Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta lökar?  (läst 2837 gånger)

tuvali

Sätta lökar?
« skrivet: 26 mar-09 kl 13:49 »
Är kanske i fel tråd men har en fråga angående blommsterlök.

Köpte urbilliga alliumlökar i veckan förmodlingen de som inte blev sålda i fjol. När skall jag plantera dem?  Till sommaren eller vänta till hösten då man brukar sätta lök ???

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sätta lökar?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 21:59 »
Är kanske i fel tråd men har en fråga angående blommsterlök.

Köpte urbilliga alliumlökar i veckan förmodlingen de som inte blev sålda i fjol. När skall jag plantera dem?  Till sommaren eller vänta till hösten då man brukar sätta lök ???

Troligen tidigt i vår.
Jag vet inte mycket om prydnads-Allium, men en del om vegetativt förökad ätlig Allium:
Vitlök kan sättas på våren även om man oftast (och med fördel) sätter på hösten.
Potatis- och schalottenlök kan sättas på hösten även om man oftast och med fördel sätter på våren.
Kajplök brukar sättas på hösten, men kan i nödfall sättas på våren även om den då ofta vilar i jorden till hösten och tittar upp först nästa år - en viss nackdel
Slusats: vegetativt förökad Allium är ofta inte så himla känslig vad gäller vår- eller höstsättning, även om den helt klart kan ha sina preferenser.
Dessutom: dina Allium-lökar lär ha skördats förra sommaren. Väntar du till nästa höst är de ganska gamla och kanske inte så fräscha längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser