Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upptäcka soteld innan det är för sent? Röken ser skum ut  (läst 4304 gånger)

louise

• Gäst
hur avgör man om man har brand i skorstenen innan katstrofen utbryter?? Röken är mörkbrun, det ser förjävligt ut.  Luktar onödigt mycket med.

Min sotlucka vet jag drar in lite luft, eller, den är inte tät. Är rädd att det ökar risken. Sotarn har inte varit här sen i somras heller.

Skytten

• Skåne
SV: Upptäcka soteld innan det är för sent? Röken ser skum ut
« Svar #1 skrivet: 27 mar-09 kl 18:45 »
Eldar du prima torr ved?    Svart rök är inget bra, utom en liten stund när du tänder fyr, är det inte så konstigt.

Det går att kolla om det finns mycket sot i panna och skorsten.

Känner du ingen som kan sota, så ring sotaren för en extra sotning.

Jag försöker att få sotaren att komma strax före eldningsäsongen och en gång i januari.

Att sota på våren och sen på hösten, har jag lagt invändningar mot, då den ena gången då är tämligen meningslös.

Men har du fått sotat (ordentligt) i somras, verkar det som du "pyreldat" ved med hög fukthalt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-09 kl 19:16 »
Det jag eldar nu är kruttorrt. Sedan i somras kan det väl ha slunkit ner lite fisiga bitar, men.. inte många tror jag.

Sotat ordenltigt? Enligt en granne är han värdelös. De har börjat sota själva å får du ut tre gånger så mycket sot som sotaren.

milo

« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 20:36 »
Men lite sot i kanalen tätar och isolerar,, så man ska inte göra helt rent

Winnie

« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 11:23 »
hur avgör man om man har brand i skorstenen innan katstrofen utbryter?? Röken är mörkbrun, det ser förjävligt ut.  Luktar onödigt mycket med.

Du har INTE brand i skorstenen!!  Bara dålig förbränning!!

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 12:08 »
hm.. så dtre blir så jävla mörk rök i början? Fattar iante varför jag skulle ha dålig förbränning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser