Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus på berg?  (läst 7683 gånger)

Björkåsen

• Västergötland
Växthus på berg?
« skrivet: 16 mar-09 kl 14:14 »
Har äntligen börjat gräva ut för växthuset! Det är ca 11 m2 och skall stå på hemgjutna betongplintar och grov sand - var det tänkt. Nu kom jag då inte längre ner än 20-30 cm så var berget där. (ofattbart för mig eftersom marken var fullt beväxt med buskar och högt ogräs). Nu till frågan: hur bär jag mig åt för att förankra huset bra i berget? För det måste väl gå??? Det är ett köpehus av glas och med aluminiumsockel med nedgjutningsjärn på sex ställen. Tacksam för snabba svar!

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Växthus på berg?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-09 kl 14:33 »
Borra hål i berget och kila fast förankringsjärn, sen gjuta in järnen i betongplintar?

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 14:50 »
Tack!
Man kan alltså göra så? Hur långt ner i berget skall man borra?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 14:57 »
Tack!
Man kan alltså göra så? Hur långt ner i berget skall man borra?

Vet ej, men är det svenskt urberg utan sprickor så räcker det nog med 2-3 decimeter (min gissning).
Man brukar kunna hyra bensindriven Cobra med halvmetersborr, ett sånt kört i botten räcker säkert.
Kom i så fall ihåg att ofta lätta på borren så att stenmjölet kan blåsa ur, annars fastnar borren obönhörligt.
Sen tänker jag mej att man kör ner förankringsjärn med en slits och en kil i änden, knackar på järnet med slägga så att kilen expanderar slitsen och järnet kilas fast.
Kanske finns tom färdiga såna förankringsjärn att köpa?

Bo

« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 18:27 »
Jag skulle gjutit 6 betongplintar runt förankringsjärnen.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 19:09 »
Menar du att det skulle räcka att gjuta ovanpå berget?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 16 mar-09 kl 19:13 »
Menar du att det skulle räcka att gjuta ovanpå berget?

Åtminstone jag menar det, större ingrepp än borrhål i berget blir svårt att göra och till ingen nytta.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5551&contextPage=5410
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 19:16 av Foppas fot »

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 19:24 »
Det jag funderar över är ju om växthuset skulle kunna blåsa iväg i nästa storm om jag inte förankrar det i berget...  Jag har läst att det skall vara så viktig att det sitter fast.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 19:47 »
Det jag funderar över är ju om växthuset skulle kunna blåsa iväg i nästa storm om jag inte förankrar det i berget...  Jag har läst att det skall vara så viktig att det sitter fast.

Jamen just därför bör du förankra plintarna i berget, t ex enligt ovanstående förslag.

Bo

« Svar #9 skrivet: 16 mar-09 kl 20:03 »
Man kan ju också välja storleken på plintarna efter hur blåsigt läget är.

Det blir ju en kalkyl, där man väger kostnaden för hyran av bergborr mot den för en extra säck cement.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-09 kl 20:30 »
Så om jag gjuter rejäla plintar så kan jag slippa borra? (Jag vill inte borra i berget!)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 16 mar-09 kl 21:52 »
30 cm jord ger inte mycket fäste, så du får väl dimensionera betongklumparna som om dom skulle ställas helt ovanpå marken.
Enklast är nog att be firman som säljer växthuset om råd, dom bör veta hur grunden ska dimensioneras.
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 22:26 av Foppas fot »

Bo

« Svar #12 skrivet: 17 mar-09 kl 05:59 »
Betong häftar ju bra mot berg om man får kontaktytan ren.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #13 skrivet: 17 mar-09 kl 08:27 »
Gjuta en klump eller dubbar i berget skall ju funka bägge två. Fördelen med att förankra i berget är ju att det inte blir några betongklumpar som eventuellt kan vara ivägen.
Till mindre småbyggen med stensockel eller om man bygger på berg så kan man borra hål och sätta ner vanliga stolhållar beslag och gjuta fast dom med fint bruk (dyr fästmassa funkar ju också). Brukar köra med det minsta borret. Tror det är på 22mm eller så. Inget av det som jag använt den tekniken på har blåst iväg än...  ;D
Förankrar man med kil i botten så är ju det naturligtvis starkast. Då blir berget och växhuset till en enda enhet.  8)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Lyckero

« Svar #14 skrivet: 17 mar-09 kl 15:15 »
Jag hade grävt ned till berget, spolat ordentligt rent och sedan gjutit en sockel på ett par dm så att det blir jämt. Ovanpå detta ett per-tre varv med lecablock så att sockeln kommer upp en bra bit över marken. De extra kubikmeter volym man får på detta sätt ger en jämnare temperatur i växthuset.
Sockeln lär inte blåsa bort. Men glöm inte att förankra växthuset ordentligt i grunden, gärna genom att gjuta in några järn eller skruvar.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser