Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två ardennerhästar - är jag galen?  (läst 11270 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Två ardennerhästar - är jag galen?
« Svar #60 skrivet: 10 apr-09 kl 17:46 »
Oj så roligt det blev nu! Genomtänkt och med proffshjälp.
Lycka till med häst och höns!  :D

nalläksvil

« Svar #61 skrivet: 15 apr-09 kl 17:36 »
Vilken bra deal ni verkar ha fått igenom!
Ville bara inflika att det inte alltid är helt omöjligt med så gamla ohanterade hästar.
Lärde för några år sedan känna ett underbart nordsvenskt sto, då i sina tjugo, som var stor och bred som ett litet skjul. Hon var det finaste, snällaste och raraste man kan tänka sig. Vad som helst och vem som helst kunde rida henne, pyssla med henne, och ja, göra i princip vad som helst med henne. Det fanns inget som kunde få henne ur gängorna.
Så snacka om chock när jag fick veta att första gången hon ens la ögonen på en människa var när hon var i sina dryga fyra. Då hade hon gått på lösdrift hela livet med sin mor och övrig flock.
Visst, det var lite krux och så i början, men med lite kärlek, omsorg och beslutsamhet blev hon verkligen super!
Jag hoppas verkligen det går bra för dig/er med hästarna!

Sis_pennpenn

« Svar #62 skrivet: 19 apr-09 kl 15:00 »
Vad roligt att du fick till det så! Har hjälpt till med hsätar som har varit ohanterade. 2 st var 6 år och hade blivit klappade någon gång då och då. Knappt mer. Jag kommer inte ihåg hur det var med verkningarna, men jag minns att det var lite arbete att få dem att lyfta hovarna. När vi skulle komma med ett schabrak vart den ena jätterädd, men rida barbacka på den var inga problem. Båda lärde sig att blir ridna på 3 månader med ordentlig hantering varje dag.

Jag hade säkert tagit dem också, men jag hade gjort precis som du gjort, och sen gjort den utvärdering ni ska ha!

Har nu en 16 årig nordsvensk klapphingst som vi köpte 2 dagar efter julafton. Tittade på honom dagen innan. Han stod inte still en sekuna i gången, högg mot alla och sparkade mot sadel och dylikt. Tur som var så var han en ängel när man red honom. Nu har jag honom lös när jag borstar honom utanför stallet (ska fixa någon slags uppbinding ute), då han har sådant revirtänk i boxen, men även det bättrar sig. Han har blivit jättego och snäll i hanteringen. Jag tog mig an honom med lite tvivel då han bara fick 3 månader av mig att bättra sig, då prövotiden gick ut. Förra ägaren har eggat hoom till at bitas genom att reta honom med handen tills han högg och berömde sedan. Han sa att hästen blev mindre rädd för saker då. Skulle aldrig ha tid för ett monster som aldrig ger sig. Men efter 2 dagar här lärde han sig stå still när jag borstade och höll i honom, så då bestämde jag mig för att behålla honom.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #63 skrivet: 05 maj-09 kl 22:16 »
Hur fan är man funtad om man "lär" hästen att bitas  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 05 maj-09 kl 22:18 »
Om du visste Kimma... Och det finns gott om sånna... >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #65 skrivet: 05 maj-09 kl 22:20 »
Men herregud, är folk helt skruvade därute..jag måtte bo i skyddad verkstad för nåt dummare har jag nog aldrig hört talas om  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 05 maj-09 kl 22:32 »
Kanske inte idioter som lär hästar att bitas..men gott om idioter som inte borde ha häst... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #67 skrivet: 06 maj-09 kl 08:44 »
Ja det är uppenbart  :(

Sis_pennpenn

« Svar #68 skrivet: 08 maj-09 kl 14:09 »
Som sagt så finns det gått om människor som inte bör ha hästar, de kan få för sig alla möjliga ideer. Jag är faktiskt glad att jag tod hand om honom.

Tur som är så är han väldigt lärt och det har gått att få ur honom det som tur är. Jag har inte fått något ens försök med hot motmig på någon månad nu, men råkade komma i vägen när han skulle försvara sig mot den andra hästen som bet honom i rumpan när jag skulle fånga honom, men han ångrade sig väldigt snabbt, så det kändes bara att han kom dit med huvudet så ångrade han sig och drog tillbaka huvudet igen.

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #69 skrivet: 12 maj-09 kl 19:46 »
Vad roligt att du fick till det så! Har hjälpt till med hsätar som har varit ohanterade. 2 st var 6 år och hade blivit klappade någon gång då och då. Knappt mer. Jag kommer inte ihåg hur det var med verkningarna, men jag minns att det var lite arbete att få dem att lyfta hovarna. När vi skulle komma med ett schabrak vart den ena jätterädd, men rida barbacka på den var inga problem. Båda lärde sig att blir ridna på 3 månader med ordentlig hantering varje dag.

Jag hade säkert tagit dem också, men jag hade gjort precis som du gjort, och sen gjort den utvärdering ni ska ha!

Har nu en 16 årig nordsvensk klapphingst som vi köpte 2 dagar efter julafton. Tittade på honom dagen innan. Han stod inte still en sekuna i gången, högg mot alla och sparkade mot sadel och dylikt. Tur som var så var han en ängel när man red honom. Nu har jag honom lös när jag borstar honom utanför stallet (ska fixa någon slags uppbinding ute), då han har sådant revirtänk i boxen, men även det bättrar sig. Han har blivit jättego och snäll i hanteringen. Jag tog mig an honom med lite tvivel då han bara fick 3 månader av mig att bättra sig, då prövotiden gick ut. Förra ägaren har eggat hoom till at bitas genom att reta honom med handen tills han högg och berömde sedan. Han sa att hästen blev mindre rädd för saker då. Skulle aldrig ha tid för ett monster som aldrig ger sig. Men efter 2 dagar här lärde han sig stå still när jag borstade och höll i honom, så då bestämde jag mig för att behålla honom.
Härligt med människor som har ork o tid till att ta hand om felhanterade hästar eller ohanterade.....mvh c

Sis_pennpenn

« Svar #70 skrivet: 13 maj-09 kl 10:45 »
Härligt med människor som har ork o tid till att ta hand om felhanterade hästar eller ohanterade.....mvh c

Det skulle vara en dröm att kunna jobba med det. Det finns många som råkar göra något litet fel med en dominant häst och därför förlorar hela kontrollen. Dessa går att få tillbaka på rätt spår igen, men som sagt. Mycket tid och ännu mera ork och tålamod.
Det är väldigt roligt när man ser minsta lilla framsteg och då fylls amn med helt ny energi.
Mvh Sis_pennpenn

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #71 skrivet: 13 maj-09 kl 22:06 »
Det skulle vara en dröm att kunna jobba med det. Det finns många som råkar göra något litet fel med en dominant häst och därför förlorar hela kontrollen. Dessa går att få tillbaka på rätt spår igen, men som sagt. Mycket tid och ännu mera ork och tålamod.
Det är väldigt roligt när man ser minsta lilla framsteg och då fylls amn med helt ny energi.
Mvh Sis_pennpenn
Vi tog hand om en gammal bruks-valack förra året,,hämtade han 1 timme efter att dom tagit bort hans kompis som blev 24 år,,,,dom tänkte gå samma väg med valacken :'( :'(,,då var vi på plats direkt.....Har sagt att jag vill ha en valack som va inriden,minst 160 cm och sådär 6-8 år,,,men vad e det vi hämtar ;) ;)..jo en 18 åring och endast 148 cm och totalt ohanterad=oförstörd,,,,men gud så snäll........Efter lite bök o stök i nån månad så är han helt fantastisk....Varje gång vi har varit ute på tur så har vi blivit lika ledsna för att ingen har tagit hand om hans år innan,,för snällare häst har jag inte träffat :-* :-*...Han e alltid glad,fullt trafiksäker,står helt blickstilla när man grejar med han typ hovis,borsta hoppa upp osv........ 8) 8) 8)..Och han har VÄRLDENS snällaste ögon... :-* :-* :-*så ibland måste man gå på magkänsla.....
.........c.

Ptr

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 15 maj-09 kl 15:12 »
Men herregud, är folk helt skruvade därute..jag måtte bo i skyddad verkstad för nåt dummare har jag nog aldrig hört talas om  >:(

Den kanske blir det med sådan hund ;)

Kunde inte låta bli  Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 15 maj-09 kl 20:02 »
Den kanske blir det med sådan hund ;)

Kunde inte låta bli  Mvh
::)

pålle

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 17 maj-09 kl 18:45 »
det glädjer mig att pesimisterna har fel mvh pålle

Sis_pennpenn

« Svar #75 skrivet: 18 maj-09 kl 07:47 »
Vi tog hand om en gammal bruks-valack förra året,,hämtade han 1 timme efter att dom tagit bort hans kompis som blev 24 år,,,,dom tänkte gå samma väg med valacken :'( :'(,,då var vi på plats direkt.....Har sagt att jag vill ha en valack som va inriden,minst 160 cm och sådär 6-8 år,,,men vad e det vi hämtar ;) ;)..jo en 18 åring och endast 148 cm och totalt ohanterad=oförstörd,,,,men gud så snäll........Efter lite bök o stök i nån månad så är han helt fantastisk....Varje gång vi har varit ute på tur så har vi blivit lika ledsna för att ingen har tagit hand om hans år innan,,för snällare häst har jag inte träffat :-* :-*...Han e alltid glad,fullt trafiksäker,står helt blickstilla när man grejar med han typ hovis,borsta hoppa upp osv........ 8) 8) 8)..Och han har VÄRLDENS snällaste ögon... :-* :-* :-*så ibland måste man gå på magkänsla.....
.........c.

Verkligen jättefin!! Det är jätteroligt när det går så bra! Håller verkligen med om att ohanterad är oförstörd. men vissa hästar går ju tyvärr inte att lära när de kommit upp i ålder om de varit för vilda. Jätteroligt att det gick så bra! Jag skulle ha tag på en sällskaps häst som man skulle kunna träna med, ev ta någon lättare  tävling med. men det vart våran lilla prins Milton!

Sis_pennpenn

« Svar #76 skrivet: 12 jun-09 kl 13:02 »
Nu är jag nyfiken på hur det går med ardennrarna Emblis, du kan väl skriva lite hur det har gått.
Mvh Sis_pennpenn

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser