Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två ardennerhästar - är jag galen?  (läst 11295 gånger)

Emblis

Två ardennerhästar - är jag galen?
« skrivet: 19 mar-09 kl 21:18 »
Har via en bekant fått höra om två ardennerhästar som riskerar avlivning pga ointresse från ägaren. De är unga (5-10 år) ett sto och en hingst. Problemet är att de är helt ohanterade. Min bekant har varit där och hästarna är vänliga, nyfikna och sällskapliga när man går in i hagen, men ingen har jobbat med dem alls. Därför vill ägaren inte ens fösöka sälja dem utan har anmält dem till slakt.

Jag blir förstås tokig på detta och nu går planeraren i mig i gång.

Vi har ett stall, men det kräver _en hel del_ arbete innan man kan ställa in något där, bete har vi redan löfte på att få låna av grannbonden (till får tror han, men det spelar nog ingen roll). Jag tänker att hästarna hellre kan gå här och skrota i en hage än att dö. Planen är förstås sen att de ska användas(funderar på om man betala för att lämna dem på tillridning/liknande), men det kan dröja lite.

Problemen är: 1. Vi har ingen egen foderproduktion, vad kan det kosta till två bjässar/år om man antar att de kan äta bete helt 4-5 månader och sen köpa grovfoder (kraft lär väl inte behövas). 2. Min sambo är hästovan och jag har "legat av" mig en del sen jag gick på ridskola... Dvs kommer vi få två problembarn om ingen av oss är mer hästvan? (Jag tänker ju att de redan haft sämsta möjliga utgångspunkt med två helt oitresserade ägare utan att skaffa sig olater (vad jag vet!!)).

Är jag helt galen och bör jag hellre låta dessa gå till slakt, vill ju inte göra saken sämre utan bättre. Ekonomi för försäkring/vård/hovslagare finns + veterinär som åtar sig att kastrera hingsten.

Hit me! :-D
Har avstyckad gård med ett halvt tjog vingliga uthus och drömmar om att expandera till en "riktig gård".

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Två ardennerhästar - är jag galen?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-09 kl 21:30 »
Ja, du är en skvatt galen isåfall. Låt dom gå till slakt istället. Snälla........... :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-09 kl 22:06 »
Har via en bekant fått höra om två ardennerhästar som riskerar avlivning pga ointresse från ägaren. De är unga (5-10 år) ett sto och en hingst. Problemet är att de är helt ohanterade. Min bekant har varit där och hästarna är vänliga, nyfikna och sällskapliga när man går in i hagen, men ingen har jobbat med dem alls. Därför vill ägaren inte ens fösöka sälja dem utan har anmält dem till slakt.

Vi har ett stall, men det kräver _en hel del_ arbete innan man kan ställa in något där, bete har vi redan löfte på att få låna av grannbonden (till får tror han, men det spelar nog ingen roll). Jag tänker att hästarna hellre kan gå här och skrota i en hage än att dö. Planen är förstås sen att de ska användas(funderar på om man betala för att lämna dem på tillridning/liknande), men det kan dröja lite.

Problemen är: 1. Vi har ingen egen foderproduktion, vad kan det kosta till två bjässar/år om man antar att de kan äta bete helt 4-5 månader och sen köpa grovfoder (kraft lär väl inte behövas). 2. Min sambo är hästovan och jag har "legat av" mig en del sen jag gick på ridskola... Dvs kommer vi få två problembarn om ingen av oss är mer hästvan? (Jag tänker ju att de redan haft sämsta möjliga utgångspunkt med två helt oitresserade ägare utan att skaffa sig olater (vad jag vet!!)).

Är jag helt galen och bör jag hellre låta dessa gå till slakt, vill ju inte göra saken sämre utan bättre. Ekonomi för försäkring/vård/hovslagare finns + veterinär som åtar sig att kastrera hingsten.

Kostnadsmässigt : på två ardenners =50kilo hö om dagen =ungefär 2kr /kg hö=100kr /dygn+ vitaminer och mineraler .
Dvs 3100kr i rent foder i månaden förutsatt att ingen av dom behöver tillskott.
Hovslagaren om dom bara behöver verkas 1000kr var 8:onde vecka ,, behöver dom skor så kostar det mellan 1000kr och 1400kr per häst var 8:onde vecka.
Strö om dom står på box lär nog bli ca 10kilo halm /dygn att fylla på ,, dom skiter o pissar en hel del.
+ Alla extra utgifter såsom sadel ,, grimmor ,, träns ,, täcken .,borstar ,, b-vitamin vid fällning .
Stängsel o staket rep ..Ja du kan lugn räkna med ungefär 4000kr i månaden exlusive deras utrustning som är en engångssumma.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 mar-09 kl 22:12 »
Jag tycker att det låter farligt...  :-\ Låt dem hellre gå till slakt. Även om det kan kännas som svinn av två fina djur, så lider ju inte hästarna av det mer än vad ett par grisar, får eller kor skulle göra.
Att bara skaffa två hästar av den storleken, som ni inte kan använda till, något är bara dyrt och tidskrävande.
Då är det roligare för er att göra iordning stallet och göra plats för två planerade hästar som ni verkligen kan njuta av.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 19 mar-09 kl 22:18 »
Tja, jag är ju precis lika utmaningsgalen som trådskaparen och hade väl hoppat på tåget om jag haft pengarna och platsen. Väl medveten om att det inneburiten helvetes massa arbete och engagemang första året. (Talar av erfarenhet vid dethär laget) Men det är ju just det som gjort det så spännande  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 mar-09 kl 23:31 »
Så gamla, helt ohanterade stora ardennrar tillsammans med er egen bristfälliga kunskap är ingen bra kombination.
Låt dem gå till slakt eller till någon med större erfarenhet. Bäst för hästarna och bäst för er, jag lovar.

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-09 kl 23:51 »
man bör åt minstone ha rejält med kunskap  anaras går det åt fanderns   lycka till omm du bestämer dig  du får järna skriva och beräta hur det går mvh pålle

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 20 mar-09 kl 06:57 »
guba du har ju kunskapen kan inte du ta dom??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-09 kl 07:29 »
guba du har ju kunskapen kan inte du ta dom??
Nope. Det skall vara ett roligt och trevligt samarbete mellan kusk och häst. Visst kan det bli det med de här men vägen dit blir onödigt lång. Så gamla ohanterade hästar är bökiga att börja med. Annat med unga ohanterade.
Sen är det fel ras för min del, om man får säga så.

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #9 skrivet: 20 mar-09 kl 08:38 »

1. Är det ingen som gjort nåt med dom=allså ingen som förstört dom......
2.Kastrera hingsten så fort som möjligt..
3.Jag hade satsat.
4.Dom ska väl för jissenamn inte ha 25 kg hö/per häst om dagen :o :o :o,,dom är stora men inte såååååå stora+att kallblod är lättfödda...har själv 8 ard och nsv på lösdrift och till dom går det åt ca 90-100 kg om dagen,beroende hur kraftigt det är.Jag lovar dom är inte smala...I samma flock går det 3 dräktiga och dom får komma in 1 gång om dagen och äta sitt kraftfoder......
5.Det finns inget så underbart som en häst när dom fått förtroende för en... ;) ;)Och dom här är ju inte precis förstörda.... ;) ;)
6.Ha dom över sommaren och lämna  för inkörning till hösten....

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 mar-09 kl 09:31 »
Visst skulle det kunna gå, men snälla, har ni inte mer erfarenhet så försök inte ens, det är inte helt riskfritt att hålla på med stora ohanterade hästar ens för någon som är kunnig och rutinerad...   och det finns inga garantier för resultatet

och varför skulle det vara så synd att dessa två går till slakt?  tycker det verkar vara ypperliga djur att skicka...

dessutom är det inte säkert att två hästar som gått så många år och inte gjort ett vettigt handtag skulle trivas med att bli hanterade och få arbeta på något sätt...

Mitt råd är att om du promt vill ha dessa så ha inte några som helsta förhoppningar på att kunna ha dom som annat än sällskapliga gräsklippare, allt däröver är bonus....

och räkna med att hingsten troligen till stor del kommer förbli hingst i själ och hjärta även om du kastrerar honom.
visst finns det snälla lätthanterade hingstar, men det finns även dom som inte är det..

jag tror det finns risk för att de hästarna bara kommer göra er olyckliga...
Kennel SweetCaileanz

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 20 mar-09 kl 12:45 »
du kan ju alltid prova, går det inte bra så har du ju åtminstone tid att hitta ett hem åt dem som har mer kunskap att lägga på projektet. annars kan du ju skicka dem till slaktaren i värsta fall om ingenting fungerar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

guba

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 mar-09 kl 12:50 »
Det är inga leksaker vi talar om, är de inte roliga att leka med så släng dem :o

Kunskapen skall givetvis utan undantag finnas i första hand, sedan skaffar man sig djur, allt annat är åt helvete!!

crazyhorse

• För djurens röst
« Svar #13 skrivet: 20 mar-09 kl 13:15 »
Såklart du inte är galen men ta hjälp av någon hästkunnig i dina trakter, ni kanske kan utföra lite byteshandel om du inte vill slänga allt för mycket pengar. Har du viljan kan du även lära.

En kurs i horsmanship skulle jag rekomendera finns säkert någon i närheten. Ta kontakt med någon som kan hjälpa dig redan från början så slipper du situationer som du kanske inte kan hantera. Sen finns det såklart folk som tar imot hästar för inkörning/inridning.

Kolla upp hö/hösilage hos närmaste bonde. Man kan få ett bra pris om man är återkomande kund. Sattsa på torrt hösilage, blir billigare i längden. Mina två varmblod äter upp en bal på två veckor (450 kr) och då har dom fri tillgång på väldigt bra och torrt hösilage som inte hinner att bli dåligt. Ardenner behöver mera, hur myckert får du prova dig fram eller räkna ut beroende på vilket foder du får tag i. Lite minaraler och saltsten är kaffepengar....

Prylar kan man köpa sekondhand och behöver inte alls bli så dyrt.

Går dom barfota? Försök att behålla det så, för om dom aldrig har varit skodda kan deras hovar vara riktgt hårda och fina. Så länge dom går i hagen behöver du inte sko, om dom inte har några specifika problem. Enbart en verkning kan gå på mellan 200 och 500kr ring runt och fråga, kanske finns någon barfotaverkare i närheten? Vi verkar själva. Kostnad: en rasp per år och en kniv/hovtång som håller .....längre än ett år....

Ha hästarna på lösdrift så slipper du en stor halmkostnad, och allt annat otyg som (kan)ges när man låser in hästar.  Ett enkelt vindskydd av spillvirke funkar här i allafall......(skiter gör dom aldrig därinne så halmen som kostar 100kr för ett helt släp räcker nästan ett år) ÅÅ vad skönt med sovmorgon varje dag.....

Allt kan man få billigt, ibland gratis beror bara på hur man gör.

Men eftersom inte pengarna verkade vara problemet så slutar jag här......

Eller gör som indianerna sov och lev med dina nya hästar i minst tre dygn för att få förtroende för varandra..... :)

Tänk vilken underbara kompisar du kommer att få.

Om du inte vill ta hand om dom fins det olika djurskydds organisationer och djurhamnar som tar emot djur som är avlivningshotade. Tex svenska hästars värn. (SHV)
Alla vill inte att hästar ska slaktas bara för att det inte passar oss människor längre...huuu
 Ett värdigt liv är jag övertygad om att du kan ge dem.

Summa somarum:  visst kommer det kosta tid och lite/mycket pengar men har du intresset att lära dig kör hårt!!Och be om hjälp genast, det kommer att löna sig.

Lycka till och skriv gärna om hur det går.

Frid
Torpare med hundar, hästar, fria fåglar. Tränar hästar och skulperar. Min Drömmprins gör hantverk och konst.

www.crazydog.blogspot.com

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 mar-09 kl 14:31 »
Det är inga leksaker vi talar om, är de inte roliga att leka med så släng dem :o

Kunskapen skall givetvis utan undantag finnas i första hand, sedan skaffar man sig djur, allt annat är åt helvete!!
  det var ing ord utan visor men ja är benägen att hålla med  mvh pålle

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #15 skrivet: 20 mar-09 kl 15:16 »

Självklart är det inga leksaker,,,men jag tycker att först o främst så kan man titta på dom=träffa pållarna ifråga...ta på dom,lyfta hovar+kolla hovkvalite,,sen kan man känna efter och prata med bonden ifråga om han har haft grimma på dom t ex och lite annat kuriosa......
Vi tog ju oss an jimman som bara gick och skrotade och hade så gjort i 15 år....Jimman är nu körd+riden+har haft 2 föl och stamboksförd....,en helt underbar häst som har ett hjärta av guld....
Men man måste oxå veta att det kan gå åt fandrens :( :(......mvh c.

Gräbban

• -
« Svar #16 skrivet: 20 mar-09 kl 15:18 »
Förutom alla andras åsikter här vill jag bara tillägga; 2 fullvuxna, ohanterade ardennerhästar som väger mellan 700-1000 kg är inte sådär väldigt lätta att hantera om dom inte själva vill.
En ardenner är inte snäll och slö/lugn bara för att det är en ardenner. :-\
Spara er alla bekymmer och hästarna detsamma. Hästar funderar inte på varför dom ska till slakt, det är det bara människor som gör.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 20 mar-09 kl 18:12 »
Såklart du inte är galen men ta hjälp av någon hästkunnig i dina trakter, ni kanske kan utföra lite byteshandel om du inte vill slänga allt för mycket pengar. Har du viljan kan du även lära.

En kurs i horsmanship skulle jag rekomendera finns säkert någon i närheten. Ta kontakt med någon som kan hjälpa dig redan från början så slipper du situationer som du kanske inte kan hantera. Sen finns det såklart folk som tar imot hästar för inkörning/inridning.

Kolla upp hö/hösilage hos närmaste bonde. Man kan få ett bra pris om man är återkomande kund. Sattsa på torrt hösilage, blir billigare i längden. Mina två varmblod äter upp en bal på två veckor (450 kr) och då har dom fri tillgång på väldigt bra och torrt hösilage som inte hinner att bli dåligt. Ardenner behöver mera, hur myckert får du prova dig fram eller räkna ut beroende på vilket foder du får tag i. Lite minaraler och saltsten är kaffepengar....

Prylar kan man köpa sekondhand och behöver inte alls bli så dyrt.

Går dom barfota? Försök att behålla det så, för om dom aldrig har varit skodda kan deras hovar vara riktgt hårda och fina. Så länge dom går i hagen behöver du inte sko, om dom inte har några specifika problem. Enbart en verkning kan gå på mellan 200 och 500kr ring runt och fråga, kanske finns någon barfotaverkare i närheten? Vi verkar själva. Kostnad: en rasp per år och en kniv/hovtång som håller .....längre än ett år....

Ha hästarna på lösdrift så slipper du en stor halmkostnad, och allt annat otyg som (kan)ges när man låser in hästar.  Ett enkelt vindskydd av spillvirke funkar här i allafall......(skiter gör dom aldrig därinne så halmen som kostar 100kr för ett helt släp räcker nästan ett år) ÅÅ vad skönt med sovmorgon varje dag.....

Allt kan man få billigt, ibland gratis beror bara på hur man gör.

Men eftersom inte pengarna verkade vara problemet så slutar jag här......

Eller gör som indianerna sov och lev med dina nya hästar i minst tre dygn för att få förtroende för varandra..... :)

Tänk vilken underbara kompisar du kommer att få.

Om du inte vill ta hand om dom fins det olika djurskydds organisationer och djurhamnar som tar emot djur som är avlivningshotade. Tex svenska hästars värn. (SHV)
Alla vill inte att hästar ska slaktas bara för att det inte passar oss människor längre...huuu
 Ett värdigt liv är jag övertygad om att du kan ge dem.

Summa somarum:  visst kommer det kosta tid och lite/mycket pengar men har du intresset att lära dig kör hårt!!Och be om hjälp genast, det kommer att löna sig.

Lycka till och skriv gärna om hur det går.

Frid

Jag måste bara svara på en del saker här ...
Lösdrift av spillvirke???
Man måste ha en bra och dragfri ligghall där hästen alltid har en bra o ren bädd ..
Hos oss som faktiskt har kallblodiga hästar på lösdrift går det ca 450kg halm i månaden ,, dom sover umgås o skiter därinne då dom trivs i våran stora och fi´na ligghall .
Visst om man har ett pissigt o mörkt skjul dom inte vil vara i då kanske det inte går så mkt halm.
Att verka två ohanterade ardenners själv är garanterat en omöjlighet .
Och frågan är om dom fått korrekt hovvård eller står med otäcka sprickor som så många ardenners jag sett runt om i landet..
Ang hösilage så har jag med ett som är jätte torrt ,, jag skulle aldrig någonsin fodra med det efter dygn 6 sen jag öppnat balen *fyyy fan*
Hösilage surnar o kan inte användas som foder efter dygn 6 på vintern o typ max 4 dagar den varma årstiden ..jösses!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 mar-09 kl 18:28 »
 :o :o Jag håller med travelerhorses inlägg utan invändning på någon punkt :o :o va fan, det trodde jag aldrig skulle hända ??? ;D ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 20 mar-09 kl 18:58 »
Jag är lika chockad jag ;D :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser