Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvinnoförtryck  (läst 3056 gånger)

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Kvinnoförtryck
« skrivet: 19 nov-05 kl 10:32 »
hej,

tråden "kvinnoförtryck" i Ljugarbänken slingrar sig allt längre. Tips för deltagarna att läsa på lite innan de svamlar alldeles för mycket:

Eileen MacDonald: Shoot the women first
Simone de Beauvoir: La deuxieme sex - Det andra könet
Giaconda Belli: La mujer habitada - The inhabited woman
Julia Juzik: Allahs svarta änkor
Susel Hedström Huveröd: Kvinnor som murbräckor

/oliver

manna

• -
Re:Kvinnoförtryck
« Svar #1 skrivet: 19 nov-05 kl 17:12 »
Så mycket att läsa - så lite tid... Här är en höjdare för alla som är inne på kvinnor, feminism och litteraturkritik.

"Madwoman In The Attic" av Sandra M. Gilbert och Susan Gubar

In this work of feminist literary criticism the authors explore the works of many major 19th-century women writers. They chart a tangible desire expressed for freedom from the restraints of a confining patriarchal society and trace a distinctive female literary tradition.

Finns bl a på www.bokus.se
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Emelie

• Skåne
    • Undine.se
« Svar #2 skrivet: 21 nov-05 kl 17:01 »
även boken "vardagens osynliga våld" är superb!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 21 nov-05 kl 22:14 »
Jag har 51 års erfarenhet av kvinnor irl, det är rätt svårslaget jämfört med några böcker......

... men du ligger hjälplöst i lä jämfört med oss som faktiskt är kvinnor. Så läs du en bok bara, det skadar inte!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-05 kl 13:07 »
"Det andra könet" funkar alltid, även om den är rätt tung både till innehållet och vikten.
"Det eviga kriget mot kvinnan" av Marilyn French är oxå bra (även om jag förmodligen kommer få något upprört svar från någon på en sån boktitel ;)  )
En bok som inte bara konstaterar hur illa läget är, utan även ger tips på hur det kan bli bättre är "Ordination: Vardagsfeminism" av Jennie Sjögren.
Åsså förstås "Den kvinnliga eunucken" av Germaine Greer (Kul omslag!), gammal klassiker.

Även den här trådsvamlaren har läst lite  ;D
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

HildaM

« Svar #5 skrivet: 23 nov-05 kl 10:46 »
Egalias döttrarär ett måste även den. Av Gerd Brantenberg.

Ombytta roller.
Kvinnorna är de styrande, männen har de jobbigaste skönhetsidealen och går i PH (penishållare) och särk.

Boken känns bisarr när man läser den, men faktum är att den inte är överdriven. Inte för 70talet när den skrevs. Brantenberg förkvinnligar även språket:
Människor - kvinniskor
Hur gör man? -Hur gör kvinn?
osv.

Läs, skratta, fundera!

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-05 kl 16:29 »
Enligt min åsikt ska inte kvinnor förtrycka män och inte män kvinnor, alla behövs låt oss leva jämställdt låt inte någon förtrycka dig!.

FrogBoss

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jan-06 kl 13:51 »
Enligt min åsikt ska inte kvinnor förtrycka män och inte män kvinnor, alla behövs låt oss leva jämställdt låt inte någon förtrycka dig!.

De som förtrycker sig själva då? :-\

cissi

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jan-06 kl 21:57 »
En (tyvärr) ofta bortglömd bok är Betty Friedan´s "The feminine Mystique" från -68. Läs och njut  av den knivskarp analysen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser