Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391573 gånger)

Hemi

• Småland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #900 skrivet: 14 maj-10 kl 08:30 »
Jag är med höns sedan en vecka!

Ett lite ängsligt gäng som vet ganska lite om hur det är att vara höns, men de verkar lära sig snabbt!

Och jag berättar för dem vad jag läst i böcker och på nätet  ;D

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #901 skrivet: 14 maj-10 kl 21:35 »
Jag har precis hämtat 14 st hönor från ett hönseri ikväll. Hade jag väntat med att ringa tills i morgon som jag tänkte först, då hade de varit borta. Sååå glad över mina lite halvnakna damer  :-[! Men 10 ska vidare i helgen till en annan så 4 damer stannar hos oss. Tack L för att du undrade om jag kände till detta hönseri ställe, annars hade dessa hamnat i hönshimlen.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #902 skrivet: 15 maj-10 kl 08:31 »
Nu går det åt rätt håll.
Min dröm är att ha 1000-2000 rashönsnär jag stor.
Och att ha alla färger på Orpington i stor och dvärg.
Och med orpington har jag redan
Svart dvärg.
Spättad dvärg.
Blå dvärg.
Gökfärgad dvärg.
Vit dvärg.
Guldsvartkantad stor.
(Pågång) Blå stor.
Legbarfärgad stor.
(Pågång) Trefärgad stor.
(Pågång) Vit stor.
Det var allt.
Svart stor.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #903 skrivet: 15 maj-10 kl 11:08 »
Nu går det åt rätt håll.
Min dröm är att ha 1000-2000 rashönsnär jag stor.
Och att ha alla färger på Orpington i stor och dvärg.
Och med orpington har jag redan
Svart dvärg.
Spättad dvärg.
Blå dvärg.
Gökfärgad dvärg.
Vit dvärg.
Guldsvartkantad stor.
(Pågång) Blå stor.
Legbarfärgad stor.
(Pågång) Trefärgad stor.
(Pågång) Vit stor.
Det var allt.
Svart stor.
det går ju framåt!   :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #904 skrivet: 15 maj-10 kl 11:31 »
det går ju framåt!   :D
Ja lyste 60-70 ägg och ca 25 obefruktade!!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #905 skrivet: 15 maj-10 kl 15:42 »
Ja lyste 60-70 ägg och ca 25 obefruktade!!!
Det är en av utmaningarna med att ha stora tunga raser med mycket dun i gumpen...Befruktningen kunde ofta vara bättre... Hoppas att din brors kompisar låter kläckaren vara denna gången så att du åtminstone få kycklingar på det mesta som är kvar :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #906 skrivet: 15 maj-10 kl 15:45 »
Det är en av utmaningarna med att ha stora tunga raser med mycket dun i gumpen...Befruktningen kunde ofta vara bättre... Hoppas att din brors kompisar låter kläckaren vara denna gången så att du åtminstone få kycklingar på det mesta som är kvar :D
Ja.
Ses imorgon.

fauve

• Gäst
« Svar #907 skrivet: 15 maj-10 kl 17:42 »
Jag är glad för att jag får hem en Isbartupp i kväll till en grupp av mina höns.

Den kommer från earthangel och fraktas hem av en kompis som befann sig i hans närhet idag.

Ibland har man ju bara ren tur också  ;D

Jag hoppas han ska trivas här med 5 stiliga tjejer (1 verkar dock ska sura ihop för ruvning, så det blir väl 4 han får roa sig med ett tag om hon inte blir så till sig av en ny kille att hon kliver av. Än är det bara gipsägg hon ligger på, men ligger hon kvar nån dag till ska jag lägga in riktiga ägg åt henne som hon får ruva fram), som idag fått en utbyggd rastgård så nu har de mer yta och dessutom har tjälen helt gått ur backen så nu är det trästolp nerslaget runt om hela rasgården i stället för den provisoriska lilla rasthagen som sattes upp med hjälp av plaststolp och som de små valparna lätt forcerade  ::)

fauve

• Gäst
« Svar #908 skrivet: 16 maj-10 kl 10:17 »
Sent blev det innan tuppen kom hem så bilder fick vänta tills idag när de klivit ut till badplatsen.

De verkar gilla sin nya kille, så om 4 veckor ska jag samla ägg och stoppa in en tredje omgång i suron om inte fler hönor väljer att sätta i gång att ruva. 1:a omgången beräknar jag ska komma nu i mitten av veckan och då kommer den att laddas om med welsumerägg och dv.kochinägg.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #909 skrivet: 16 maj-10 kl 10:38 »
VILKEN STILIG TUPP!!!!  :o  ;D  :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #910 skrivet: 16 maj-10 kl 12:57 »
Ja, han var finfin! En sån skulle jag kunna tänka mig någon gång. Om någon skulle få en isbartupp över i mina trakter...

Hur stor är chansen att kycklingar efter en isbartupp blir grönvärpare ifall mamman inte är det? Femtio procent eller mindre? Jag är så dålig på genetik och nedärvning och sånt. Spelar det roll om hönan lägger vita eller bruna ägg, hon som blir mamma i så fall?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #911 skrivet: 16 maj-10 kl 14:31 »
Ja, han var finfin! En sån skulle jag kunna tänka mig någon gång. Om någon skulle få en isbartupp över i mina trakter...

Hur stor är chansen att kycklingar efter en isbartupp blir grönvärpare ifall mamman inte är det? Femtio procent eller mindre? Jag är så dålig på genetik och nedärvning och sånt. Spelar det roll om hönan lägger vita eller bruna ägg, hon som blir mamma i så fall?

Tror grönt/blått är dominant?
Här kan du läsa lite :P
http://www.krakebergagard.se/blaagg.htm

fauve

• Gäst
« Svar #912 skrivet: 16 maj-10 kl 14:37 »
Jag är ju INTE missnöjd med vad jag fick se när han med buller och bång flög ur transportlådan i går kväll när han kom  ;D

Som jag fattade det på earthangel, så är det beroende på om tuppen har enkel eller dubbel gen för grönvärpande i sig. Jag kan ha missuppfattat det hela, men som jag förstod det så är det 50-75% chans att den här tuppens avkommor med mina hönor blir grönvärpare.

Det märker jag så småningom  ;)

Hönskycklingarna som blir i år efter denna herre ska jag i alla fall spara på och låta gå med en annan isbartupp nästa år. Ska nämligen hämta en isbargrupp på kycklingar om en ca vecka och då hoppas jag på att det blir nån fin tupp där som jag kan sätta ihop med dessa kommande avkommor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #913 skrivet: 16 maj-10 kl 16:44 »
Rakadero: alla blir grönvärpare. Dvs. 100%.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #914 skrivet: 16 maj-10 kl 16:51 »
Blir alltså alla avkommor till denna tuppen grönvärpare?

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #915 skrivet: 16 maj-10 kl 16:57 »
VILKA URLÄCKRA DJUR!!!!!!!!!!!!!!!!

Nettan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #916 skrivet: 16 maj-10 kl 18:09 »
Ja. Alla blir grönvärpare om tuppen är en renrasig Isbar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #917 skrivet: 16 maj-10 kl 19:12 »
Jag är med höns sedan en vecka!

Ett lite ängsligt gäng som vet ganska lite om hur det är att vara höns, men de verkar lära sig snabbt!

Och jag berättar för dem vad jag läst i böcker och på nätet  ;D

Fina höns vad är det för ras du har?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #918 skrivet: 16 maj-10 kl 19:40 »
Har nu 2 ruvhönor som jag la ägg under idag och igår.
Har ca 30 ägg i kläckaren då också så kan hönorna få ta hand om kycklingarna som blir.
Mvh Oskar

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #919 skrivet: 17 maj-10 kl 14:17 »
hej,

jag är glad att fauve är glad..... han är renrasig och visst blir alla grönvarpare då hans gröna anlag är dominant...... vet inte riktigt hur jag tänkt i telefon.... Han är pappa till många fina ungar och snäll är han!! Kul att han trivs.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser