Kul att du frågar, lägger faktiskt in ett egentillverkat ekgolv i en sommarstuga på Smögen just nu i dagarna. Detta är iofs ett beställt jobb och i yrkets vägnar och eken är inte svensk utan importerad Amerikansk vitek men ändå!.
Viktigast är nog med att vara noga med att rikta ämnet nogrant, det är svårt att räta i efterhand. Jag har fräst 10*6m/m not på bägge sidor och använder lös fjäder på 6*18m/m. Tiljorna är 150*18m/m och i fallande längder. Underlaget är gammal råspont så jag skråspikar genom fjäder och not med dyckert 2*50m/m och driver med könare, detta för att tillåta viss rörelse. Golvet är bara hyvlat och obehandlat nu men ska slipas och oljas på plats, liggande. Man får inte glömma att golvet vill röra sig och att det är sitt torraste nu så jag bygger med 1-1.1/2 m/m springa i svällmån och 12-14m/m runt väggarna. Man får inte glömma att skåra tiljorna på undersidan för att motverka konkav rörelse. En skåra per 5cm tilja ca (1/3 av tjockleken djup) - av 18m/m tilja har jag allså 6m/m djupa skåror 3st på 150m/m bredd.
På din fråga om ytved så är det en smakfråga, på min beställning finns utrymme för viss ytved. Detta har ingen inverkan på hållfasthet eller så! Kvisthål, viss ytved och annat synligt förhöjer karaktären och jag ska senare tenn-fylla kvisthålen. Det blir ett vackert golv, men dyrt 32´000 ink moms pluss material och reskostnad slutnota ca45´000 för 15m2 massivt handgjort ekgolv. Men det drabbar ingen fattig - har man råd med sommarhus i Smögen så har man råd med golv!