Dv Maran

Startat av torparhulda, 18 Mar-09 kl 09:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

torparhulda

Hej, undrar om maranerna finns som dvärgar. Någon som vet...Någon som har? Vänligen Anna-Karin 0704 224427
Den som har en lever får se

Melica

Hej!

Rasen finns ju, men när jag ställde samma fråga för några år sedan fick jag till svar att den nog inte finns i Sverige.

Jag hade kontakt med en man som sa att han hade, han lovade hela tiden att han skulle skicka ägg till mig, men gjorde det aldrig. Jag väntade på de äggen hela sommaren, och la inga andra i kläckaren för att de nog skulle dyka upp när som helst, men de kom aldrig. Till sist började jag tvivla på att han verkligen hade dvärgmaraner.

Så får du tag i dem så är jag också VÄLDIGT intresserad  :D
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

mimmimera

Dom finns , i England är dom rätt vanliga. Men vad jag har läst så lägger dom inte så mörkt bruna ägg som de stora Maranerna. Därimot så skall dom visst värpa ovanligt STORA ägg för att vara Dvärg.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

hönsgalen

jag tycker allt dom här ser ut att lägga bra mörka ägg
ska vara svartkoppar dvärgar
1;75 euro per ägg ;D

från  en uppfödare i tyskland

Melica

VIL HA VILL HA VILL HA  ;D

Fast det var det där med att importera... Jag känner inte riktigt för att göra det.

Äggfärgen kan man ju alltid fundera över. Den kan bero på många olika saker. De som inte är helt seriösa kan ju enkelt öka färgen på bilden. Sen har ju de flesta inte heller kalibrerade skärmar. Hemma ser hönsgalens dorkinägg helt underbara ut. När jag tittade på dem på jobbet såg de mer "normalt" blåa ut. Fast jag tror nog att de här lägger tillräckligt mörka ägg för mig i alla fall...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

mimmimera

Ja det är svårt att veta hur äggfärgen är innan man sett det MEN jag läste på en Amerikansk Maranklubbsida just om detta

The laying ability of the Marans bantam is very good, even better than that of the large Marans, however the egg colour is not the required dark red brown, which is the reason for the large Marans' popularity. After two years intensive selection for plumage colours and markings needed to get the birds recognised – the dark egg colour was lost.

På engelska , men jag hoppas ni förstår ändå ;D
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Melica

Jo, jag har också läst sådant, men man vill ju i alla fall hoppas att det kan finnas de som lägger mörka ägg. Jag har sett fler annonser än den här, minns inte om de kanske var engelska, där har de också visat upp väldigt mörka ägg.

taccotad

jag skulle också vilja ha såna!!!! fantisera kan man ju alltid göra....

zombivarg

Hej!

Undrar om det finns dv maraner i Sverige? :P
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

putte95

i boken (Hönsraser) av annette grandin. står det att de finns dv:maran och den har ett ur sprung från Frankrike.
äggfärg - mörkbrun
äggvikt - 40 g
tuppvikt - 1 kg
hönvikt - 900 g

linslus

Citat från: putte. skrivet 20 Sep-09 kl 10:05
i boken (Hönsraser) av annette grandin. står det att de finns dv:maran och den har ett ur sprung från Frankrike.
äggfärg - mörkbrun
äggvikt - 40 g
tuppvikt - 1 kg
hönvikt - 900 g

Finns en uppfödare på Gotland som har dessa.

zombivarg

Citat från: linslus skrivet 20 Sep-09 kl 13:30
Finns en uppfödare på Gotland som har dessa.
Har någon adres, telenr eller mail till dena uppföddaren?
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

Melica

Ta en titt i uppfödartråden  ;)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

277 Gäster, 2 användare
torpjens, Petter B