Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbetor, odlingstips någon?  (läst 8478 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Foderbetor, odlingstips någon?
« skrivet: 31 mar-09 kl 10:52 »
Jag har sett att några här på forumet odlar foderbetor. Jag fick lite frö från sesams monter på trädgårdsmässan och tänkte provodla i sommar. Är det någon som har tips på hur man får bäst resultat? och så skulle jag gärna ta del av info om övervintring då det vore trevligt att ta eget frö. Drar man bara upp dem och sätter dem i en balja med sand/jord med blast och allt? och så in i frostfritt utrymme?

Sedan skulle jag gärna höra vilka djur ni utfodrar med foderbetorna. Och om ni kokar dem först eller bara krossar/gör bitar av.

Imina

• Skåne
SV: Foderbetor, odlingstips någon?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-09 kl 18:47 »
Ingen som kan svara på denna tråden? Jag är också nyfiken på foderbetor!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Dillen

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 09:02 »
Är foderbetor och sockerbetor samma sak?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 09:49 »
Nej, det är olika saker.

piggetröska

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 aug-09 kl 15:49 »
Du skulle kunna pröva och fråga Arvidstorp (kontaktuppgifterna finns på www.arvidstorp.com)

Jag vet att de på sin förra gård i Skåne odlade foderbetor. Fröna hade de fått från en genbank, inte Sesam.

Piggetröskan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 aug-09 kl 12:12 »
Foderbetor odlas ungefär som andra betor. Det är stora näringskrävande rotfrukter. De vinterförvaras som andra rotfrukter. De fröodlas som andra rotfrukter: plantera ut dem tidig vår o.s.v.
Jag har odlat foderbeta ca en gång, som ett rent experiment, och har ingen större erfarenhet elle rkunskap om just foderrova. Vet heller inget om utfodring, men kunskap kan nog inhämtas i gamla lantbruksläror. Har ingen sån tillgänglig just nu, men det finns visst några utlagda på webben (av projekt Runeberg tror jag).

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 15 aug-09 kl 15:35 »
Vi odlade foderrovor och fodermärgkål för cirka 40 år sedan och använde som foder till kaninerna (vi hade som mest 300 st kaniner). Rovorna odlades som vilka kålrötter som helst, kräver en del ogräshackande och hyfsat stora avstånd mellan plantorna eftersom rovorna blir ganska stora. Vi skar rovorna i 6-8 klyftor som sedan gavs till kaninerna.

Fodermärgkålen kan skördas långt fram på vintern men är också begärlig för harar och rådjur så man kan behöva stängsel! Enstaka blad plockas med början nerifrån på varje planta, fodermärgkålen växer ganska länge på hösten så man får foder under en lång period. Slutligen när bladen är slut kan man riva upp stammen, klyva den och ge till djuren.

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 23 aug-09 kl 22:05 »
Hur gick det med odlingen av foderbetorna? Har börjat fundera på att odla det nästa säsong (om det är något som fåren skulle gilla..?) Så jag tycker att det vore intressant att veta hur det gick??

/Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

MonicaA

« Svar #8 skrivet: 31 aug-09 kl 09:10 »
Jag har smakat mjölk från kor som ätit foderbetor och det tyckte jag inte smakade gott. Det gick VERKLIGEN igenom till mjölken. Det måste finnas bättre alternativ, eller?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-09 kl 10:08 »
Hur gick det med odlingen av foderbetorna? Har börjat fundera på att odla det nästa säsong (om det är något som fåren skulle gilla..?) Så jag tycker att det vore intressant att veta hur det gick??

/Karina

Jag hann inte så i tid, så jag väntar tills nästa år istället.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 31 aug-09 kl 12:12 »
Jag har smakat mjölk från kor som ätit foderbetor och det tyckte jag inte smakade gott. Det gick VERKLIGEN igenom till mjölken. Det måste finnas bättre alternativ, eller?

Fodermorötter tror jag är bra. Och morotsblast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser