Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391630 gånger)

Turnit

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #920 skrivet: 17 maj-10 kl 14:43 »
Och jag är stolt ägare till 6 dunbollar. Brahma silversvartkantad/bandad. Tupparna var sååå granna! Har nu installerat de små i en gammal kaninbur i min matkällare, var och köpte en ny värmelampa, då den jag hade var lite mysko, ville inte chansa. En timme efter bilturen både äte och dricker de. Hoppas det går bra för dem.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

fauve

• Gäst
« Svar #921 skrivet: 17 maj-10 kl 14:48 »
hej,

jag är glad att fauve är glad..... han är renrasig och visst blir alla grönvarpare då hans gröna anlag är dominant...... vet inte riktigt hur jag tänkt i telefon.... Han är pappa till många fina ungar och snäll är han!! Kul att han trivs.....

mvh

Jonathan

Jag är supernöjd och lär återkomma för fler befjädrade affärer i framtiden om det dyker upp något lämpligt  :)

Han har redan hunnit med att para de små damerna, så om 4 veckor hamnar det ägg efter honom och damerna i kläckaren.
« Senast ändrad: 17 maj-10 kl 17:01 av fauve »

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #922 skrivet: 17 maj-10 kl 21:55 »
Och här är vi också glada såsom man ska vara i denna tråd, eftersom ruvning nr två nu är färdig med ett resultat på 9 kycklingar i blandade Hedemora-färger! Totalt hittills 17 st kycklingar, och det är bara början av maj!!! ;D ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Turnit

• Västergötland
« Svar #923 skrivet: 18 maj-10 kl 05:03 »
Lövbacken....grattis till alla kycklingar.

Har en liten fråga till er alla kunniga....hur mkt äter kycklingarna?? Mina små sex äter som hästar.....Ska jag ge mer så fort det är slut?
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #924 skrivet: 18 maj-10 kl 08:56 »
Lövbacken....grattis till alla kycklingar.

Har en liten fråga till er alla kunniga....hur mkt äter kycklingarna?? Mina små sex äter som hästar.....Ska jag ge mer så fort det är slut?

Våra äter också hur mycket som helst, men jag förstår att de behöver det med tanke på hur mycket de växer! Jag ser till att de har ständig tillgång på foder och vatten.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #925 skrivet: 18 maj-10 kl 09:01 »
Hej vill visa vad jag har fått 4 st dvärgkockin, kommer inte ihåg vad färgen heter. De är 4 dagar gamla .AnnikaE
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 09:13 av Annika .E »
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #926 skrivet: 18 maj-10 kl 13:40 »
Fick hem min första flock av höns i torsdags kväll.
De är bara 20 veckor gamla
Har redan fått 20 ägg på 4 dagar.
Helt otroligt så duktiga de är.
Jag är så glad över mina underbara höns.
Visar bild på mina fina ägg.
Det största vägde idag 58 gram.
Alla 4 vägde 209 gram.

Nu bygger vi för de 2 nya flockarna med rashöns vi väntar på
Detta är underbart kul
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

fauve

• Gäst
« Svar #927 skrivet: 18 maj-10 kl 15:26 »
I dag är jag glad för att det anlände ett stort paket med väl inpackade ägg som alla var hela. 3 extra ägg var dessutom med, så en liten slant ska sättas in till säljaren också.

Nu vilar de i väntan på att de ägg som ska börja kläckas i morgon/på torsdag böir klara i kläckaren.

Bekymrar mig dock en aning att vi haft ett flera timmar långt strömavbrott här idag så att både temp och luftfuktighet sjönk ordentligt i kläckaren :o Hoppas de små i äggen klarade det och att kläckningen går bra ändå, men samma sak hände i fjol och då gick det tyvärr inte så bra  :-\

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #928 skrivet: 18 maj-10 kl 17:03 »
Jag är glad för att årets första ruvhöna kunde ta ut sina kycklingar i sooooooooooooooooolen idag!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #929 skrivet: 18 maj-10 kl 21:55 »
Våra äter också hur mycket som helst, men jag förstår att de behöver det med tanke på hur mycket de växer! Jag ser till att de har ständig tillgång på foder och vatten.

Ja, de äter, det gör dem. Jag har alltid fri tillgång till vatten och foder, de äter nog det de behöver ......
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #930 skrivet: 19 maj-10 kl 14:06 »
Jag får också berätta att det har varit tillökning i helgen! Var bortrest och beräknade att äggen skulle kläckas i början på veckan, men när jag kom hem i söndags fanns det 8 kycklingar redan, och så har det kläcks 7st till. men "modefärgen" iår på kycklingarna är "viltfärgad" 13 är detta, och två svarta,(misstänker en av de svart är/blir tupp.?!) Lycka till i era hönsgårdar...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #931 skrivet: 19 maj-10 kl 21:00 »
Är glad för att min pärlgrå araucana har börjat värpta. =) Första ägget var dock inte det jag väntat mig med tanke på äggfärgen de själva är kläckta ur. Men håller tummarna att det "rättar till sig". Första äggen brukar kunna bli lite annorlunda.

Är också glad att det faktiskt ser ut att rätta till sig... Dvs. att skalets färg börjar gå mer åt det blå hållet än gröna. Se skillnaden bara på dessa två ägg. Första ägget hon la till höger och andra till vänster. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #932 skrivet: 19 maj-10 kl 21:09 »
Är så glad .. ;D.. Adams 2 nya damer har värpt sitt första ägg sedan de flyttade hit.... Kalkondamer.....får bara hoppas att han gjort sin plikt så det blir små kalkon bebbar såsmåningom.... ;D ;D Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

karsan

• Södermanland
« Svar #933 skrivet: 20 maj-10 kl 22:03 »
Jag är glad över att mina fyra st 10-dagarskycklingar är så roliga att titta på.  Fast Laura tycker förstås att det är hennes kycklingar. Man får inte komma för nära för då anfaller hon. Hur som helst är det ett fantastiskt skådespel med Laura som krafsar och sprätter och kycklingar som omväxlande far iväg och springer fram.  Och som de pratar med varandra!

Första kycklingar för båda Laura och mig, men hon verkar vara superexpert.

betsla

• Jämtland
« Svar #934 skrivet: 22 maj-10 kl 00:25 »
Nu har jag hämtat hem ett gäng "tonåringar" ifrån Bäck här på siten  ;D

Två grönläggar-brudar, 2 dv cochin-brudar och 1 dv cochin-grabb som följde med på köpet. Foton kommer i morgon!

KUL!!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #935 skrivet: 22 maj-10 kl 11:17 »
Nu har jag varigt på kaninutställning och hämtat tre färgade och guldsvartkantade höns.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Markim

• Gäst
« Svar #936 skrivet: 23 maj-10 kl 08:15 »
Jag är så lycklig över att Min höna har blivit mamma.
Visserligen till en ankunge men endå...=)
mvh
Majsan
http://2.bp.blogspot.com/_3i0cHuE2IzA/S_VVHGZiRQI/AAAAAAAABUA/QBFpvfWYopU/s1600/PAUL2+copy.jpg

betsla

• Jämtland
« Svar #937 skrivet: 23 maj-10 kl 09:11 »
Jag är så lycklig över att Min höna har blivit mamma.
Visserligen till en ankunge men endå...=)
mvh
Majsan
http://2.bp.blogspot.com/_3i0cHuE2IzA/S_VVHGZiRQI/AAAAAAAABUA/QBFpvfWYopU/s1600/PAUL2+copy.jpg

Å så söt!  ;D

Nina K

• Skåne
« Svar #938 skrivet: 24 maj-10 kl 17:48 »
Städade hos årets kycklingar och var tvungen att ta lite bilder.  ;D

Två av våra inköpta stor Wyandotter första bild och en på en av Aracuana kycklingar vi köpt. Redsten är våra egna blandras och rena.

Nina K

• Skåne
« Svar #939 skrivet: 24 maj-10 kl 17:51 »
Mer

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser