Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frukt och grönt.  (läst 5564 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
frukt och grönt.
« skrivet: 30 mar-09 kl 17:59 »
Förutom vanligt foder kan man ge frukt och grönsaker till nötdjur  ??? nyfiken  :) Eller är det skadligt på ngt sätt  ???
Nybliven gårdsägare

40+

• Våran "lilla" Ida
SV: frukt och grönt.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 22:26 »
Är det inte ngn här som har provat  ??? Vilka grönsaker eller frukter har ni i så fall provat  ??? Fanns det ngt som dom gillade jätte mkt eller ngt som dom ratade helt  ???
Nybliven gårdsägare

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 23:42 »
Har inte provat själv men har hört att man gav foderbetor åt nötkreatur förr.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 01:48 »
Jag ger inte frukt o rotfrukter till mina kor, är himla rädd att dom skulle sätta det i halsen.
(Har varit med om det som barn.. )

Frukt får hästarna mumsa på  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 09:33 »
Hadde två tjurar en gång som åt allt , paprika,palsternackor,potatis och gammalt bröd som jag fick från en mataffär. Gladast blev dom efter jul när dom fick massor av pepparkakor :P. Nyttigt eller ej dom gillade iallafal maten.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 12:59 »
Tack för svar jag tänkte man skulle skära frukt o grönsaker i mindre bitar just för att undvika att dom sätter i halsen . Jag skär allt i mindre bitar till både getter och grisar just med tanke på att dom kan sätta i halsen och det vill man absolut inte.
Nybliven gårdsägare

Kärleken

« Svar #6 skrivet: 07 apr-09 kl 00:16 »
Har gett äpplen till mina kor. Delade i två eller fyra delar beroende på storlek. En del kor åt andra inte.

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 22:13 »
jag får ganska mycket frukt och grönt från en närbutik. I början gav jag mina kor det skuret i tärningar, men så skärptes eu-reglerna för ekologisk produktion och allt skulle vara 100% ekologiskt för idisslare, så då fick jag sluta med det. men mina flickor älskade det och blev som tokig då jag kom med hinkarna.  Nu har jag gått ur eko.prod. och kommer nog att börja ge dom igen. Ska bara hitta en butik till, nu då jag har grisarna också. ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 15:15 »
äpplen o potatis har vi ibland givit åt korna... men rotfrukter måste tvättas (jord är inte bra för våmmen)o skäras i bitar annars kan de sätta ihalsen...
äpplena bör också delas ... o sen får man aldrig ge dem för mycket på en gång då kan deras mage komma i olag utan de måste vänjas...

frukt o grönt från affärer ger jag aldrig till mina djur för de innehåller så mycket bekämpnings medels rester....

utan egen odlad är ok.. tycker jag.. ::)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 16 apr-09 kl 15:28 »
Min ko är tokig i äpplen! Hon går upp på bakbenen, snappar tag i en gren på äppelträdet och drar ned den för att kunna äta... Bananskal och, tro det eller ej, apelsinskal (!) älskar vissa av fåren (ekologiska skal förstås).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

eva f

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-09 kl 16:12 »
Det håller jag med om, men har man inte egenodlat så vad att göra??? Givet vis ska man ALLTID ge liten giva i början. Det gäller allt foder.

Mata

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 apr-09 kl 16:27 »
Vi ger också våra kor äpplen och annat smått och gott. Vi delar dem på mitten (de är rätt små). Men jag har läst om kor som dött för att de hittat ett äppleträd och förätit sig så magen jäst  :o. Men så hiskeligt många äpplen ger man givetvis inte.
Jag läste en gång om ett test där man kollat hästarnas favoriter. Då kom banan och bockhornsklöver på första plats som hästarnas favoriter.
Det skulle vara kul och veta vad korna har för favoriter.
En av våra kor gillar inte äpplen dock. Så de har ju sina individuella skillnader. :)

eva f

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-09 kl 16:38 »
förresten, det jag hade tänkt säga var att de mjölkade faktiskt riktigt bra på det också ;D

Stavern

• Norge
« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 13:21 »
Jag har en kompis som driver en fäbod...han ger potatis o "gammalt" bröd o bulla till sina kor =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

gråzon

« Svar #14 skrivet: 05 maj-09 kl 09:24 »
Morot i små bitar och torkat bröd serverar jag som godis till våra kossor mycket uppskattat nyttan är bara att få dom handtama.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
Helena Wätte, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser