Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trätjära  (läst 8425 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Trätjära
« skrivet: 24 mar-09 kl 21:43 »
Trätjära har urgamla anor.Det har använts till allt från att skydda trä med, till skidvalla och till att behandla såväl fötter som djurklövar.
Framställningen av tjära ses numera med ogina ögon av miljöfolk.
Jag har spanat på nätet efter tjärfabriker och finner att det tydligen är mode i att ta prover vid alla nedlagda tjärfabriker för att sedan ta till åtgärder för att gräva bort jordmassor.

Att jag intresserat mig för tjära beror på att vi i Skattungbyn har en fin tjärfabrik. Den har inte varit i gång sedan 1970-talet då gubben som drev den dog. Nu försöker vi rädda fabriken, men miljölagarna är stränga. Skall snart på möte för att diskutera saken.
vi som vill rädda fabriken skall inte starta produktion, bara visa den, men bara det att fabriken finns får håret att resa sig på miljösnubbarna på länsstyrelsen.

När jag talar med folk här i byn så kan de inte fatta att trätjära skall vara så farligt.
- Det har vi ju använt i alla år.

Hur som helst så vore det intressant att diskutera detta här. Både användningen av tjära och farligheten.
Det finns två artiklar om Tjärfabriken i Skattungbyn på www.torinfoto.se för den som vill veta mer.

Attis

• -
SV: Trätjära
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 22:05 »

vi som vill rädda fabriken skall inte starta produktion, bara visa den, men bara det att fabriken finns får håret att resa sig på miljösnubbarna på länsstyrelsen.

Som vanligt silas det mygg men man sväljer kamelerna. Finns ju långt värre miljöproblem som dom borde sätta tänderna i. Istället så ska några få liter och ev. cancerfall göra att man inte får använda en (för övrigt) utmärkt produkt. Dom kan ju börja med vanliga cigaretter i stället.

Så stå på er! Är ni intresserade av fabriken och vill visa upp den borde dom ju vara glada för att ni håller historien levande.
/Attis

Jojje

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 mar-09 kl 21:29 »
Jo då, vi skall stå på oss. Skall träffa miljöfolket i kommunen i morgon.

Har f.ö från en man på Nordiska Museet fått reda på att Skogens Kol i Kilafors tillverkar trätjära. Den är av så fin kvalite att museifolk använder den.
http://www.skogens.net/u1/u1.html

hasteus

« Svar #3 skrivet: 24 apr-09 kl 00:56 »

Hoppas mötet gick bra, trätjäran har ju fått sig några törnar de senaste åren, EU (läs petrokemiska lobbyorganisationer) var ju på krigsstigen för något år sedan då dom krävde innehållsdeklarationer på tjära (för det kan man ju göra på syntetiska konkurrenter) då någon hade EUreggat trätjära som "träskyddsmedel", löstes genom att man klassade om det till ytbehandlingsmedel tror jag....

Annars skulle jag slå en signal till claesons trätjära i göteborg då dom förhoppningsvis som erkända (entusiastiska dalbrännare) tillverkare och leverantörer till byggvårdsektorn borde ha en hel del erfarenheter, kontakter kring just miljö och skyddlagar som dom kanske kan hjälpa er med.

http://www.claessons.com/ 

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 11:44 »
Halaj!

Jag har uppfattat saken precis tvärtom; att trätjäran (tillsammans med linoljan) är på väg tillbaka.
Den finns ju på både Hornbach och Bauhaus.
Fast Claessons har ju ett brett sortiment från ljusaste ljust till beckmörkt.

Beträffande miljöfarligheten har jag ingen åsikt, men säger miljöexpertisen så, så har jag ingen anledning att betvivla saken.
Bara för att det använts länge säger ju ingenting.

Kvicksilver t.ex. är också en naturprodukt.

//T

Jojje

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 21:56 »
Nu har jag fixat till en hemsida för föreningen Berglunds Tjärfabrik.
Den finns här
http://www.tjarfabriken.se

Pysslan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 okt-09 kl 10:14 »

Intressant med tjära. Doftar så gott. Grannen brukar tjära ekan.

Är det någon som har koll så berätta gärna om tjärans egenskaper och användningsområden.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 okt-09 kl 10:46 »
skäran ska hantiseptisk verkan anvends på hästars hovar för att mot verka röta och anveds ochså på rep som  inprenpenjering och dirversse  häst redskap såsomtimmer skällkar för att mot verka röta  finns säkert mycke mer men det är vad ja brukar ha den till mvh

Pysslan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 okt-09 kl 11:04 »

Tack, pålle!

Den luktar ganska starkt. Är det någon allergiker här som haft problem med det?

hasteus

« Svar #9 skrivet: 05 okt-09 kl 13:57 »

Skilj på trävård och människovård ;-)

Det är björktjära (eg björknävertjära) som har antiseptisk verkan och har används för hovar och spiltor.  Claessons har hade björktjära för några år sedan iallfall, testade och impregnera en älgfäll för utomhusbruk med det (slutade lukta efter ett år...)

Tjätjära görs huvudsakligen av kådrik fur (tall), hellst töre, men den innehåller terpentiner av vilka några estrar är väldigt skadliga för människan.  Det är bla därför fur aldrig används till matkärl och liknande. Björktjärnan går inte ens att spä med terpentin, så långt ifrån varandra är dom i egenskaper.

Om du kan skall du söka efter dalbränd tjätjära, dvs klassiskt bränd i tjärdal, moderna tjärprodukter ifrån färgindustin bränns i stora induktionsugnar (för träkolsframställning) i vilka man kan höja temperaturen och kontrollen för att tvinga ur en större procent tjära men därmed oxå de mycket mer farliga ämnena,  Jämför kallpressad och varmpressad linolja.

Pysslan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 okt-09 kl 21:12 »
..Tjätjära görs huvudsakligen av kådrik fur (tall), hellst töre, men den innehåller terpentiner av vilka några estrar är väldigt skadliga för människan.  Det är bla därför fur aldrig används till matkärl och liknande. Björktjärnan går inte ens att spä med terpentin, så långt ifrån varandra är dom i egenskaper.

Borde man då inte heller använda fur till tex skärbräda, tänker på att skolornas snickerivirke består främst av fur?

gopo

« Svar #11 skrivet: 06 okt-09 kl 08:41 »
Precis, fura bör inte användas till skärbrädor!

Huggare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 okt-09 kl 21:46 »
det här var intressant. hoppas ni vinner mot pappersvändarna.

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 24 okt-09 kl 20:41 »
Hej!
Hur gick det med räddningsaktionen?????
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser