Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duvunge  (läst 4889 gånger)

gernsö

• Skåne
duvunge
« skrivet: 28 mar-09 kl 07:18 »
MIna tamduvor övergav två ägg i slutet av ruvtiden och jag hittade dem kalla efter ganska lång tid, trodde att de var döda men eftersom jag har en kläckmaskin igång till kycklingar så satte jag in äggen och gav dem en changs. Dagen efter lyste jag äggen, båda sparkade.... nu i morse såg jag att den ena har hackat lite hål, så när jag kommer hem i kväll antar jag att det sitter en lite duvunge och glor på mig genom kläckmaskinens glasdörr. Någon som har erfarenhet av att mata upp duvor från kläckningsdag1.
Alla tips är välkommna. jag vet att det är sondmat och väldigt ofta som gäller men något annat som ni kan berätta för mig.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lycka

• Ångermanland
SV: duvunge
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 07:33 »
Tror att du får bästa svaret om du  kontaktar
 ngn hobbyfågelförening
Många föder upp handmatade papegojor.
Tror att de kan det här med duvor bäst.
Har en kompis men han är på fågelexpo idag ställer ut sina fåglar.
Törs inte störa honom.
GOOGLA på FÅGELHOBBY så får du fram alla i Sverige.
Lycka till
« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 07:37 av Lycka »
Hedemorahöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 10:15 »
Du kan gå in på Sv.. Brevduveförbundets hemsida och klicka in dej på länkar för att se om du kan hitta något där.
Nyköpings Brevduveklubb har ett forum vet jag så testa det.

http://www.brevduvesport.net/
http://www.nykopingsbk.net/

Om du går in på Fågelhobbys sida så tror jag det är så att dom duvor som man har i dom kretsarna är inte samma riktigt "skrattduvor, kapduvor, sebraduvor osv."
Tror att det kan bero på att olika duvor har olika stark krävmjölk. Det är även så om man tar en ringduveunge och lägger in till sina brevduvor t.ex. så är risken stor att ungen dör.

Men nu säger jag inte att man inte kan prova sej fram om man hittar något som kan vara tänkvärt att testa med. När man föder upp duvor för hand brukar dom vara minst fem-sju dagar gamla. Barnvälling andvänds men då till större ungar.

Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 10:19 »
Lars du kan det där med duvor .
Jag försöker  att hjälpa till snabbt.
Hoppas att det går vägen men jag tror att det ät svårt.
Hedemorahöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 15:48 »
"Lycka" Jag tycker du gjorde rätt  ;) att man kan kolla in fågelhobbys och dom som håller på med den biten, det finns säker tänkbara alternativ och ideér som man kan ta åt sej.

Jag vet inte om du "Gernsö" har fler duvpar för då kan du även lägga iunder ett par som också kläcker nu eller om ett par dagar. Duvorna bildar krävmjölken några dagar före innan dom kläcker sina ägg.

Och vid omkr. 7 dagar börjar dom ge halvsmält frö eller foder och det är vid den tiden man kan mata för hand lättare.

Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 19:13 »
Gernsö hur går det?
Hedemorahöns

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 23:02 »
Bebis har inte kommit ut ännu, den har gjort hål och jag kan se näbben, men längre har den inte kommit, är inte intorkad eller så, så under natten eller i morgon så bör den vara ute.....

Har inte flera duvor som ligger på ägg osv så tyvärr så går det inte, hade varit så mycket lättare då.

Jag gör ett försök, går det så går det, då har jag i alla fall gett den en chans....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 16:39 »
Bebis har kommit ut och fått sin första måltid.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-09 kl 16:53 »
Vad har du matat den med.?
Hedemorahöns

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 17:19 »
En malen gegga av kokt finkfrön, keso och kycklingfoder samt vitaminer.

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #10 skrivet: 31 mar-09 kl 08:53 »
Bebis har kommit ut och fått sin första måltid.

gud vad fin den är! har själv ett duvpar som förhoppningsvis "blir med ägg" snart, längtar!
lycka till den din lilla sötnos!  :)
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 mar-09 kl 12:33 »
Tyvärr så fick jag avliva denna lilla plutt för ett par minuter sedan, hans matsmältningssystem fungerade inte som det skulle. Han skulle inte lida så jag avslutade det innan han  behövde må dåligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
javill, ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser