Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391584 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #420 skrivet: 07 nov-09 kl 15:50 »
Jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa för att damerna ska bli nöjda! De är väldigt lugna och fina, min 3-åriga dotter satte sig på huk och gav dem ett äpple, och de kom fram ganska omgående för att smaka och lät tösen klappa lite!  :-*
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Prosit

• Södermanland
« Svar #421 skrivet: 07 nov-09 kl 16:35 »
Är glad för bara en av mina sex kycklingar verkar vara tupp! Han får hålla ställningarna på landet i sommar! 8)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #422 skrivet: 10 nov-09 kl 12:43 »
JAG HAR FÅTT ETT ÄGG !!!!!!! ;D ;D ;D ;D

Min sussex har börjat värpa igen !!  :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #423 skrivet: 10 nov-09 kl 15:36 »
Är såglad över att min flock Kindahöns, har utökas med två höner! :-* Dessa hönkycklingar kommer från den höna som " togs tillvara" när de hittades, och som är viktigt att de är med i genbankssystemet!  :D så till sommaren då har jag 6höner (om allt går vägen)  iår har jag fått 15 kycklingar bara 4 är tuppar! och alla har jag sålt!! ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #424 skrivet: 10 nov-09 kl 15:57 »
Jag är jätteglad över min Krågedalingar  :D Silja har börjat värpa!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #425 skrivet: 10 nov-09 kl 19:03 »
 :) Jag är glad att alla mina hönor har ruggat och fått nya fina fjädrar! De såg så slitna ut efter tuppens framfart så jag trodde nog aldrig att de skulle bli sig själva igen :P... Men nu så känner jag igen dem igen  :-*!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Träsktrollet

• -
« Svar #426 skrivet: 10 nov-09 kl 21:56 »
Jag är överlycklig just nu!
Förra veckan la de holländska dvärgarna sitt förta ägg :D
Och här om dagen la de sitt andra  :-*  :-*  :-*
Snart startar jag kläckaren  ::)  :P
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #427 skrivet: 10 nov-09 kl 22:39 »
Hej! Vad roligt " Frances"  ;DKul med Silja Ägg!! O hon blir snart 8månader!! :-[ Hon kanske vill börja ruva snart??  :-*Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #428 skrivet: 11 nov-09 kl 19:41 »
Första ägget från våra isbarhönor kom idag! Så gulligt!
Höns, stickning och pelargoner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #429 skrivet: 11 nov-09 kl 19:49 »
Åh, grattis! ;D Går själv och väntar på att min Isbar ska börja snart. Hon har börjat kolla in redet mer och mer och går och skrockar! ;D Riktigt röd och fin om kam och haklappar har hon blivit också. :D Så borde vara dags!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #430 skrivet: 11 nov-09 kl 19:52 »
har grovstädat en av hönsburarna idag, känner mig glad och stolt ;)  ;D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #431 skrivet: 12 nov-09 kl 10:55 »
Är glad att våra höshus är ett sorts organiserat kaos, att hönshuset håller värmen,  att alla äter och mår bra och att alla kycklingar växer på, att Inga är en sån fantastisk förstagångsmamma till sina 3 små och att jag har en underbar man som imorse tog sig an uppgiften att ta bort vår sjuka älsklingstupp Mössan, innan jag steg upp :'( :'( :'( 
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #432 skrivet: 12 nov-09 kl 16:29 »
Idag är jag glad för att jag varit så ambitiös och nätat färdigt hönsgårdens tak. Många timmar tog det, men bra blev det!!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #433 skrivet: 12 nov-09 kl 17:40 »
Ser jättefint ut! :)

Idag är jag glad för att jag varit så ambitiös och nätat färdigt hönsgårdens tak. Många timmar tog det, men bra blev det!!

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #434 skrivet: 12 nov-09 kl 18:25 »
hoppas det inte är för småmaskit nu bara så att det rasar in i den värsta vintertiden  ::) men, fint det var det ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #435 skrivet: 12 nov-09 kl 18:30 »
Det är ju det grovmaskiga hönsnätet jag använt....  Vad skulle man annars använt som har grövre maskor, utan att för den sakens skull släppa in rovfåglarna...?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #436 skrivet: 12 nov-09 kl 18:44 »
Det är ju det grovmaskiga hönsnätet jag använt....  Vad skulle man annars använt som har grövre maskor, utan att för den sakens skull släppa in rovfåglarna...?

förlåt om jag gjorde dig upprörd. vi lämnar det kapitlet helt enkeöt  :-\

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #437 skrivet: 12 nov-09 kl 19:40 »
ha ha, nej inte upprörd alls. En seriös fundering, vad skulle jag hellre använt som tak än grovmaskigt hönsnät?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #438 skrivet: 12 nov-09 kl 20:05 »
ha ha, nej inte upprörd alls. En seriös fundering, vad skulle jag hellre använt som tak än grovmaskigt hönsnät?

okey  ::) ehm.. okey, det kanske inte heter maskor det jag menar då :P alltså jag menar självfaste hålen, storleken tänkte jag på. att det kanske skulle samla på dig snö. för snö väger mer än man tror i de flesta fallen  :-X  därför man INTE ska anävnda sådant där blått bärnät egentligen som många gör. blir bara massor med problem, men det du använt nu är ju självfallet myycket bättre. men du bor väl söder ut? det kanske inte snöar lika mycket där. du märker helt enklelt i vinter. men bilden kanske luras, hålen kasnke är större än vad jag tror  :-[ ska själv bygga om hönsgården nästa år och då ska vi använda hönsnät ovanpå fast med de största hålen, kanske 5-6 cm i diameter?, och svesta fast det! vi har haft så mycket hökproblem att det är mer värt att lägga ner ORDENTLIGT med jobb på nättaket istället och som faktiskt håller i längden..
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 20:09 av Fredrikslund »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #439 skrivet: 12 nov-09 kl 21:32 »
*nickar nickar* ... (En som får stå varje vår och laga taket på hönsgården xD har bärnät)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser