Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur efter oljan?  (läst 2259 gånger)

himmelstrutz

• Gäst
Permakultur efter oljan?
« skrivet: 30 mar-09 kl 00:04 »
Hej gott folk!

Jag såg just en fantastiskt inspirerande film om livet efter oljan:

http://www.arbetaren.se/klimatblogg/2009/03/29/a-farm-for-the-future/ (Och javisst är det dystert -- men entusiasmen hos permakulturmänniskorna i filmen smittar av sig!)

Jag undrar om nån av er skulle kunna rekommendera antingen kurser(i Sverige eller annorstädes) i permakultur, eller/och generella böcker i ämnet? Och hur stor är egentligen potentialen för permakultur på våra breddgrader? Finns det kanske ekobyar som redan pysslar med permakultur där man kan ansluta sig?

Uj. Många frågor.  ::)

/M

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Permakultur efter oljan?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 14:40 »
hej, är långt ifrån någon expert, men jag tänkte försöka bidra med några svar.

Permakultur handlar i första hand inte om speciella arter eller klimat, utan om att skapa ett hållbart ekosystem där man drar nytta av naturens krafter (ekosystemtjänster) för att maximera sin skörd, och minimera sin arbetsinsats.

Jag planerar min gård i norra norrland efter en del av priciperna inom permakultur. Och potentialen för att underlätta livet skulle jag vilja säga är stor. ;D

Jag tror att det finns en förening i sverige...prova googla.

Böcker finns i överföld, sök på "permakultur" på www.amazon.com

Även på youtube finns massor med information (www.youtube.com)

Jag har för mig att jag sett någon kurs på en folkhögskola..... prova söka på studera.nu eller dyl.

Ekobyarna kan jag dock inte hjälpa dig med.....sorry

Lycka till / Kattenihatten
Live simply......so that others may simply live.

Bo

« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 18:02 »
Det fanns en väl fungerande permakultur på sina håll här en gång. På Gotland t ex kom det ämbetsmän och betalade bönderna för att de skulle hugga ner sina tusenåriga ekar som stod spridda i åkrarna och som man menade stal näring från grödan. När de sedan ekliken hade förmultnat, hade man inte längre permakultur.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-09 kl 16:08 »
http://www.permakultur.se/

Finns kurser och tips.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 apr-09 kl 19:13 »
Det är som sagt ett koncept, att bygga ett ekosystem, och det kan göras på många sätt, en del är hi-tech, andra enklare och det finns för den late.(googla forest farm, och hoppa över sidor som tar upp intensiv skogsskötsel).

Ett ekosystem som en ädellövskog, har biodiversitet och kräver minimal skötsel, en mångfald växter, insekter och svampar lever tillsammans, och  skulle sköta sig utmärkt utan människans omvårdnad. Planterar man sparsamt in en del bärande träd, som nötter och frukt, samt odlar grönsaker i gläntor, påverkas detta självgående ekosystem väldigt lite. Det behöver inte gödslas, eller besprutas, och  man kan ha lite djur som t.ex. höns, som föder sig själv. Arbetet består mest i att skörda, och att så lite frö på våren. Något växthus kan man kanske oxå ha. För den som vill leva ett lite slappare liv, kan skapa ett "Eden" om man har tillgång till några hektar lövskog.

Det finns tusentals förslag till permakultur, för olika breddgrader och klimat(finns mycket om detta på nätet).

Det jag försöker bygga på en yta av 2000 kvadratmeter, är en helt vanlig trädgård, där toalett ,avloppsvatten  och gödsel från några djur ska återvinna närsalter för att driva odlingen. Med hjälp av kompost ska all jord och gödning cirkuleras, samt även ge proteinfoder åt höns.
Mitt mål är att till nästan helt föda 2 personer med mat på ytan.

Jag hade tidigare ganska många fjäderfä, men insåg så småningom att det blev mycket näringsläckage, och mycket foder fick köpas.

Gjorde tvärhalt för ett år sen och började då skissera på ett annat sätt att sköta tomten, med en balans mellan växtodling och djurhållning(När fåglarna försvann exploderade nässlorna på det övergödda området)). Började då med grönsaksodling, som jag tredubblar ytan för i år, och snart planteras det bär och frukt träd.
Hönsen som nu varit borta ett år, kommer tillbaka till nästa år, och då ska jag kunna föda dem från vad jag kan producera från tomten.
Kampen mot nässlorna fortsätter!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

H-K

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 19:17 »
varför kamp mot nässlan ??? mycket bra växt med massor av näring både för mäniska och djur.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 apr-09 kl 19:19 »
varför kamp mot nässlan ??? mycket bra växt med massor av näring både för mäniska och djur.

Försök leva allenast på nässlor!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

H-K

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 apr-09 kl 19:24 »
Försök leva allenast på nässlor!

det verkar titta upp nässlor överallt här,i stället för att bekämpa så ser jag det som en resurs i stället,soppor,nässelpankaka,torka mm att bara leva på det är nog inget att rekomendera...

himmelstrutz

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 14:30 »
Sabla inspirerande Skytten!

Jag har fortfarande inte hunnit läsa några böcker om permakultur, men dom stora penseldragen hajjar jag. Har pluggat socialantropologi och har där läst om indianstammar i Amazonas som verkar nyttja en sorts permakultur för deras uppehälle. Liksom Australiens aboriginer.

Har nu också beställt David Holmgren's nya bok: "Future scenarios - How communities can adapt to peak oil and climate change".

Häftigt också att det finns permakulturföreningar på Gotland osv. Överhuvudtaget verkar det finnas en uppsjö av engagemang runt om i världen, exempelvis: http://transitionculture.org/ osv.

Man kanske redan nu skulle ägna sig åt lite odlande aktivism i skogarna! Eller i den kommunala blomrabatten?  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser