Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två ardennerhästar - är jag galen?  (läst 11269 gånger)

fjäderfän

SV: Två ardennerhästar - är jag galen?
« Svar #40 skrivet: 23 mar-09 kl 14:41 »
sommar säger man ju minst 1 hektar per häst och tycker det borde gälla alla årstider.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

covboy

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 mar-09 kl 17:10 »
Det är väl miljölagen som talar om att man inte får ha leriga hagar för avrinningen ?

Taggis

• vänner
« Svar #42 skrivet: 23 mar-09 kl 17:26 »
sommar säger man ju minst 1 hektar per häst och tycker det borde gälla alla årstider.

Ja det har dom ju definitivt inte,inte ens till 3 hästar som går där . Hur är det med vindskydd då ,ska det finnas i hagar el. ?Dessa har ingenting inte ens träd att kura under .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

fjäderfän

« Svar #43 skrivet: 23 mar-09 kl 18:57 »
är dom ute mer en 8 timmar så ska dom ha vindskydd av nått slag

covboy

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 mar-09 kl 21:12 »
alltid bra med vindskydd..

guba

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 mar-09 kl 21:37 »
är dom ute mer en 8 timmar så ska dom ha vindskydd av nått slag
Stämmer inte riktigt, över 16 timmar ute så krävs ligghall.
Nedan saxat från Jordbruksverkets hemsida.

Utevistelse
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Håll betesmarker och rastgårdar fria från föremål som kan skada hästarna
Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden.

Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #46 skrivet: 23 mar-09 kl 22:31 »
Där vi har vår häst är hela hagen en enda stor geggamojja  :P, ägaren vill inte flytta dom till den andra hagen för då blir den förstörd .
Ser inte kul ut när dom står i denna geggan 20 cm upp på benen hela dagarna.

Men varför flyttar du inte? Även om man kan tycka att stallägaren borde ordna det bättre så bär man själv ansvaret för sitt djurs välbefinnande. Är det inte bra nog så får man flytta till ett bättre ställe!

Taggis

• vänner
« Svar #47 skrivet: 23 mar-09 kl 23:29 »
Men varför flyttar du inte? Även om man kan tycka att stallägaren borde ordna det bättre så bär man själv ansvaret för sitt djurs välbefinnande. Är det inte bra nog så får man flytta till ett bättre ställe!

Jo hade de varit så lätt så hade vi flyttat honom ,men här finns det inte några lediga stallplatset man kan välja & vraka mellan !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 24 mar-09 kl 07:29 »
Jo hade de varit så lätt så hade vi flyttat honom ,men här finns det inte några lediga stallplatset man kan välja & vraka mellan !

Var i skåne bor du, där jag bor finns en uppsjö häststallar runt omkring som hyr ut stallplatser?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Taggis

• vänner
« Svar #49 skrivet: 24 mar-09 kl 08:25 »
Här där vi bor går där nog 1 häst/hushåll & OM där mot förmodan skulle finnas nån ledig så är den inte bättre än denna vi har .

fjäderfän

« Svar #50 skrivet: 24 mar-09 kl 08:30 »
Stämmer inte riktigt, över 16 timmar ute så krävs ligghall.
Nedan saxat från Jordbruksverkets hemsida.

Utevistelse
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Håll betesmarker och rastgårdar fria från föremål som kan skada hästarna
Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden.

Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

ok vad bra. för det va vad min djurskyddsmyndighet sa till mej när dom va och kolla.

Norrsken

• -
« Svar #51 skrivet: 24 mar-09 kl 08:43 »
Två stora, ohanterade ardennerhästar och ytterst begränsade förkunskaper... Ja, det låter allt ganska vanskligt! Har man begränsade förkunskaper bör man både ha ett väl öppet sinne att kunna lära sig, sunt förnuft, dvs förmågan att tänka själv, och satsa på en välhanterad utbildad pålle!

Nu är morsan min i liknande galenskap... Verkar vara på väg att få en nittonårig norsk dölehäst. Dock är denna häst både välhanterad och välriden, samt att mor min besitter en hel del kunskap, och har möjlighet att få hjälp med de bitar hon inte klarar själv... Så det kan säkert bli riktigt bra! Men... jag blev lite smått chockad när hon ringde och berättade....
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 31 mar-09 kl 22:19 »
hur blev det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Emblis

« Svar #53 skrivet: 09 apr-09 kl 21:11 »
Hej och STORT tack för alla svar!!

Ledsen att det gått ett tag innan svar, men jag ville gärna ha något att berätta. Har nu hälsat på hästarna och gjort upp en plan.

Nu blir det som följer, hästarna kommer hit, vi har en hantverkare som gör i ordning en del av stallet till ligghall i detta nu (+ att jag får ett hönshus på en gång! :-)). Min kompis veterinären som ska kastrera hingsten (till hösten förmodligen, då han ej var ordentligt vaccinerad!) kommer att bo i vår lillstuga under sommaren och har lovat att jobba med hästarna (tillsammans med mig). Hon var med och hälsade på dem och är inte orolig för hur de är mentalt. De är vänliga och positivt inställda till människor.

Till hösten ska vi utvärdera och om hon (/vi) tycker att det blir för mycket för mig kan hon tänka sig att ta med hästarna dit där hon ska jobba sen och fortsätta ta hand om dem (med sikte på att det ska bli mina längre fram).

Jag tycker att detta känns som ett bra upplägg och är mycket glad att hästarna får en chans att vara mer än pålägg på någons macka.

(Dessa har förstås inte pass, än, så de skulle inte ens blivit pålägg...)
Har avstyckad gård med ett halvt tjog vingliga uthus och drömmar om att expandera till en "riktig gård".

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 09 apr-09 kl 21:36 »
det låter ju som en bra plan
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

saint206

• Småland
« Svar #55 skrivet: 09 apr-09 kl 21:38 »
låter super, och lyllos dej som har veterinärer som polare... >:( ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 09 apr-09 kl 22:19 »
Det där låter ju bra! Lycka till med hästarna ( och hönsen).          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Emblis

« Svar #57 skrivet: 09 apr-09 kl 22:21 »
saint - en hemlis: Jag är också veterinär. (Men arbetar med helt andra saker, tyvärr... :-D )
Har avstyckad gård med ett halvt tjog vingliga uthus och drömmar om att expandera till en "riktig gård".

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #58 skrivet: 09 apr-09 kl 22:58 »
Hej och STORT tack för alla svar!!

Ledsen att det gått ett tag innan svar, men jag ville gärna ha något att berätta. Har nu hälsat på hästarna och gjort upp en plan.

Nu blir det som följer, hästarna kommer hit, vi har en hantverkare som gör i ordning en del av stallet till ligghall i detta nu (+ att jag får ett hönshus på en gång! :-)). Min kompis veterinären som ska kastrera hingsten (till hösten förmodligen, då han ej var ordentligt vaccinerad!) kommer att bo i vår lillstuga under sommaren och har lovat att jobba med hästarna (tillsammans med mig). Hon var med och hälsade på dem och är inte orolig för hur de är mentalt. De är vänliga och positivt inställda till människor.

Till hösten ska vi utvärdera och om hon (/vi) tycker att det blir för mycket för mig kan hon tänka sig att ta med hästarna dit där hon ska jobba sen och fortsätta ta hand om dem (med sikte på att det ska bli mina längre fram).

Jag tycker att detta känns som ett bra upplägg och är mycket glad att hästarna får en chans att vara mer än pålägg på någons macka.

(Dessa har förstås inte pass, än, så de skulle inte ens blivit pålägg...)
Nu blir jag glad ......Det finns människor med ett stort hjärta därute :-* :-* :-*...Lycka till....mvh c.

fjäderfän

« Svar #59 skrivet: 10 apr-09 kl 06:37 »
gud vad bra att de får ett hem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
Einh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser