Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyttan med att elda av fjolårsgräset i hagarna?  (läst 7168 gånger)

H-K

• Gäst
nyttan med att elda av fjolårsgräset i hagarna?
« skrivet: 28 mar-09 kl 18:24 »
det är många som gör det,inbillar mig att det nya gräset kommer upp snabbare samt att aska gödslar? men sköter inte naturen om det bättre?  det gammla gräset bryts ner och blir till gödning mm?  är det överhuvudtaget nån mening med att göra detta ???

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: nyttan med att elda av fjolårsgräset i hagarna?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 18:40 »
Det är väl bara såna som inte tål se förna som eldar upp den.
Klåfingrigt beteende, fast det kanske är bra att brandkåren inte soffar till sig för mycket.
Det ser föralldel fräscht ut på med nytt spätt gräs, men det kommer ju upp snabbt ändå på våren.
Gamla ängar och hagar eldades väl inte fordom, man räfsade ihop lövet i högar och eldade upp det men gräset fick vara orört.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 19:21 »
är det överhuvudtaget nån mening med att göra detta ???

Enligt uppgift decimeras fästingpopulationen av det.

H-K

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 19:25 »

mycket vettigt svar ulric,, det har jag inte tänkt på själv, här i blekinge så har vi massor med fästingar kanske är därför så många eldar av fjolårsgräset då.

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 19:37 »
Har man inte slagit året innan blir det inte så bôsigt i botten och man slipper en massa skit som sätter igen slåtterbalken.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 21:53 »
Hej!
Man slipper en massa mullämnen också som gör att det växer bättre.
MVH
Jan

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 00:08 »

I byn där min ex´s pappa bor så eldade dom av alla gärden och dikeskanter på våren för att minska på knott-populationen. Jag har ingen aning om hur knott förökar sig eller övervintrar, men det verkade funka i alla fall...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 00:49 »
Det blir fruktansvärt grönt om man bränner av ett gärde och sedan väntar några veckor. Det gamla gula gräset är borta, och bara det nya, friska syns. Kan vara bra inför fotografering av mäklarens annonsbilder.

Är det inte så att nästan alla har någon historia att berätta om när de eldade gräs och det höll på att gå helt åt skogen? Plötsliga kastvindar, gräs som brann bättre än väntat osv. Men det verkar som det slocknar ganska omgående efter att det höga, torra gräset brunnit upp, det är sällan det finns tillräckligt mycket energi för att att skogen skall ta sig ordentligt

LillstugeMarja

« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 23:54 »
Sägs inte vara bra för humlorna som finns under gräset på våren.. :'(Har jag hört.

knodden.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-11 kl 11:42 »
jaha är det nån som eldar fjolårsgräset?  eller har någon historia där gräsbränningen gick galet?

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 apr-11 kl 21:36 »
jaha är det nån som eldar fjolårsgräset?  eller har någon historia där gräsbränningen gick galet?
Jag tror ganska många av oss kan berätta historier om gräsbränning som man mist kontrollen över. Jag hade problem att övertala farsan om att det var en dålig dag att elda påskbrasa idag, mitt på ett gärde med torrt gräs och med plötsliga kastvindar. Men han skulle ta det i morgon tidigt medan det fortfarande var dagg  ::)

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-15 kl 13:14 »
Vi har en övergiven åker hemma vid föräldrarna, där kommer det många fästingar ifrån, skulle gärna bränna av den varje vår men det är inte vår åker så vi får dras med den.

Nu funderar jag även på att göra samma sak där hemma där jag nu äger marken, vid dikerna och områden på gården som är i naturskick. De här jävla fästingarna vill jag har så långt bort som möjligt, speciellt när barnen ska vara ute.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 16 mar-15 kl 14:01 »
Fästingarna kommer väl från djur som går förbi och fästingarna släpper ner sig på nya lämpliga platser när de är fullmatade, de har ju en livscykel där de parasiterar på olika värdar. Av den anledningen så är det nog mer värdefullt att begränsa tex rådjur så att de inte kommer in på ställen där småbarn ska vistas sommartid. Alltså jag tror inte det hjälper att bränna av gräset på våren för att bli av med fästingar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 mar-15 kl 14:04 »
Harar är också värddjur.

Alltså jag tror inte det hjälper att bränna av gräset på våren för att bli av med fästingar.

Det vore intressant om någon hittar forskning på området.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 16 mar-15 kl 14:12 »
Ju mera och ju torrare fjolårsgräs, dess bättre fart på gräsbranden. Det kan ge anledning att ringa spännande telefonnummer som 112. Det finns även chans att bli omnämnd i lokalpressen, samt att få tala med polis och åklagare.

kurt

« Svar #15 skrivet: 16 mar-15 kl 16:59 »
Harar är också värddjur.

Det vore intressant om någon hittar forskning på området.

doi:  10.1371/journal.pone.0112174

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 16 mar-15 kl 17:37 »
Det är roligt att elda gräs... Artsammansättningen i hagen ändras på sikt om man bränner gräset varje år
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 16 mar-15 kl 18:30 »
Det är roligt att elda gräs... Artsammansättningen i hagen ändras på sikt om man bränner gräset varje år
Ja, det blir väl lite som slåtterängar där det blir kvävefattigt och örterna gynnas framför gräset

andtol

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 mar-15 kl 19:08 »
doi:  10.1371/journal.pone.0112174

Är det en referens? Eller vad betyder det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 4 användare
Suzanne Svensson, Nataks, LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser