Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om man vill " fjäska" ......  (läst 3395 gånger)

Linda N

• Gäst
Om man vill " fjäska" ......
« skrivet: 18 nov-05 kl 14:32 »
....och bli mycket bra kompis ;) med getter - vad kan man ge dem mera än knäckebröd då ?.....  ::)
Och är det något man INTE skall ge dem som är direkt farligt för dem ?... :-\

Ronny

• Skåne
Re:Om man vill " fjäska" ......
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 17:44 »
Knäckebröd är väl ett bra och nyttigt godis? Ge dem inte rhodendendronblad för det är giftigt och de äter dem faktiskt (ingår inte i de gamla anpassade svenska lantras/allmogegetternas normala växtföda och de har inte lärt sig att rata dem). De får svår diarré och kan dö.
det kan vara frestande att ge den såna blad på vintern när det inte finns så mycket annat grönt att välja på.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 18 nov-05 kl 18:32 »
Det finns nog inget som går så rakt in i hjärtat via magen hos en get som en knäckis.

Linda N

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 nov-05 kl 23:29 »
....ok, jag trodde att det kanske fanns något mera som gjorde de "överförtjusta"   mer  än just knäckebröd  ::)...men det verkar vara det säkraste kortet för få en "getkompis"  :-[
Tack för svaren !!  :D

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 19 nov-05 kl 14:24 »
Mina getter är vana vid äppelklyftor och liten bit vitkål.
De får även knäckebröd men det andra vill de inte vara utan.

Jag ger äpplet i mindre klyftor som de får ta ur hand, då blir de kontaktsökande vilket är bra om getterna är lite skygga.

Aha, det visste jag inte om rododendron, visserligen har jag inte lockats att ge bladen till föda men det är nyttig info ifall getterna kommer ut ur hagarna nån gång.
Eftersom jag har rätt många rododendron bör jag kanske ordna nån form av vacker inhägnad då.
Skulle kanske inhägna hela trädgårdsdelen förresten för de lär väl rensa rent rätt bra om de kommer åt  :'(

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

romboiderna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 nov-05 kl 18:05 »
Prova vanliga saltade potatischips om plånboken klarar det.  :D Det kan få getter att bete sig som cirkushästar. Men obs! Alla djur, och särskilt idisslare ska man vara försiktig med att ge mycket av saker de inte är vana med.

Lite nyttigare godis är väl kvistar och ris som de kan gnaga och barka. De kan på långa avstånd se att man fäller sly och nästan hoppa jämfota av förtjusning innan man är framme vid hagen. Rivna morötter är både nyttigt och vänskapsfrämjande.

Vad som kan, även i inte allt för stora mängder, vara skadligt för getter (och andra idisslare) är mjukt, vitt bröd i SYNNERHET om det finns ens en antydan om mögel på det. Möglet slår ut den egna bakteriefloran vilket i värsta fall kan innebära döden. Deras magar är gjorda för fibrer och det är nog därför oxå som det vita brödet är olämpligt.

/R

PS. Min get gjorde slut på alla grannens rhodendendronknoppar en vintermorgon, och det verkade inte bekomma henne. Men giftet kanske sitter i bladen bara? Därmed INTE sagt att jag rekommenderar kosttillskottet ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 nov-05 kl 00:01 »
Bladen är giftiga.Om knopparna är det vet jag inte. Har själv sett följden när en man i all välmening gett rhodendendronblad till getter. Inte roligt - det lovar jag!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #7 skrivet: 22 nov-05 kl 08:56 »
Våra getter åt allt toapapper de kunde få tag på.... :)
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 22 nov-05 kl 13:03 »
Joho, det gäller att man har dörren till utedasset stängd :-)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 29 mar-06 kl 15:44 »
Min get Vinglan som jag hade i mina ungdoms ljuva dagar "noppade" alla blommorna på mammas tulpaner och påskliljor en gång när beteslinan blivit för lång, mamma var inte glad.

En annan gång åt hon upp plastfolien som farsan lämnat vind för våg efter en tilläggsisolering...det stack endast ut en liten trekant i mungipan och när vi började dra tog det inte slut, det slutade med att dåvarande pojkvännen fick hålla upp Vinglan i bakbenen medans jag drog, alt som allt drog jag fram 180cm plastfolie... :o

När vi sen satte ner henne igen tog det inte många sekunder förräns hon återigen försökte käka upp plasten..kallar man det dumhet eller envishet?  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 29 mar-06 kl 16:22 »
Kanske inte passar här, men appropå konstiga kosttillskott så...
förra sommaren hade vi en  frigolitbit liggandes under verandan, den var knappt en kvadrat stor och tre cm tjock. Och under sommaren har våra 8 hönor pickat i sig den lite sporadiskt. i slutet av sommaren  var det para dryga decimetern kvar av den.
Men de verkar må fint fortfarande...
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Johannacj

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-06 kl 21:59 »
Mina getters favoritgodis är banan och apelsin!!! ;D

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 22 apr-06 kl 22:04 »
Jag har sex katter så det blir en del plåtburkar över.
Tror ni att det skulle räcka med en get?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 23 apr-06 kl 21:15 »
Ja, om du slänger ned en väckarklocka och ett par gamla flanellskjortor i mathon med. Speciellt några dagar gammal flanellskjorta verkar poppis.  :)

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-06 kl 09:46 »
... och särskilt om du serverar "maten" cirka 26 sekunder senare än brukligt... *hörselskada.nu*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 24 apr-06 kl 12:19 »
Det räcker med 20 sekunder......*gehusseenvalium.nu*

Hehe, Manna.....kan det vara Lilith?  ;D

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 24 apr-06 kl 12:35 »
Det räcker med 20 sekunder......*gehusseenvalium.nu*

Hehe, Manna.....kan det vara Lilith?  ;D

Lilith? Vem är det? Numera bär hon sitt nya namn "Skenande Mistluren" med viss stolthet, en stor portion humor och en fantastisk röst.  ;D

Jag skrattar så jag gråter när hon står på sitt lilla stenberg och ropar ut sin kärlek till sällskap, mat, mat, mat, sällskap, kli i nacken, nosblås och ännu lite mer mat. Det mesta avslutas med kollektiva blandade småhopp, där Damian gör sitt bästa för att matcha Bub i styrka och manlighet medan Lilith tar täten och med full fart rusar in i gethuset så att höns och tupp far åt alla håll.

Hunden har inte fattat ett dugg (men det har blivit mååånga pussar!) och katterna går inte ens nära. Detta är livet! Fram för fler getter åt folket!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 24 apr-06 kl 20:36 »
Tänk, jag visste att du skulle få kläm på det. Du har fattat precis!

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 24 apr-06 kl 20:48 »
 ;D  :-*

Jag är en naturbegåvning! Och så har jag ju fått instruktioner av ett proffs! Filifjonkan är minsann inte så dum!!  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 02 mar-07 kl 04:45 »
Kosttillskott:  Plastpåsar i alla modechanger - tills jag begrep att man inte skulle försöka ta dem ifrån dem, utan tvärtom pula in dem i munnen första gången de smakade.  Mästerskap i utspottning!

Mera allvarligt:  Knäckebröd är nog gott, men mest har jag använt havre.  Lika populärt, och bra mycket billigare.

Rhododendrons farlighet har jag bara hört om, men en av mina blev rätt sjuk en gång av nått i en gammal trädgård, en medicinalväxt av nån sort.  Tumregel är väl att hålla sig till den flora som frivilligt från urminnes tider växt i våra skogar och på ängar.

Under en period fick jag gårdagens bröd från ett kondis.  Det var välsmakande, men mycket vete (och socker).  Det kunde vara hela tårtor ibland.  Man blev poppis bland de närmsta grannarna!  En gång fick djuren omkull tunnan med allt godiset, och åt massor.  De som for värst illa var fåren, några dog, medan getterna alla klarade sig undan med blotta, inte förskräckelsen, men väl magont och diarré.

Extra säkert lock på tunnan, alltså.

Och jag ska väl inte trötta er med historien om den stora aspen?  Min hyresvärd var alltid välvilligt inställd till getterna, och en dag sa han att han skulle ta ner en av sina två största aspar.  Mina vallhundsägande kompisar och jag höll undan getterna medan han sågade.  Det visade sig att aspen var för stor för hans motorsåg, och det blev lite trä kvar osågat i mitten.  Han var tvungen att gå efter ett spett.  Under tiden stod aspen, flera ton tung, och gungade i den lätta vinden.  Naturligtvis valde getterna just detta ögonblick för att smita ifrån hundarna.  Vi började kämpa, getterna mot aspen till, de hade ju hört sågen! och hundarna och vi åt motsatt håll.  Inom kort var getterna spridda i tre olika flockar, som sprang åt diverse håll, mest i skogen, följda av varsin hund, som förtvivlat försökte få dem att gå åt något särskilt håll.  Ingen av oss människor visste var de andra var, och hyresvärdens språngmarsch efter spettet fick vi höra om efteråt.  Just då visste vi bara att något gått snett...

Ja, sen bände han ner aspen, den föll med ett brak, och då kunde ingen hund i världen hålla getterna därifrån!

Vid fällning av mindre träd brydde vi oss inte om säkerhetsåtgärder, och det hände faktiskt aldrig något allvarligt.  När sågen gick, kom getterna och ställde sig i en förväntansfull ring.  När trädet föll, hörde de suset och sprang bortåt, för att omedelbart efter fallet vara tillbaka bland grenarna.  Det gäller ju att äta upp allt innan någon annan gör det.  Det såg ut som om djuren blåstes bort av lufttrycket, för att genast komma tillbaka som en våg vatten.

För att återvända till ämnet, löv är både gott och nyttigt.

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 04:55 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser