Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öroninflammation/Pasteurellos  (läst 7020 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Öroninflammation/Pasteurellos
« skrivet: 12 nov-05 kl 18:47 »
Har en kanin som varit hos vet. i dag(naturligtvis på en lördag!!!) och fått diagnos mellanöreinflammation.

Kaninen lutar med huvudet,har rinnande ögon men äter och är väl ganska pigg för övrigt.

Nu till min fråga: har någon erfarenhet av det här? När jag läser om det känns inte prognosen så bra?!?

Ludde (som kaninen heter) har fått antibiotika och ögondroppar. När vi var där fick han en antibiotikaspruta,dropp och dom spolade tårkanalerna.

Vi har en tid till nästa torsdag och då ska tårkanalerna spolas igen.

Tacksam för svar och lite positiva erfarenheter(negativa också förståss)




Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Öroninflammation/http://www.canit.se/~glader/care.htm
« Svar #1 skrivet: 12 nov-05 kl 21:16 »
Har inte erfarenhet av just pasteurellos, men tyvärr av sjuka kaniner. Det allra viktigaste är att kunna sätta in behandling så tidigt som möjligt.
Kaniner har ju också mycket känsligt matsmältningssystem. Det bästa är att ge antibiotika (Baytril?) som injektion för att inte störa tarmfloran, men det är mot reglerna för veterinären att låta dig göra det själv.  Bra att Ludde fick injektion hos veterinären.

Se till att han verkligen äter ordentligt och får i sig vätska. Om han börjar börjar må sämre är det viktigt att snabbt kunna tvångsmata honom så att han inte får vätskebrist, rådgör med veterinären i så fall. Håll honom under uppsikt!

Länkar till kaninsidor med information om P. Tyvärr inte så informativa som man skulle önska. MediRabbit- sidan har bra lista över mediciner som är säkra för kaniner.

http://www.st-ives-vet.co.uk/past.htm

http://www.ahc.umn.edu/rar/MNAALAS/Rabbits.html

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

http://www.canit.se/~glader/care.htm

http://www.medirabbit.com/

Jag håller tummarna för Ludde och dig!
Kram / Alba


Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #2 skrivet: 18 nov-05 kl 18:46 »
Mår Ludde bättre nu?
Och hur gick det på återbesöket?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #3 skrivet: 19 nov-05 kl 14:22 »
Hej!

Hoppas kaninen mår bättre!

själv har hänt något tråkigt hos oss.
En gotlandskanin hona blev snabbt tunn och hade tecken på uttorkning.

Vi konsulterade vet. samt andra kaninuppfödare. Ombads kolla tänder, avföring. Verkade helt ok.

Avmaskade och kollade att hon drack och åt, vilket hon gjorde. Till en början lite, men sen mer och mer.

Kanske hade hon en inflammation. En klar vätska hade runnit ur hennes ena öga. Men inget som fortsatte rinna. Ett öra slokade också.

Under veckan som gått har hon blivit piggare och piggare. Örat stod nästan helt upp igen och hon åt sina portioner.

Men i morse hittade jag henne död i buren.

Är det vanligt att kaniner blir piggare innan de dör (människor kan ju ofta bli det)? Hon "lurade" ju oss lite på det sättet, att faran var över.

Hon skulle fylla 6 år efter nyår, kanske åldern gjorde henne mindre motståndskraftig?

Nåväl, ville bara dela med mig.

mvh
Kent



Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

lilleulv

  • Gäst
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #4 skrivet: 19 nov-05 kl 17:07 »
Hej Kent
Många djur blir inte bara piggare men också vackrare innan de dör.
För många år sedan hade jag importerat några ödlor från Philippinerne. En ägare till en djurpark/Terrarie skulde plucka ut de som han ville ha.
Förvånat så jag, att han tog alla de grå djur utan färg, och undrade varför han inte tog de vackra.
Dom är döda i morgon, svarade han, och det var de.
hälsning
Lilleulv

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #5 skrivet: 19 nov-05 kl 17:26 »
Vad tråkigt!

Kaniner är ju otroligt bra på att dölja att de är sjuka, så det är lätt att luras. Man vill ju heller inte sätta in antibiotika i onödan, med tanke på att de också är rätt känsliga...
Jag har haft två kaniner som drabbats av plötsliga krampanfall, där de faller på sidan och snor runt. Det går över efter ett tag men de blir yra och kan inte bedömma avstånd verkar det som och heller inte hoppa upp på saker. Den första kaninen blev mycket dålig snabbt och svarade heller inte på medicinen. Jag var tvungen att "ta bort" honom.
Den andra gången det hände, det är några år mellan, upptäckte jag det i sin linda. Rasmus svarade på medicinen men blev sämre innan han blev bättre. Han är nu helt återställd.
Veterinärens diagnos var inflammation i mellanörat eller så kunde det varit angrepp av en parasit som många kaniner har men endast få blir sjuka av. Man hinner inte vänta på provsvar så kaninen behandlas mot båda. Prognosen är tydligen inte alltid så bra.
Båda mina kaniner fick en lång behanling av Baytril (antibiotika) och ett parasitmedel som jag tyvärr inte minns namnet på.

Ofta har jag önskat att man blir erbjuden samma behandling för sin kanin som man själv får om man blir sjuk, eller om hunden blir sjuk. Det är ju oftast inte så lätt själv att veta vilka prover som snabbt kan ge besked. Kanske ett blodprov skulle kunnat ge besked?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #6 skrivet: 20 nov-05 kl 10:22 »
Hallå!

Ludde mår mycket bättre!!! :D

Han får fortfarande antibiotika och ögondroppar men nu hoppar han upp
på sitt hus,äter pellets(vilket han inte gjort på ca 1 vecka), dricker ur sin
vattenflaska och verkar allmänt glad.

Vi var tillbaka hos vet. i torsdags och hon tyckte att allt såg mycket bättre ut.
Hon spolade bihålorna igen och vi ska tillbaka en sista gång (förhoppningsvis)
nu på torsdag.

Jag hoppas verkligen att det inte är den "sista sucken"  ;).

Tack för alla svar och jag skriver efter torsdag så ni får en slutrapport.
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #7 skrivet: 24 nov-05 kl 19:12 »
Nu har vi varit hos vet.

Ludde är nu friskförklarad!!! :D

Han lutar lite med huvudet fortfarande men äter och dricker precis som vanligt och är pigg och glad.

Anledningen till att han håller huvudet på sned är att balansnerven fortfarande är skadad och då tycker han att världen ser rak ut när han håller huvudet så där.

Vet. försäkrade att han inte led av att ha det lite på sned,så länge han för övrigt är pigg och glad.

Snedheten kunde gå över efterhand men kan också bli bestående.

Men huvudsaken är ju att han mår bra!!! ;)

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Öroninflammation/Pasteurellos
« Svar #8 skrivet: 26 nov-05 kl 18:58 »
Vad bra! ;D
/Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser