Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första slakt.....  (läst 1720 gånger)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Min första slakt.....
« skrivet: 14 nov-05 kl 17:06 »
Ja nu är det gjort. :-\
Jag är ju jägare och skjuter gärna vilt, men att avliva djur som man haft länge var inte lätt. Kalkonen var absolut svårast. Tuppar skränar och lever rövare och gör det lite lättare på något sätt medan kalkoner bara visslar lite tyst. :( När den var död var det ju inga problem att ta hand om köttet, men innan. :-\ Tur att min man hjälpte till, jag höll ju när vi gjorde den medvetslös och det ska jag tala om; den är vrålstark!! Vi hade fullt sjå att få upp den i snarorna.
Tuppen gick bra också, även om det inte var roligt. Ett och ett halvt kilo köttfärs blev det av en kalkon och en tupp. Finare kött går ju inte få, men jag tror inte jag ska ha kalkoner mera. Inte till slakt iaf. Pallar inte det. Jag fäster mig för mycket,de är ju bara underbara!
Ville bara dela med mig av denna pärs. Går nog lättare nästa gång nu när första gången är klar.
Tuppslakt är ju tyvärr en nödvändighet på hösten.
Jag slaktar ju på kvällen för att inte andra ska se vad som händer. Kanske larvigt, men jag vill ha det så.
MVH G

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Min första slakt.....
« Svar #1 skrivet: 14 nov-05 kl 17:11 »
Tycker du varit stark. Vet hur du våndades innan   :)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Min första slakt.....
« Svar #2 skrivet: 14 nov-05 kl 17:15 »
Tycker du varit stark. Vet hur du våndades innan   :)
Tack vännen. :-[
Din hjälp gjorde mycket ska du veta! Men fy, jag hade ont i magen hela dagen innan det blev gjort! Men jag tog inte min älskade Bengan, det blev en av hans söner istället. Skjuter på honom ett tag till.... :-\ (Oj det lät visst konstigt, skjuter på.....) ;)
Nästa helg blir det ett par tuppar till tror jag...

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Min första slakt.....
« Svar #3 skrivet: 14 nov-05 kl 21:37 »
Vet hur det känns. Minns första kalkonslakten med... tja... fasa.
JAG var för feg för att dräpa dem men min kompis (som är vegetarian) skulel fixa det. Visst. Håll i sa han och ja, sa jag... men... de var / blev urstarka så... det smet iväg... utan huvud. Huuuaaa vilken syn.

Men sen har det stadigt gått bättre. :)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Min första slakt.....
« Svar #4 skrivet: 17 nov-05 kl 13:04 »
Ja, jag hoppas det kommer kännas bättre. Och de blir starka! Det vill jag lova!
Men nästa gång blir det förhoppningsvis bättre känsla i magen. Man kan ju trots allt inte äta finare kött än det från den egna gården, från djur som har haft det bra i livet och en snabb död.
Eller hur?  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 4 användare
Tur-Johan, Vildmarksmannen, bjurn, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser