Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga getter?  (läst 2254 gånger)

Nystugus

• Dalarna
Dräktiga getter?
« skrivet: 10 nov-05 kl 21:09 »
Hej alla getvänner!

Vi har i år, för första gången, två getflockar med var sin bock.
Endast en ev. betäckning har vi lagt märke till, från bilfönstret och det aktuella kärleksparet höll till inne i tät granvegetation. Är de blyga, eller? :-\

Sedan har vi sett en liten blödning på en av getterna. Det har stämt med en 3 veckors intervall.

Men dessa smått knasiga djur  :D  beter sig ju skojigt lite var dag, så något uttalat brunstbetende lyckas vi inte lägga märke till.
Finns det några typiska tecken att söka efter?

Vi tänker att blir det killingar, så blir det. Båda bockarna är årsbockar, men har ju hört om dessa djurs lite smått extrema intresse för fortplantning  :o , så vi trodde att de skulle fixa till detta. Men kanske någon kan mera om detta?
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Dräktiga getter?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-05 kl 17:12 »
Tittar jag på min egen get så blir hon liksom lite bråkig, bräkig och viftar en massa på svansen. Och bocken uppvaktar med tungan ute och säger döb döb döb, och ser dum ut. Som folk är mest alltså  ;D

Villola

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-05 kl 09:10 »
Hejsan på er, har själv varit tveksam om bocken gjort sitt tidigare höstar men numera så har vi slutat att kolla för det har alltid kommit killingar som beräknat. Ett säkert brunsttecken är att getterna skriker o är allmänt rastlösa. Mvh Svenne o Kenneth.

AKS

« Svar #3 skrivet: 18 nov-05 kl 11:41 »
När mina getter är brunstiga brukar man se några tydliga tecken i deras betende:
1. De är ännu mer livliga än vanligt.
2. De stångas mer med varandra.
3. Det tydligaste tecknet är att de (liksom brunstiga kor) rider på varandra.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 nov-05 kl 14:06 »
Hej!

Tack för intresset här. Blir de lite grinigare mot varandra under brunstperioden, är väl det en förklaring till min fundering under annan länk här "griniga getter".

Däremot har jag inte sett ett enda upphopp på varandra, så som man tydligt ser att kor gör.
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser