Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391809 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #880 skrivet: 09 maj-10 kl 20:18 »
Är så glad för först fick jag tag på ägg av Indiska stridshöns.... och dom ligger nu i kläcken... och på hönsdagen i Österbymo fick jag tag i 6 st kycklingar av indierna  så söta och så spännande :D:D:D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Turnit

• Västergötland
« Svar #881 skrivet: 09 maj-10 kl 20:27 »
Och jag har beställt en kläckare idag....kommer väl med posten i veckan. Har även beställt brahmaägg. Ska bli spännande, hoppas på bättre tur denna gången!!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Träsktrollet

• -
« Svar #882 skrivet: 09 maj-10 kl 23:58 »
Jag har precis lyst äggen som Svarthönan ligger på. FULL POTT  ;D  ;D  ;D
Det känns fruuuktansvärt bra, med tanke på att äggen jag la i kläckaren var tomma för 3 veckor sen  :) Då vet jag att lilla tuppsnutt gör sitt jobb nu  ;)

Är även glad för här sitter jag med 13 små söta kycklingar, de är sååå underbara :D
De har ätit sin "första måltid" idag, de tyckte att det var mums  ;D  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #883 skrivet: 10 maj-10 kl 14:30 »
Grattis, skulle också vilja ha svarthöns men det verkar svårt att hitta här i Sundsvallstrakten.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Träsktrollet

• -
« Svar #884 skrivet: 10 maj-10 kl 16:55 »
På morgonen låg det en Faverollekyckling i kläckaren så 3 av 5 ägg är väl inte fullt så dåligt resultat :D  Dessutom så piper det fortfarande i kläckaren ;D Jag har nu 14 kycklingar och har två kläckningar till att se framemot, en naturruvning och en till maskinkläckning om ett par veckor :)
Har hönsraserna:

Torry

« Svar #885 skrivet: 10 maj-10 kl 21:52 »
Tre små söta Brahmakycklingar kläcktes idag under Albertina.  :-*  :-*  :-*
//Torry

Nina K

• Skåne
« Svar #886 skrivet: 10 maj-10 kl 22:22 »
Två av mina hönor som varit snälla och adoptera flera små. En 5st andra tog 9st.   o:)  Andra året de gör det.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #887 skrivet: 11 maj-10 kl 06:22 »
Vet att min Adam kommer att bli överlycklig  ;Didag när hans 2 nya damer kommer på besök och vem vet kanske finner de han så attraktiv  :-* så d bestämmer sig för att stanna ett tag , ::) ;D för att lära kännna honom bättre och skaffa några kalikon bebbar me honom. :-[
;)

Träsktrollet

• -
« Svar #888 skrivet: 11 maj-10 kl 09:31 »
Idag ligger det ytterligare en Faverolle kyckling i kläckaren!  :o  4 av 5 ägg :D
Dygn 23 är den inne på. Kan jag ha haft för låg temp? Tempen ligger mellan 36,8 - 37,4...
Har hönsraserna:

fauve

• Gäst
« Svar #889 skrivet: 11 maj-10 kl 10:03 »
Jag har 37,5 grader i min, så jag tror du har lite låg temp, ja.

Träsktrollet

• -
« Svar #890 skrivet: 11 maj-10 kl 12:14 »
Jag har en Covatutto 24 och då pendlar tempen mellan 36,8 och 37,4. Har en ny och bra digitaltermometer. Så snittet ligger på ca 37,1... Det är lite lågt, ska höja till nästa gång :)
Har hönsraserna:

fauve

• Gäst
« Svar #891 skrivet: 11 maj-10 kl 13:36 »
 ;D

Om 1½ vecka flyttar ett gäng blivande grönvärpare in. Ringde eg. på en annan ras, men de var slut och blev då erbjuden att köpa isbarkycklingar istället, vilket jag nappade på  o:)

Vid flytten är de 5 veckor gamla och alltså i ganska jämn ålder med en av 2 kullar dv.kochiner (inte de naturruvade) som finns här så de kommer nog att få gå tillsammans under sommaren i ett stort gäng  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #892 skrivet: 11 maj-10 kl 22:36 »
Jag är bara så glad över min lille Dvärgsilkestupp ;D Han har gått tillsammans med sin Dv Silkes fru när hon har ruvat och då han var så snäll och försiktig när kycklingarna kläcktes lät jag honom gå kvar med fru och barn. Jag har dock inte talat om att barnensom nu är 1 vecka är oäktingar :-[ 5 Maraner och 6 Lakenvelder.

Idag när jag kom hem satt han så platt och konstigt så jag gick fram för att kolla honom närmre. Jag blev rädd att han hade blivigt sjuk. När jag stack fram handen pickade han mig lungt och bestämt en gång för att markera att jag inte skulle störa honom. När han rörde sig stack det fram 4 pigga kycklinghuvuden under hans vinge och hals.

Han hade med andra ord varken tid att vara sjuk eller bli undersökt. Han hade fullt upp med att hjälpa sin fru med barnen :-*  o:) :-*

En modern far ända ut i näbben ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #893 skrivet: 12 maj-10 kl 06:40 »
Jag är bara så glad över min lille Dvärgsilkestupp ;D Han har gått tillsammans med sin Dv Silkes fru när hon har ruvat och då han var så snäll och försiktig när kycklingarna kläcktes lät jag honom gå kvar med fru och barn. Jag har dock inte talat om att barnensom nu är 1 vecka är oäktingar :-[ 5 Maraner och 6 Lakenvelder.

Idag när jag kom hem satt han så platt och konstigt så jag gick fram för att kolla honom närmre. Jag blev rädd att han hade blivigt sjuk. När jag stack fram handen pickade han mig lungt och bestämt en gång för att markera att jag inte skulle störa honom. När han rörde sig stack det fram 4 pigga kycklinghuvuden under hans vinge och hals.

Han hade med andra ord varken tid att vara sjuk eller bli undersökt. Han hade fullt upp med att hjälpa sin fru med barnen :-*  o:) :-*

De kycklingarna blir uppfostrede.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #894 skrivet: 12 maj-10 kl 06:58 »
Ha ha även jämlikhet i hönsgården va det....Kan bara medela att jag har en mycket lycklig Adam nu
han har fått hem två fruar och går omkring som en riktigt stolt kalkon tupp aldeles salig....över sina damer.
inga sura miner här mer..... ;D ;D
;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #895 skrivet: 12 maj-10 kl 11:40 »

Vilken bra pappa  ;D Min iller Igor är likadan  :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

karsan

• Södermanland
« Svar #896 skrivet: 12 maj-10 kl 22:23 »
Jag är glad för 4 små kycklingar! Som Laura har ruvat fram. Hon visste precis hur hon skulle göra, men jag var dum och litade inte på henne så ett ägg gick kras när jag lyfte ur henne för att hon skulle rasta sig. Annars kanske det hade varit 5 kycklingar. I fortsättningen lät jag henne sköta sig och sina ägg själv.

Laura verkar fortfarande veta precis hur hon ska göra - nu har hon varit mamma i två dagar.  Det är hur gulligt som helst att se henne visa kycklingarna vad de ska äta och ropa på dem när de ska komma och gömma sig under henne.

Allra första gången i mitt liv som jag haft små kycklingar - fast mest är det väl Laura som har dem - första för henne också men hon är bara ett år gammal och inte panschis som jag.

Jag är också glad för att Henrietta (ett slags mormor i sammanhanget men kanske inte helt klar över sin roll) accepterar att värpa i redet utomhus - hon har blivit bannlyst från hönshuset för att inte äta kycklingmaten och eventuellt göra andra dumheter. Värpredet är en transportbur för hund som jag lade en massa grangrenar över för att likna en rede i ett busksnår - är det inte så vildhönorna gör det?  Precis när kycklingarna höll på att kläckas var Henrietta framme och gick in i värpredet - jag vet inte om hon bara var allmänt nyfiken, eller sugen på egna bebisar eller ilsken på nykomlingar - jag tyckte i alla fall det var bäst att Laura fick ha sina bebisar i lugn och ro första tiden.  Så Henrietta är utestängd på dagarna men får komma in och sitta på pinnen på natten.  Jag måste bara gå upp tidigt för att släppa ut henne innan Laura låter kycklingarna komma fram.

Jag är väldigt glad (och mallig!) över att jag hittills har fått mina hönor att göra det jag vill att de ska göra ...  Att jag börjar få en 'hönshjärna' för att förstå hur de tänker...

fauve

• Gäst
« Svar #897 skrivet: 13 maj-10 kl 17:38 »
I dag är jag glad för att maken hämtade hem en skogshuggarkoja som nu blivit ett finfint hönshus till mina stora höns (bara 5 för tillfället, men den flocken utökas om några veckor) och att jag stängt en uterastgård på ca 200 kvm åt dem så att de kan gå och sprätta omkring på lite yta och nappa åt sig av det späda gröngräset som komplement till fodret  :)

I morgon tippas en skopa grus in i rastgården så att de kan njuta av härliga sandbad också  :-[
« Senast ändrad: 13 maj-10 kl 18:38 av fauve »

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #898 skrivet: 13 maj-10 kl 18:23 »
Pip under ruvande Orpingtonhönan!! YES!  ;D

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #899 skrivet: 13 maj-10 kl 18:38 »
är jätte glad ny hönsägare :D idag har jag hämtat 7st höns och en tupp och hoppas att de kommer att trivas i sitt enorma nya hem  :)
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
EdnaFrayne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser