Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391695 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #500 skrivet: 18 dec-09 kl 19:44 »
Haha, se... xD Ytterligare en KILLE som håller med. ;D Då är ni båda färgblinda.  :-* ::)  ;) ;DxD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #501 skrivet: 18 dec-09 kl 19:55 »
Haha, se... xD Ytterligare en KILLE som håller med. ;D Då är ni båda färgblinda.  :-* ::)  ;) ;DxD
haha ja se! vi har rätt ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
J
« Svar #502 skrivet: 18 dec-09 kl 20:26 »
Nä. Forskningen går emot er, tyvärr. X3
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #503 skrivet: 19 dec-09 kl 18:34 »
Jag är JÄTTEGLAD över att våra Höns har börjat värpa nu trots att det är ca 7 minus grader. idag så upptäckte jag att en av Ankorna börjat lägga ägg (jag var HELT säker att det var två gossar jag hade men men så fel man kan ha) så ett grön-grått ägg låg i ena redet i förmiddes :) trist att det är så kallt men höns och ankor trotsar kylan nu och vågar sig ut en liten runda i trädgården innan dom vill in i värmen igen :)
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #504 skrivet: 22 dec-09 kl 08:30 »
jag är glad för min första hedemora kyckling ifrån egna ägg.... och för att mina höns värpa nu på vintern trots kyla och mörkret...

god jul

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
T
« Svar #505 skrivet: 23 dec-09 kl 23:55 »
Jag är glad för mina sebrights är fertila!! :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: T
« Svar #506 skrivet: 24 dec-09 kl 08:34 »
Jag är glad för mina sebrights är fertila!! :D
jippi ;D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #507 skrivet: 24 dec-09 kl 21:35 »
Japp! ;D Kan tillägga nu när jag lös hela bunten av ägg i kläckaren att ALLA Sebrightäggen är befruktade (kan se små tunna spindlar i alla med hjärtat i centrum), lös även ett ägg under min Isbar och det är också befruktat.

För övrigt så var alla äggen från min pärlgrå dv kochinhöna befruktade, och även alla svarta dv kochinägg och till sist alla Isbarkorsningsägg.

Så... 100% befruktning på ALLTING (totalt över 30st ägg). ;D Duktiga tuppar jag har, även denna årstid.  ;) ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #508 skrivet: 24 dec-09 kl 22:44 »
mit jul ägg kom idag  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #509 skrivet: 24 dec-09 kl 22:47 »
Julägg, från vadå? :3

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #510 skrivet: 24 dec-09 kl 22:50 »
en höna kom igång idag, det var typ 1-3 mån sedan de värpte.

karinreime

« Svar #511 skrivet: 25 dec-09 kl 10:42 »
Mina dvärgcochin som vi köpte som nykläckta i slutet av maj har gått och ätit och ätit och meddelat att det är så bra så. Två dagar före julafton gick min nyhemkomna vuxna dotter ut för att titta på hönsen och kom in med ett litet ägg! Dagen efter ett nytt ägg och på julafton fick vi två stycken. Är de inte för duktiga. Jag undrar om det är värmelampan vi satte upp när det blev snö och kallt som triggade igång det. Jag har läst om någon som säger att hönsen drar igång den 22 december och här stämde det i alla fall.
Ägget var jättegott och delades nykokt med andakt.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #512 skrivet: 25 dec-09 kl 13:43 »
Är glad att hönsen är snälla mot varandra trots att det är lite trångt inne just nu. Har dock flyttat över en grupp bråkiga dvkochinungdomar till det andra hönshuset så nu är det lite mera plats...
Och att jag totalstädade idag hos hönsen, jobbigt men skönt... ;D

kan inte snön smälta snart så hönsen kan gå ut snart!!!?  ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #513 skrivet: 26 dec-09 kl 17:15 »
Har dock flyttat över en grupp bråkiga dvkochinungdomar till det andra hönshuset så nu är det lite mera plats...
Årets dvärgkochintonåringar alltså! Helt oregerliga ;)
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #514 skrivet: 26 dec-09 kl 18:28 »
Hittade nyss ett litet brunt ägg inne hos mina laxfärgade dvärg kochin!!! :D :D :D JIPPI! Och vilken vacker färg... Detta ägg kan verkligen kalla sig brun som det står i standarden (till skillnad mot min pärlgrå hönas ägg t.ex. som är på gränsen till vit nästan  :-\).  Efter benklämmande så har jag kommit fram till att det är Audrey som lagt ägget. =)

Ska ut och fota ägget nu! ;D Så gulligt, tänk att man kan bli så glad varje gång en unghöna börjar värpa.  :-[

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #515 skrivet: 26 dec-09 kl 22:25 »
Årets dvärgkochintonåringar alltså! Helt oregerliga ;)

Jajamensan :-) Men dom har lugnat sig nu lite och börjar bekanta sig med taxbeningarna (chabosarna) i sin nya boning.
Fast ännu mer oregerliga är de tre blandisarna av hamburger dvärg/MES som är runt 5 v nu. Så söta!!! Den ena älskar att sitta uppe på axeln och flyger upp i ens hand när man lockar  :-* 
Små cirkusapor  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Gamina

« Svar #516 skrivet: 27 dec-09 kl 12:29 »
Jag är så glad. Min ena ungtupp som blev rejält skadad i ett ben som 1 veckas kyckling, han kunde inte stödja på det på nästan en vecka, blir bara vackrare och vackrare. Bra psyke verkar det också vara på herrn och hönorna är mycket förtjusta i honom. Hade jag vetat att han var en tupp när han fick skadan hade jag tagit bort honom men som tur var visste jag inte det :)
En annan sak som gör mig så glad är att alla kycklingarna efter mitt måndags exemplar till höna verkar helt korrekta. Jag visste att hon hade sneda tår när jag chansade på att avla men visste också att det kunde finnas en naturlig förklaring till det. Inte en enda sned tå på någon av 6 st kycklingar där fadern kommer från samma besättning som den hönan. Överlag ser alla ungdjuren ut att vara betydligt bättre än sin mor. Frågan är dock om man ska våga fortsätta att avla på henne eller om hon kanske har problem av sina tillkortakommanden (sneda tår och blind på ett öga) och man borde ta bort henne? Stundtals får jag för mig att hon inte mår bra men nästa stund tror jag att hon mår alldeles utmärkt och att hon beter sig konstigt pga att hon ser dåligt.
Om inget tydligt problem tillstöter får hon vara kvar över sommaren för hon är en utmärkt mor också :D som började ruva fram sin första kull mindre än 1 år gammal bara 6 veckor efter att hon börjat värpa.
Genbank för Gotlandshöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #517 skrivet: 27 dec-09 kl 12:35 »
Jag är så glad. Min ena ungtupp som blev rejält skadad i ett ben som 1 veckas kyckling, han kunde inte stödja på det på nästan en vecka, blir bara vackrare och vackrare. Bra psyke verkar det också vara på herrn och hönorna är mycket förtjusta i honom. Hade jag vetat att han var en tupp när han fick skadan hade jag tagit bort honom men som tur var visste jag inte det :)
En annan sak som gör mig så glad är att alla kycklingarna efter mitt måndags exemplar till höna verkar helt korrekta. Jag visste att hon hade sneda tår när jag chansade på att avla men visste också att det kunde finnas en naturlig förklaring till det. Inte en enda sned tå på någon av 6 st kycklingar där fadern kommer från samma besättning som den hönan. Överlag ser alla ungdjuren ut att vara betydligt bättre än sin mor. Frågan är dock om man ska våga fortsätta att avla på henne eller om hon kanske har problem av sina tillkortakommanden (sneda tår och blind på ett öga) och man borde ta bort henne? Stundtals får jag för mig att hon inte mår bra men nästa stund tror jag att hon mår alldeles utmärkt och att hon beter sig konstigt pga att hon ser dåligt.
Om inget tydligt problem tillstöter får hon vara kvar över sommaren för hon är en utmärkt mor också :D som började ruva fram sin första kull mindre än 1 år gammal bara 6 veckor efter att hon börjat värpa.

Sneda tår kan uppstå med fel temp i kläckaren om hon är maskinkläckt. Det är inget ärftligt utan en deformation. Så om hon är maskinkläckt och ger korrekta bebisar så är det ingen fara att avla på henne skulle jag tro. =)

Jag har en höna som är blind på ena ögat och hon klarar sig utmärkt. När jag var liten var det någon som hade en tupp som var blind på båda ögonen till och med.  :-\ Men han uppvaktade hönorna, sprätte omkring precis som vanligt. När man närmade sig honom så fick man dock itne smyga för mycket för då kunde han bli jätterädd när han upptäckte en. Utan man fick lite som... När man ska skrämma bort ormar med att stampa i backen eller andra djur, tjoa och vara lite högljudd så han visste att man kom eller var i närheten.

Gamina

« Svar #518 skrivet: 27 dec-09 kl 12:48 »
Hon är naturruvad men hönan med ägg flyttade under ruvningen så jag tror att det blev fel temp då och som sagt om det var ärftligt borde åtminstone 1 av kycklingarna fått det. Blindheten vet jag inte om det är ärftligt men inget av ungdjuren har problem så jag misstänker starkt att hon fått en skada som ung som gett den gråa starr hon har nu. Detta såg jag inte förens efter kläckningen pga hon alltid vänder höger sida (den seende) mot en.
Genbank för Gotlandshöns

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #519 skrivet: 27 dec-09 kl 12:56 »
 :D Har fått genbank på mina Åsbohöns  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser