Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impediment  (läst 5604 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Impediment
« skrivet: 22 mar-09 kl 13:52 »
ja, jag lägger väl min fråga här, då jag inte vet var den hör hemma annars:

killen och jag ska skaffa bondgård snart. området dit vi vill står fast och vi håller på att kika på de gårdar som finns till salu just nu. nu är
det så att många gårdar har väldigt mycket mark som är klassat som impediment. enligt wikipedia är det då:

Citera
olämplig för skogs- eller jordbruk, till exempel berghällar, kärr, fjäll ...

eftersom betesmark brukar specificeras för sig, så antar jag att det inte duger till fårbete ens. antar jag rätt? vad gör man då med impediment? vad kan impediment på gotland vara (fjäll är det då inte ...)? skulle ni ens överväga att skaffa en gård där flera ha klassas som impediment om målet med gården är just självhushåll?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Bo

SV: Impediment
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 14:47 »
Det kan väl vara bra att få några gratis hektar mellan sig och grannarna, särskilt om det som på Gotland brukar vara en härlig flora på kalkhällarna. - Om nu priset på fastigheten är relaterat till odlingsbarheten och inte till fritidsstugtomtavstyckningsmöjligheten.

Grismormor

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 14:58 »
Hej! Du måste ju åka dit och kolla!! Kanske kan just ditt sk impediment vara användbart. Jag tror att det kan växa en hel del skog på mark som ändå kallas impediment, fast den kan vara svårtåtkomlig för skogsmaskiner och inte lika högproduktiv som övrig mark... Men, som du sa, den kanske inte ens duger till fårbete? Om det skulle vara mycket berg så är väl det en perfekt plats för en vinterhage, ingen gegga, inga sura grannar som stör sig på att korna/fåren är leriga, dvs om det är möjligt att utfodra där.
Åk och kolla, kolla på alla gårdar, alla impediment, uthus och beteshagar. Kolla noga! Och lycka till med gården i framtiden!

oskarkul

• Gotland
    • poetisk hemsida
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 15:47 »
På stora delar av Gotland är det nog snarare regel än undantag att det finns impediment i form av alvarmarker eller hällmarkstallskogar. Markerna kan mycket väl användas för lammbete, traditionellt har de ofta använts så, men de föder inte särskilt många per hektar. Men det beror naturligtvis på hur marken ser ut och det vet man ju inte förrän man har kollat.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 16:03 »
Getter trivs ofta bra på impediment om det inte är för blött annars

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 22 mar-09 kl 17:16 »
ok, vi får nog ta en semester på en vecka. det är bara lite bökigt när man bor i umeå. jag tänkte höra lite i förväg så att man inte kör runt och kollar på gårdar i onödan där det visar sig att man kanske skulle kunna bygga en stugby men att det annars inte går att göra nåt vettigt åt marken. när mer än 50% av marken beskrivs som impediment, kanske det är onödigt att kolla på just ett sådant objekt? jag är uppväxt i storstan och sambon har också bott i storstan största delen av sitt liv. vi kan titta på mark och det säger oss i princip inget. nog kan jag skilja lera från sand, men längre än så kommer jag inte.  :-[ jag skulle nog kunna titta på "värdelös" mark en hel dag och i slutet på dagen skulle jag kunna tycka att det såg ganska bra ut ...  ??? urvalet på gårdar på gotland är ju inte sådär överväldigande stort, tyvärr.  :-\ vad växer på kalk? finns det nåt vettigt som gillar kalkhaltiga marker? eller jag kanske borde satsa på den där lantbruksenheten med 17 ha impediment och börja producera getost? jag, som inte ens kan mjölka  ;D eller finns det nån som bor på gotland och har lust att kika på gårdar tillsammans med oss när vi väl masar oss söderut en vecka längre fram i sommar?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 17:19 »
Kalk är bra, det behöver du inte vara orolig för. Då är nog torka ett större problem på gotland, det regnar ju knappt där

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 17:23 »
aha, alltså ingen risodling  ;D men marken bör väl duga till att så vall så att man håller hö åt djuren? ja, jag kan inget om det här. satsa på yakar kanske  ??? eller hoppas på att det läggs upp fler gårdar på hemnet nu på våren. är det inte flera hektar myr så är det lika mycket impediment ...  :-\

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 28 mar-09 kl 10:00 »
Definitionen på impediment i skogssammanhang är att det växer mindre än 1 skogskubikmeter skog per hektar och år. Våtmark brukar vara specificerad för sig, så det är nog fråga om berghällar med där grönskan finns där vattnet samlar sig i gropar i berget. Ofta växer det mycket lavar och sådan där vit mossa som folk har i adventsljusstaken. Särskilt mossan är känslig för tramp, så det är olämpligt att ha bete där (om det inte gäller ett fåtal djur) om det över huvud taget finns något som är värt att beta på.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 28 mar-09 kl 12:39 »
menar du rent allmänt eller är det den huvudsakliga formen av impediment på gotland? vad gör man då med sådana impediment förutom att ha och titta på?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 28 mar-09 kl 12:48 »
Det är den allmänna definitionen av impediment när ordet används i t.ex. skogsbruksplaner. Vad man ska ha dem till? Ja det är en bra fråga. Men de är ju inte lika mycket värda som annan mark som kan producera växtlighet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 28 mar-09 kl 13:23 »
jo, definitionen på impediment kan man ju läsa efter på wikipedia. vad man ska ha den till är ju den egentliga frågan, då det påverkar gårdköpet samt planerna vad man ska inrikta verksamheten på vad gäller utöver självförsörjningen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 28 mar-09 kl 15:36 »
ja, jag lägger väl min fråga här, då jag inte vet var den hör hemma annars:

killen och jag ska skaffa bondgård snart. området dit vi vill står fast och vi håller på att kika på de gårdar som finns till salu just nu. nu är
det så att många gårdar har väldigt mycket mark som är klassat som impediment. enligt wikipedia är det då:

eftersom betesmark brukar specificeras för sig, så antar jag att det inte duger till fårbete ens. antar jag rätt? vad gör man då med impediment? vad kan impediment på gotland vara (fjäll är det då inte ...)? skulle ni ens överväga att skaffa en gård där flera ha klassas som impediment om målet med gården är just självhushåll?

Självhushåll har traditionellt handlat om överlevnad och ofta bedrivits på marginella marker. Om det är yrkesmässigt jordbruk ni vill ägna er åt så kan saken komma i ett annat läge.

Det låter som ni behöver skaffa en del erfarenhet innan ni köper något större ställe. Men det kan räcka långt att gå på känsla om den är rätt.

Det låter som ni inte har så mycket erfarenhet av Gotland och knappt har tid att åka dit. Det kan ju vara ett skäl att fundera en gång till på varför ni just ska till Gotland. Men det kan räcka långt att gå på känsla om den är rätt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 28 mar-09 kl 17:45 »
jo, alltså det är ju självhushåll som är främsta skälet och vi vill inte skaffa flera hundra hektar mark eller blir storbönder heller. men utöver självhushållet vill man ju ändå sysslar med nåt som kanske kan ge lite tillskott i hushållskassan, som är roligt att hålla på med och där man känner att marken man köpt kommer till användning.

klimatet är en stor anledning varför vi har bestämt oss för gotland. vi har lite andra skäl också och kan inte just tänka på mycket andra delar av landet dit vi skulle vilja flytta, av den ena eller andra anledningen. jag har varit i olika delar av landet och bott på olika orter i sverige, samma sak med killen. av den anledningen kan man ju utesluta en hel del ställen av olika skäl. gotland gillade jag dock ganska skarpt då jag var där och vi ska naturligtvis titta på de gårdar som blir intressanta för oss.

även om det bara handlar om säg 4 hektar impediment, så vill man ju ändå kunna göra nåt vettigt med dessa hektaren. det är som sagt många gånger som impediment finns med om man vill köpa en gård på gotland och även om man inte just betalar nåt för dessa hektaren, så ska de ju inte bara vara där, tycker jag. vi är nog inte sådär jättemycket för odling i större skala, men man undrar ju vad man kan göra med sådan mark. det kanske finns träd som trivs bättre i sådana förhållanden? att jag inte just kan något om lantbruk vet jag, därför är jag här, läser och frågar det jag undrar över. och just nu undrar jag över impediment på gotland. alla barn i början ...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 28 mar-09 kl 17:52 »
Tänker man sig att bruka impediment antar jag att man måste ansöka om ändrad markanvändning, och med tanke på naturvårdshänsyn kan det vara svårt att få bifall för detta.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 28 mar-09 kl 20:02 »
Tänker man sig att bruka impediment antar jag att man måste ansöka om ändrad markanvändning, och med tanke på naturvårdshänsyn kan det vara svårt att få bifall för detta.

Extensivt fårbete på traditionellt gotländskt vis, som oskarkul talade om, kanske kan vara OK?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 28 mar-09 kl 20:18 »
jo, men det är väl bara om det nu är naturreservat och då brukar det ju uttryckligen stå att delar av marken är just naturreservat. impediment är det väl inte automatiskt  ???

oskarkul

• Gotland
    • poetisk hemsida
« Svar #17 skrivet: 29 mar-09 kl 00:53 »
Som sagt, impedimenten på Gotland är som regel alvarmarker, ofta med gles mycket senvuxen tallskog. Även det som betecknas som skog är ofta mindre produktivt än på fastlandet och ofta är det en mosaik av impediment och produktiv skog på markerna. Om man hägnar in ett område innebär det att det kan ingå en blandning av impediment, produktiv skog , våtmarker och betesmark i samma fålla.

Markerna går utmärkt att beta, det görs på många ställen, men man kan inte ha särskilt många djur, kanske något eller några lamm per hektar bara och man kanske inte ska förvänta sig samma tillväxt som om de går på ett mer produktivt bete. T.ex. växer som regel fårsvingel lite här och var, som lammen gillar. Huruvida det är positivt eller negativt för naturvärdena att beta kan diskuteras. På plussidan finns att marken hålls någorlunda öppen, vilket gynnar många ljus- och värmeälskande arter. På minussidan finns att hårt bete minskar blomrikedomen, vilket t.ex. missgynnar fjärilar och bin (som dock ofta vill ha det öppet).

Eftersom marken inte producerar särskilt mycket så kostar den inte heller särskilt mycket. Finns det tillräckligt med åkermark och betesmark för era ändamål, så finns det ingen större anledning att vara rädd för att få med lite impediment på köpet.

Här är lite exempel på hur markerna kan se ut, från några naturreservat på norra Gotland (kan nog växa lite mer på markerna än på dessa bilder och ändå kallas impediment)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 29 mar-09 kl 06:00 »
Det verkar som om TS vill koka soppa på en spik.
Fanns det möjligheter att tjäna pengar på impediment så skulla dom vara prissatta därefter.
Men då skulle det å andra sidan definitionsmässigt inte längre vara impediment.
Får man nånting nästan gratis så är där oftast inte mycket matnyttigt att hämta.
Om det gäller Gotland finns det kanske orkidéer och annat kul på marken, det kan också vara värt nåt, även om det inte mättar magen.
Det är tur att det fortfarande finns några platser där människor inte rotat omkring alltför mycket.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 mar-09 kl 10:37 »
Men mark är mark, och det kan man aldrig få för mycket av. Att gå och gruva sig för att man har ett par hektar man inte kan använda till något för tillfället är dumt. Bara att tacka och ta emot, och någon nytta får man nog av marken till slut. Är det på gotland kan man väll bygga några stugor och hyra ut dyrt till turister

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser