Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391711 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #440 skrivet: 12 nov-09 kl 21:52 »
*nickar nickar* ... (En som får stå varje vår och laga taket på hönsgården xD har bärnät)

precis! har ju själv det, dum som jag är. men vi har som gummirep under nätet med ca 2 dm mellanrum så att det inte ska falla ihop så lätt. men förstår inte varför alla har det. suger, som vi brukar säga ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #441 skrivet: 13 nov-09 kl 06:28 »
då ska vi använda hönsnät ovanpå fast med de största hålen, kanske 5-6 cm i diameter?, och svesta fast det! vi har haft så mycket hökproblem att det är mer värt att lägga ner ORDENTLIGT med jobb på nättaket istället och som faktiskt håller i längden..

Det är det nätet vi använt också. Men gården är stor och virket grovt så det var nog därför maskorna såg mindre ut än så.

Ja jag hoppas det håller för snön, som inte brukar vara särskilt riklig här nere nej. Vi har otroliga mängder rovfågel så det kändes inte som om det fanns ngt annat alternativ än riktigt nät. Har asnvänt märlor och fäst det med, mängder av märlor. Lådan som skulle räckt till hela hönsgården räckte bara till taket... ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #442 skrivet: 13 nov-09 kl 06:40 »
Jag hade hönsnät med 25 mm maskor som tak på hönsgården i Vagnhärad. Det höll för snön. Har också betesburar till kanin med likadant nät som tak. Även dessa överlever vintern. Bara man reglar tillräckligt under.

I Strängnäs har jag bara ståltrådar över hönsgården. Det samlar förstås inte på sig nämnvärt med snö men stänger å andra sidan inte ut fåglar särskilt effektivt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #443 skrivet: 13 nov-09 kl 10:21 »
I Strängnäs har jag bara ståltrådar över hönsgården. Det samlar förstås inte på sig nämnvärt med snö men stänger å andra sidan inte ut fåglar särskilt effektivt.

Vad fyller de för funktion då? ;)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #444 skrivet: 13 nov-09 kl 10:32 »
tipsar om trålnät i nylonrep från "fiskeredskap i kalmar" (kommer inte på exakt namn) håller höken ute...10x30 meter(300 kvm) kostar 2200:-
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

trallallaa

• Gäst
« Svar #445 skrivet: 13 nov-09 kl 10:33 »
Jag har skrattat gott åt min Brahma ungtupp, som gol för första gången idag, han såg väldigt allvarlig ut och ut kom det....hooooohooooo :P
Lite kul på morgonen då jag går ut för att mata alla djuren och släppa ut hönsen, det låter så kul:
Först Bääää (basröst) det är baggarna,Määäää, det är tackorna, sedan kuckelikuuu från två Kochin och en liten Holländare, sedan HoooHooo, det var Brahman  ;D , det där är under vägen till logen, sedan öppnar jag logedörren, då blir det  möööööööh, det är korna och Höhöhöhöhö, det är hästarna. Bäst blir det då alla drar igång på en och samma gång,UNDERBART!!  ;D :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #446 skrivet: 13 nov-09 kl 10:41 »
Jag hade hönsnät med 25 mm maskor som tak på hönsgården i Vagnhärad. Det höll för snön. Har också betesburar till kanin med likadant nät som tak. Även dessa överlever vintern. Bara man reglar tillräckligt under.
ja, jag bor ju ca 10 min från dig så antar att vi får lika mycket snö då ;D "hönsgårdEN i Vagnhärad"? syftar du bara på din egna elle rnågon speciell? inte strutsarna? ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #447 skrivet: 14 nov-09 kl 01:40 »
Vad fyller de för funktion då? ;)

Skyddar mot störtande elefanter och har hittills varit hundraprocentigt effektivt.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #448 skrivet: 14 nov-09 kl 08:13 »
Tack för ett välbehövligt skratt i ett bedrövligt väder ;D ;D
Skyddar mot störtande elefanter och har hittills varit hundraprocentigt effektivt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #449 skrivet: 17 nov-09 kl 16:52 »
Äntligen har en av mina unghönor börjat värpa! Lycka är ett nyvärpt ägg ;D.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #450 skrivet: 17 nov-09 kl 16:55 »
Äntligen har en av mina unghönor börjat värpa! Lycka är ett nyvärpt ägg ;D.

men då!!!!! så arg! haha, jag väääntar fortfarande  >:(  ;D  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #451 skrivet: 18 nov-09 kl 15:21 »
Jag är glad för att jag fick mitt första ägg ifrån min Isbar idag och för att min Sebrighttupp blivit frisk igen och dessutom var den som duktigt visade Isbarhönan vart han tyckte hon skulle lägga sitt första ägg! ;D De låg och mös ihop i ett rede när jag kom ut nämligen och när hönan löft på sig så låg där ett härligt knallfärgat turkosa/grönt ägg! ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #452 skrivet: 18 nov-09 kl 15:33 »
 :D Grattis!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #453 skrivet: 18 nov-09 kl 21:13 »
Glad för ägg  ;D, arg för "mopsnyp" av tupp..  ???
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #454 skrivet: 18 nov-09 kl 21:16 »
Jag blev nypen av min laxfärgade dv kochintupp igår... T3T'' Eller, det blir jag lite då och då. Argsint liten sate på 18-19 veckor. Så liten men tål inte att man tar i hans hönor, väldigt beskyddande och tack och lov... Liten och löjlig så jag har ju omöjligt någon respekt för honom utan det slutar alltid med att han ligger platt i backen och ser ynklig ut...  ::) Hmm... När jag tänker efter så är hönorna också fruktansvärt kaxiga och anfaller händerna, hela laxgruppen är kaxig!!

... Förhoppningsvis går det över med åldern.  :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #455 skrivet: 19 nov-09 kl 07:02 »
grattis
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #456 skrivet: 19 nov-09 kl 08:52 »
Är glad för att en av mina 4 ungtuppar flyttat till egen lya med damer!
Är även glad för att senaste kullen är så tam, dock går det inte att schasa in några unghöns från trädgården längre, nej, man får ta ett ungdjur under vare arm och bära in dem :)  ;D ;D Så goá de är! 
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #457 skrivet: 19 nov-09 kl 22:59 »
Är även glad för att senaste kullen är så tam, dock går det inte att schasa in några unghöns från trädgården längre, nej, man får ta ett ungdjur under vare arm och bära in dem :)  ;D ;D Så goá de är! 

Hur lyckades du få dem så tama?  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #458 skrivet: 20 nov-09 kl 08:18 »
Det är rätt intressant för jag har inte aktivt ansträngt mig för att få dem så tama! Btw! Du är inte sugen på en Obama II ?  ;)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #459 skrivet: 20 nov-09 kl 17:50 »
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNTLIGEN!!! Nu har mitt första australorp ägg kommit, och även det första ägget sen sommaren. yay! fast nu ska jag kläcka alla hennes ägg istället så då blir det ändå inga till familjen, haha!

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser