Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödselfråga  (läst 3426 gånger)

dodder

• Västergötland
gödselfråga
« skrivet: 15 mar-09 kl 20:53 »
hej!
vad menas med avbrunnen stallgödsel? vad innebär den "processen"?
samt kan man gödsla häckar, perenner, (frukt/bär) med sådan gödsel? har hört att om man gödslar mkt så blir tex grönsaker mest gröna men det blir mindre frukt och smak, då borde buskar,häckar och dyl. gröna växter växa extra bra. vill att häcken skall ta sig ordentligt........ :)
mvh lotta
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: gödselfråga
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 19:16 »
När gödsel (även gräs och annat organiskt material) bryts ned gör mikroorganismerna att det blir värmealstring. Det är det som kallas att det brinner, man kan ibland se att det ryker ur gödselhögar, samma sak händer i en kompost. När gödseln har brunnit är den halvt nedbruten och ger ett fint gödselmedel, om man har på större mängder färsk gödsel kan det skada växten genom värmealstringen och även att vissa gaser bildas, fräser man ner det i jorden brukar det dock gå bra.

Brunnen gödsel har förlorat en stor del av sin kväve, därför går det nästan inte att ta för mycket, du kan bre ut ett 20cm lager utan att växterna tar skada (nåja, om dom inte är så små att dom kvävs då) och det ger fin jordförbättring dessutom. Det är om man har för mycket kväve som bladmassan växer för mycket, det ger även dålig vinterhärdighet och dåligt motstånd mot ohyra och sjukdomar. Vill du ändå ha mer gödsel än vad brunnen stallgödsel innehåller kan du strössla över hönsgödsel, men inte senare än midsommar och inte för mycker.

Med häcken så får du en finare om du skyndar långsamt, klipp ner den årligen så att den inte ökar mer än 10-15 cm åt gången, annars blir den gles och ful (den grenar sig varje gång du klipper) detta gäller förstås inte om du har en häck med genomgårende stam, vintergrönt eller avenbok bla.a.

Ok, detta blev kanske en surrig förklaring på hur det funkar, kanske någon mer förklarar. Och lycka till med odlandet.

H-K

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 19:24 »
jag har också en häck som jag vill ha fin,klippte ner den i höstas bara en dm pinnar som sticker upp,jag har både häst,höns,kaningödsel,även vedaska vad ska jag välja att gödsla häcken med? ska jag mylla ner eller bara lägga runt?

dodder

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-09 kl 18:40 »
tack för svaret! nu är jag med på vad det är.....har alltid undrat.
vi har thujahäck och skall ej klippa den för än önskad höjd. men går det att gödsla den med hästskit? förra året då vi satte den skaulle man inte gödsla
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser