Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska jag göra med min uppvärmning?  (läst 4814 gånger)

andtol

• Gäst
hur ska jag göra med min uppvärmning?
« skrivet: 25 mar-09 kl 11:29 »
Hej!

Jag behöver hjälp att fundera ut ett bra sätt att skära ner våra uppvärmingskostnader/elkostnader.

Idag har vi direktverkande el och kamin + en liten vedspis som tillägg. Vi har inte bott så länge i vårt hus (sommaren 2008) men det verkar som om vår elräkning kommer sluta på drygt 14000 kWh, inkl hushållsel. Vi har varit ganska snåla på dusch och värme (ca 16 grader inomhus) och eldat friskt för att hålla nere kostnaderna. Men nu är det dags att fundera ut ett system för att minska elförbrukningen ännu mer. 16 grader är inte riktigt ok, 18 är mer rimligt.

Vi har egen skog som räcker till ved.

Vårt hus är ett 40-tals hus som är renoverat flera gånger, jag gissar att isoleringen är ganska ok. Besiktningsmannen som var här i somras berömde huset och sa att vi inte skulle tilläggsisolera mer för att skicket på huset inte skulle försämras. Däremot har vi ganska dåliga dörrar (och fula) som vi vill byta ut.

Det finns flera möjligheter till lösningar:

1. Jordvärme, vi bor på landet utanför Växjö och har egen åker i anslutning till huset. Vi drar in vattenburen värme och sätter värmepumpen i källaren. Vi har fått två offerter på detta, 165 000 och 190 000 kr. Beräknad förbrukning 6000 kWh inkl varmvatten. Nackdelen är oljudet från pumpen samt beroendet av elen.

2. Vedpanna i källaren med vattenburen värme och acc-tankar, en något otydlig offert hamnar på en bit över 200 000. Solpanel skulle vara möjligt men en kostnad på minst 50 000 till.

3. Kökspanna (i köket) med acctankar i källaren. Ingen offert men antagligen dyrare än alt 2.

4. Vi sätter in en luft/luft-värmepump för ca 15 000 kr. Svårigheten är placeringen och även ett visst oljud från pumpen. Fortsatt beroende av el men till ett lägre pris än i dagsläget.

5. Vi sätter in en (eller flera?) kamin till, kostnad runt 20 000 inkl ett till rör i skorstenen.

Alt 4 och 5 kan kombineras.

Prisbilden för alt 1,2 och 3 är något för hög anser jag. Jag vill gärna gå på snålalternativen 4 och/eller 5.

Kom med synpunkter och förslag! Drömmen är att vara så alternativ som möjligt utan att bli för krångligt. Vi eldar gärna men det fungerar inte att elda hela dygnet.

Jag bifogar ritningen över huset. Var kan jag placera en luft/luft-värmepump?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: hur ska jag göra med min uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-09 kl 13:59 »
Eftersom ni har egen ved säger jag vedpanna och ackumulatortankar i källaren. Inget annat alternativ kommer att kunna konkurrera ekonomiskt. 200000 tycker jag låter dyrt, beroende på hur mycket jobb ni kan göra själva.

Solvärme lönar sig inte jämfört med ved.

Vikman

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 mar-09 kl 14:19 »
Hejsaan
har skjälv ett hus på 190 kvadrat  i 2 plan och gör väll av med en 13tusen kilowatt men värmer upp med kökspanna och acc tank
vad jag tror ni skulle mäst tjäna på är byta dörra kanske byta inner rutan i fönsteren till en lite tjockare energi glas och sätta in en luftvärmepump som komplement när ni inte är hemma, när de gäller luftvärmepumpen så gäller de väll att få till luftcirkulation mellan våningarna så man får runt luften i huset.
Vad för kamin har ni?, kanskse byta ut mot en med täljsten?
Mvh Anders
Är en kile som vill leva nära naturen

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 25 mar-09 kl 14:53 »
inget slår vattenburen värme. jag skulle dö om vi bara hade 16 grader hemma. vi börja frysa vid 21 och vill gärna ha det mellan 23 och 25. vattenburen gör det möjligt ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 25 mar-09 kl 19:03 »
Solvärme lönar sig inte jämfört med ved.
Det beror på hur man värderar sin egen tid...

Ni kan även skaffa en vattenmantlad pelletskamin (en del kan man också elda ved i). Då kan man både få varmvatten och bra värme i hela huset. Sen så förbrukas inte en massa el bara för att man inte är hemma och eldar.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 mar-09 kl 20:16 »
Det beror på hur man värderar sin egen tid...

Ni kan även skaffa en vattenmantlad pelletskamin (en del kan man också elda ved i). Då kan man både få varmvatten och bra värme i hela huset. Sen så förbrukas inte en massa el bara för att man inte är hemma och eldar.
Visst beror det på hur man värderar sin tid! Ved tar tid men är gratis.

Pellets är ganska dyrt jämfört med ved. Hur dyrt jämfört med el? Någon som vet? Lönar det sig att bränna pellets jämfört med en luftvärmepump?

Men vi har funderat på en kamin till, den vi har nu är en täljstenskamin.

Men kanske skulle välja en pelletsbrännare? I stället för luftvärmepump?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 mar-09 kl 20:42 »
Det där med tiden är helt rätt! Jag läste en undersökning som visade att när folk går i pension börjar de lägga mer tid på vedhanteringen. Man kan tolka det som att det är ett pyssel som är så roligt att det rentav är värt pengar i sig. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 mar-09 kl 20:53 »
Ur ekonomisk synpunkt  och för att inte ta risker i en osäker tid, skulle jag råda till en luft till luft, med två innerdelar, en på var våning.
De finns i prisklass 20-40 kkr.

Elberoendet finns i de flesta värmesystem, och nödvärme via en eldstad har ni redan.
Detta borde sänka elförbrukningen ganska mycket, och hålla varmt även när ni inte är disponibla att elda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 25 mar-09 kl 22:02 »
beror på var i landet man bor och hur varmt man vill ha. vi har en fin luftvärmepump på nedervåningen, men på vintern orkar den helt enkelt inte med. att satsa på luftvärme kan jag tänka mig i södra delen av landet, men norrut är det inget alternativ. pumpen jobbar ihjäl sig och billigt blir det inte heller, framförallt om du ska ha en på varje våning. man ska även satsa på en dyrare typ IVT eller nåt, så att man verkligen får ut någon effekt. vi har den i princip som AC på sommarn och för att hålla grundvärmen på nedervåningen där vi är mest under vintern. att försöka värma upp hela huset, som ändå är bra isolerat, med pumpen skulle aldrig falla mig in.

panna i källaren och vattenburen är enligt mig det bästa alternativet, alt en tullakivi (hur det nu stavas  ::) ) som är ansluten till ett vattenburet system. en sån är snygg också, den blir tokvarm på bara några brasor  och den håller värmen väldigt länge. det blir en helt annan värme av ett vattenburet system där man eldar med ved. vi eldar morgon och kväll några brasor då det är som kallast. är det kring 0 kan det gå några dagar innan vi funderar på att elda. har man björk eller motsvarande träslag att elda med får man värmen upp snabbt efter natten (och på kvällen eldar man så att huset inte kylar ut för mycket under natten) och det vattenburna systemet gör att värmen finns kvar ett bra tag efter att man har slutat elda.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-09 kl 22:42 »
Visst beror det på hur man värderar sin tid! Ved tar tid men är gratis.

Pellets är ganska dyrt jämfört med ved. Hur dyrt jämfört med el? Någon som vet? Lönar det sig att bränna pellets jämfört med en luftvärmepump?

Men vi har funderat på en kamin till, den vi har nu är en täljstenskamin.

Men kanske skulle välja en pelletsbrännare? I stället för luftvärmepump?

Lite kostnader och jämförelser:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=55780.msg441170#msg441170
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=55780.msg441271#msg441271
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

andtol

• Gäst

sub rosa

« Svar #11 skrivet: 26 mar-09 kl 21:22 »
Kakelugnspannan! Har ingen egen erfarenhet men det låter genialt, både varmvatten/tappvatten och direkt vedvärme!
http://www.kakelugnspannan.com/
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 mar-09 kl 22:11 »
Nackdelen med kakelugnspannan, om jag förstår dess funktion rätt, är att man får en oisolerad ackumulatortank i vardagsrummet, eller var man nu sätter den. Det verkar ju sådär på sommaren.

Vargerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 mar-09 kl 23:20 »
Jag gjorde ett enkelt vattenburet system, mitt hus 120 kvm, en fläktkonvektor på varje våning och sen lite strategiskt placerade luftrör till de andra rummen. Billigt och bra. Ihopkopplat med kökspanna och ack då såklart. 

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 mar-09 kl 23:34 »
Jag gjorde ett enkelt vattenburet system, mitt hus 120 kvm, en fläktkonvektor på varje våning och sen lite strategiskt placerade luftrör till de andra rummen. Billigt och bra. Ihopkopplat med kökspanna och ack då såklart. 
Vad är en fläktkonvertor? Med luftrör, någon slags värmeventilation alltså?

En tanke har varit att försöka sprida värmen från kaminen bättre med hjälp av fläktar/öppningar mellan rum och våningar. Men någt bra system har jag inte sett ännu.

Maxx

« Svar #15 skrivet: 27 mar-09 kl 00:45 »
Låter dyrt med 200 kkr! Panna ca 30 kkr radiatorer ca 2 kkr/st, se länkar...

Rördragningen är ganska lätt att göra själv!

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1120

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1133

Tycker det låter kallt med 16 grader, ditt hus är nog inte så väl isolerat. :-\ :) /M

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 mar-09 kl 11:48 »
Vad är en fläktkonvertor? Med luftrör, någon slags värmeventilation alltså?

En tanke har varit att försöka sprida värmen från kaminen bättre med hjälp av fläktar/öppningar mellan rum och våningar. Men någt bra system har jag inte sett ännu.

Ett element med fläkt på, vattenburet såklart. På Clabbe O, bland annat finns en grej som heter "Värmeflyttare" helt enkelt ett rör med fläkt som flyttar varm luft till ett kallare rum, fläkten styrs av en lufttermostat.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #17 skrivet: 30 mar-09 kl 11:53 »

[/quote]
Håller med en av ovanstående .
Kör på Kakelugnspanna + några strategiskt placerade fläktkonvektorer i huset.
Kakelugnspannan går att få med solslinga idag om du skulle investera i solvärme senare.
Konvektorerna kräver 2 matar-rör + en magnetventil som styr värmen till de fläktar som kräver värme.
Du borde kunna köpa in merparten av grejorna för under 100.000:- och sedan köpa till installationen för rimlig kostnad. Skriv var du bor, så kanske jag kan hjälpa dig med konvektorerna och rördelarna.
Kakelugnspannan köper du direkt från tillverkaren, sedan tar du hjälp av några kompisar och monterar upp den på plats.
ps. Behövs ritning eller skiss på huset för att räkna ut rördelarna.ds
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

andtol

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 mar-09 kl 12:14 »
Jag bor utanför Växjö.

Det finns ritningar i första inlägget, de var borta förut men nu finns de där! :)

dodgevan

« Svar #19 skrivet: 30 mar-09 kl 16:35 »
Hej tänkte dela med mig lite tips har själv en stuga i skåne vi bränner 11000 kvh ink v vatten. Luftvatten system då är de kallt i huset med stöttning av braskamin stora rummet runt 18+ vid eldning utan eldning 12-13 grader mitt hus är 170 m2 .
Mitt tips är att du inte köper de stora värmepump systemet . El är dyrt och fortsätter vara dyrt . Antagligen skulle pellets vara ett alternativ 7 000 kg skulle nog ta och driva huset men priset är 2500 kr-o mer säckat i mindre säckar tror de är 16 kg .
Jag skulle titta på kamin frågan om inte det vore en möjlighet , bästa vore om du kunde köpa beganade  element och dra ledningen själv .
Nu finns det vattenmantlade kaminer för runt 1000 euro finns en polsk firma så där är klart en risk . ett forum med ide´r
http://www.pellets.info/ kolla . Nu har jag inte hittat någon polsk pelletskamin som är vattenmantlad . De kanske jag själv är lite sugen på då mitt nästa projekt på värmesidan blir något åt de hållet .

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser