingen aning, men det vita på vår tupp är/var mer jämnt utspritt. På din tupp ligger det mer i klumpar. Vilket jag skulle gissa beror på formen på kammen. Vår lilla ungtupp har ju inte hunnit få så stor kam än.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 19:15 »
Hmm...ja min ledartupp har fått kalkben så imorgonkväll blir det såpatvätt och vaselininsmörjning för hela gänget, får ta mig en närmare titt då. Igår fick dom tårtan som blev över efter barnkalaset här hemma, kanske kan vara gräddfläckar han fått helt enkelt??  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 03 apr-09 kl 20:25 »
De där vita "klumparna" är inga klumpar... Om det itne går att pilla bort då?
Vissa tuppar/hönor har sådana där öronskivor. Många av mina blandraser har sådana... Ja, färgen är så helt enkelt.  ;D
T.ex. så har ju silkeshöns blåa... Om man korsar en silke med något som har vita öronskivor eller något sådant så får man nästan garanterat någon som får sådana öronskivor som din tupp har.  ;)

Här är en bild på en tupp med nästan likadana skivor som dina tupp har och om ni kollar på kammen har även denna lite vitt grejs:

http://www.blisstree.com/files/28/2007/11/rooster.jpg
« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 20:30 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-09 kl 13:12 »
Ja just det, det har den ju! Man blir lite väl nipprig när man tittar väldigt nära ibland... :-[ får försöka låta bli sånt  :) Tack för ditt svar Linkso! //Catrin

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #10 skrivet: 16 apr-09 kl 12:18 »
MIna svarttuppar ser precis likadana ut på kammarna... tror att det hör till rasen... Tror inte att det rör sig om nån sjukdom eller så.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 16 apr-09 kl 17:36 »
MIna svarttuppar ser precis likadana ut på kammarna... tror att det hör till rasen... Tror inte att det rör sig om nån sjukdom eller så.

Det är min nuvarande teori också, efter att ha läst runt lite och kikat lite extra noga på hur kammarna ser ut på olika tupp-bilder!  ;)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 16 apr-09 kl 19:51 »
Skönt att ni redan kommit fram till att det är "ingenting" innan jag såg tråden! Mina ser också lite sådana ut. Jag var ett tag orolig att det skulle vara kalkben som satt sig där, för det kan det tydligen göra och mina har haft det innan. Men det är väl inte så troligt.

finfint

• störst av allt är kärleken
« Svar #13 skrivet: 18 apr-09 kl 01:52 »
Mycket möjligt att det är torr hud på kammen. kan du testa att försiktigt pilla lite och se efter? En del av våra tuppar (svensk dvärghöna) har vita "öronskivor", och enligt hönsforskarna här är det bara ett utseende, alltså inget sjukligt alls.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 18 apr-09 kl 12:34 »
Mycket möjligt att det är torr hud på kammen. kan du testa att försiktigt pilla lite och se efter?

Ja...

och i samma veva tog vi en fuktig handduk och torkade av kammen. Det vita gick bort ganska lätt faktiskt!

;)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #15 skrivet: 24 apr-09 kl 09:32 »
Jag tror också att det naturligt, funderar på om det kan vara talg.
Syns lite även på min Svarte.

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 26 apr-09 kl 14:06 »
WOW! Vilken snygging och vilken fin form på kammen!  :-*

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #17 skrivet: 26 apr-09 kl 16:25 »
Vilken helsnygg tupp! Jag gillar svarthöns :)
ofrivilligt hönslös

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 26 apr-09 kl 20:26 »
Ja, han är snygg, det är fadern till min tupp!  :D Så om några månader är min förhoppningsvis lika snygg!  ;)

Johanna, ett av skälen till att jag blev orolig över min tupps kam, är att jag har sett bilder på din tupp, och då har din tupps kam verkar mer "ren". Men nu på denna bild ser det ut ungefär som på min tupp.

Känns inte som något att oroa sig över i a f!  :)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #19 skrivet: 26 apr-09 kl 21:13 »
Min tupp har också en massa vitt grejs på kammen, vet inte om det går att torka bort för jag får inte röra kammen på honom ;) Det är bara han som har det, inte hönorna. Min tupp är en blandning av faverolle och Isbar+ något mer. Han fick det först nu under senvintern/tidig vår och jag tror att det är förnyelse av huden. Han behöver en peelingkräm och en ansiktsmask, helt enkelt ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser