Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdsgrus  (läst 17566 gånger)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Gårdsgrus
« skrivet: 26 mar-09 kl 09:52 »
Hej
Jag undrar hur mycket det kostar med ett lass (lastbil) gårdsgrus.
På ett ungefär. vet att det beror på storlek på gruset och hur stort flaket är, men bara mellan tumme och pekfinger.  :)
Mvh

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Gårdsgrus
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 12:05 »
Jag fick hem förra året ett flak med 13 ton.. 2000 spenn inkl, utkörning..
Detta år.. trots jag beställde 2 flak med vardera 13 ton så fick jag betala 6000 spenn.. Bor i Gbg.. och dom hade ca 20 mins körning med lastbilen att hämta det.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 26 mar-09 kl 12:16 »
Ring närmaste kross och fråga! Det skiljer en hel del beroende på vilken sortering du vill ha
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 26 mar-09 kl 20:05 »
jag antar att det var utan kvitto Palleman? Jag fick ett lass med grus på åtta ton för 1500 spänn i stockholmsområdet, svart..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 26 mar-09 kl 20:46 »
jag antar att det var utan kvitto Palleman? Jag fick ett lass med grus på åtta ton för 1500 spänn i stockholmsområdet, svart..

Oj nejdå.. Det var med kvitto.. från Vikans kross..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 26 mar-09 kl 22:10 »
Naturgrus betalar man särskild skatt på.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 mar-09 kl 23:10 »
Jag fick offert på grus idag: 60 kr/ton + moms. En hel bil, 30 ton + utkörning skulle bli 3000 kr.

Gunhild

« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 19:43 »
Det dyra brukar vara frakten, ca600kr. Vi brukar ge mellan 1000-2000kr då har vi beställt olika sorter.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 23:29 »
Naturgrus betalar man särskild skatt på.
Naturgrus är ingen höjdare som gårdsgrus.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #9 skrivet: 07 apr-09 kl 07:49 »

Hur kommer det sig?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Intricate

« Svar #10 skrivet: 07 apr-09 kl 08:01 »
Vi hyrde ett vanligt släp fast av lång variant och lastade fullt. 200 kr kostade gruset.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 07 apr-09 kl 09:52 »

Naturgrus är betydligt trevligare än kross. Man slipper det där frasande ljudet och det är inte lika vasst.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 apr-09 kl 22:27 »
Problemet som jag upplevde med vårat naturgrus var att det aldrig satte sig utan det rullade under fötterna.
Jag har lätt för att stuka fotlederna och var riktigt besviken på naturgruset som vi betalat extra för.
Så vi köpte krossat grus och strödde över. Då vart det bra och fast att gå på. För det krossade gruset kilar fast i varandra på ett bra sätt.

Enda fördelen med naturgrus var att det inte gjorde lika ont att gå barfota i. Men det betyder inte att det var skönt att gå barfota på naturgrus. ;)

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 08 apr-09 kl 08:03 »
Ett stort problem med grus om man inte har riktigt väggrus är att allt med hjul gräver ner sig. Så har man problem och skulle behöva rullator eller rullstol så måste man komplettera med plattor. Även barnvagnar kan vara ett problem (men de går att dra bakom sig).

Ska man se till det estetiska så finns bara naturgrus!

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 apr-09 kl 20:45 »
13 ton fraktion 8-11 på Vikans kross i Göteborg, samma ställe som Palleman, tog dom med kvitto 1150kr när jag hämtade det själv. Det är enda löneförmånen jag har att det går att låna lastbil gratis på jobbet. Tyvärr är det maxgräns på 100mil/år men det täcker i alla fall mina egna behov.
Tänk på att kross har olika färg beroende på vilken anläggning det kommer ifrån.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #15 skrivet: 08 apr-09 kl 22:25 »
Tack för alla svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser