Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övervintra tuppar  (läst 1743 gånger)

Desirée

• Gäst
övervintra tuppar
« skrivet: 15 nov-05 kl 14:15 »
Hej! Tänkte höra med er lite ... mina tuppar födda midsommar är så ståtliga, stolta och fina. Araucana, Blomme, Orpington och en mystisk blandning/rasren (?) som jag inte vet vad det är. Är det lättare att få dem sålda till våren? Dessa är mina första höns så jag vet inte hur säsongen ser ut riktigt! Vill helst inte slakta dem och de kanske kan vara mer efterfrågan framemot våren. Vad tror ni som är lite mer erfarna?

orloff

• Gäst
Re:övervintra tuppar
« Svar #1 skrivet: 15 nov-05 kl 14:47 »
Ibland är det lättare att bli av med dem på våren. Men till nästa år har nog flera sparade tuppar eftersom alla utställningar stoppades.  :(  Många hade nog tänkt sälja men nu går de kvar.

Anna

• -
Re:övervintra tuppar
« Svar #2 skrivet: 16 nov-05 kl 13:05 »
Jag vet folk som vill behålla många tuppar över vintern, men inte använda dem i aveln. De brukar ha alla tupparna i ett rum för sej utan hönor. På så vis blir det inget bråk mellan tupparna pga konkurransen om hönorna. Det skulle också bli en jobbig vinter för hönorna om det var för många tuppar i flocken. Plocka alltså ut den/de tupparna som du vill ha som far till alla barn, och låt de andra gå som ett eget gäng utan hönor. Då får alla en lugn vinter.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1143 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser