Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge och när slutar era höns att värpa?  (läst 7558 gånger)

hönstanten

  • Gäst
Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« skrivet: 15 nov-05 kl 10:43 »
Mina höns har haft ett uppehåll nu i 2 månader men imorse (till min förvåning) hade dom värpt 8 ägg (av 9 hönor)!! :o
 :o
Jag trodde att värpningen var beroende på både ljus och proteinintag. Någon som vet vad som bestämmer deras värp-cykel?
Mina höns får granngårdens vegetabiliska allfoder + frukt, grönt och matrester från köket.

/HT

john

  • Gäst
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-05 kl 12:27 »
hönstanten>> Mina lade också av för ca 2 månader sedan. Och den sista veckan innan dom upphörde var det bara en som värpte. Börjar också undra vad som hänt. I övrigt är allt som vanligt, förutom en höna som är lite krasslig. Alla är färdigruggade och pigga som alltid. Mina har samma diet som dina. Hönorna är ca 1½ år och började värpa på nyårsdagen i år. Sedan höll dom igång ända till i september. Dom har en lampa i hönshuset som är tänd mellan kl 8 på morgonen och kl 16.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-05 kl 13:05 »
Det var precis likadant med mina hönor. De slutade värpa i slutet av augusti och började igen för nå'n vecka sedan. Och så brukar det vara varje år. Om man håller höns så naturligt som möjligt brukar de ha en viloperiod som oftast infaller på hösten. Industrihöns får aldrig denna viloperiod och det resulterar i att de inte värper och lever lika många år som våra höns gör. Det är alltså helt i sin ordning med ett höstuppehåll.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #3 skrivet: 15 nov-05 kl 14:55 »
Men, dom ruggar väl och därför lägger dom inget på hösten. Mina gör så också och kommer igång med äggen en kort period innan den "riktiga" vintern kommer.

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-05 kl 13:24 »
Ja, Gruff har rätt, de ruggar.
Alla höns är ju olika hur de ruggar. En de tar flera månader på sig och en del gör det på ett par veckor.
Sedan kan de börja värpa lite igen innan vintern. Sedan finns det ju raser som värper året runt. (Inte medräknat industrihöns då...) Mina Plymouth Rock gör som ett exempel, och det hör till rasen.
Var glada att ni får lite ägg nu innan vintern och ät med andakt... ;)

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-05 kl 20:46 »
oj, mina värper för fullt,. men så är många unghöns, kanske gör någon skillnad.
bara en som inte värper av 6.

idag fick jag för övrigt ett JÄTTEÄGG.
7 cm långt.
men det saknades ett annat ägg i skalan, så jag misstänker ett det är den 6:e hönan som lagt sitt första ägg.


Beorn

  • Inlägg: 45
Re:Hur länge och när slutar era höns att värpa?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-05 kl 20:58 »
Mina Åsbohönor(håller ca10-16 st (just i år blev det 15 till vintern+tupp) ) börjar rugga i Juli och hela gänget har avklarat det tills ungefär mitten av november. Likadant varje år (bor i södra svealand)  de tre åren jag har haft dem. Däremot, så är det aldrig sämre än 4 ägg per dag, året runt. Dvs det är alltid några som värper. Jag har just nu ca 6-9 ägg om dagen ioch med att årets nya fröknar som kläcktes i våras har börjat värpa (man får lägga hushållspapper i botten på äggkoppen så att de står stilla... ;D.
Jag använder tillskottsljus, mest av de skälet att jag vill att de skall få 9-12 timmars födoperiod och kan därmed hålla en lägre temperatur(10 grader)  och därmed lägre fuktighet i hönshuset.  Timern tänder vid 0600 och släcker kl 1400 så att hönsen går och lägger sig med den naturliga skymningen. De har tillgång till hönsgården året om. Inga ljuschocker. Ioch med det kortare dagarna , så brukar jag landa på att starta ljuset vid ca 0500 när vi är inne i mitten av december. Efter midvintersolståndet minskar jag igen. Mina äldsta hönor är födda 2002, och värper fortfarande.  En sak förståss, är att jag matar dem med kokta inälvor från kaninslakter och ger rivna fodermorötter hela vintern. Det kanske hjälper till för äggläggningens skull..Det var ju för att de skulle få komplett foder tillsammans med säden. Använder inte färdigfoder.
Det är bara att konstatera att vi har mer att lära oss av våra djurs olikheter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 2 användare
Corvus, Saamanjasy

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser