Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391699 gånger)

peppz

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2940 skrivet: 05 jun-13 kl 16:08 »
Vad fint  :D Kan du inte sätta upp ett litet nät runt henne så hon o kyclingarna får vara ifred. Skator brukar kunna lukta sig till smått.
Ett kompostgaller med hönsnät över är ju lätt att fixa.
Tänk så duktiga de är, de bara ruvar o ruvar.
Ska bli kul att få höra hur det går för henne  :D

Jag får det inte tätt, hon har klämt sig ner mellan två stenar i torpargrunden bakom min lilla odlingslåda med jordgubbar, men än så länge har ingen vågat sig fram dit, mink och räv verkar inte våga sig fram så nära hunden, och mina egna katter ser till att hålla grannarnas och lagårns katter på avstånd...
Men med takpannan jag har lagt som som skydd uppifrån så syns hon inte där hon ligger så jag håller tummarna för att hon klarar veckan ut...

Mina katter är alltid i närheten och kör bort alla andra katter i grannskapet, på den första bilden sitter skogkattshonan som är bäst på att jaga, hon ger sig till och med på räven om den kommer in på tomten och huggormar eller mink tar hon nästan med bakbundna tassar
Och på den andra bilden så ser man Sarah under trädet i bakgrunden, Den bästa livvakt en höna kan ha, varken tvåbenta eller fyrbenta besökare kommer in på tomten utan att hon har godkänt det först....

« Senast ändrad: 05 jun-13 kl 22:44 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Smajsan

• -
« Svar #2941 skrivet: 05 jun-13 kl 23:28 »
Ja men vad praktiskt med vakt katter  :D och där ligger hon ju fint, syns ju inte alls. Hoppas det går vägen. Jag ska hålla tummarna.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #2942 skrivet: 10 jun-13 kl 13:01 »
Idag har våran Lill-höna fått sin första kyckling! Är fem dagars spridning på äggen så förhoppningsvis får hon fler.
Lycka!
Kommer det en haj - simma fortare.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2943 skrivet: 19 jun-13 kl 21:02 »
Min Dv.Kochinhöna fick 9 ägg från blandgruppen att ruva, ut kom 9 kycklingar.
Hennes första kull och nu har jag en stilig ungtupp som hon ska få flytta ihop med lite längre fram.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #2944 skrivet: 20 jun-13 kl 23:14 »
Idag när jag skulle städa i höns huset så hittade jag mitt första ägg.. Jag har inte ord för vilken lycka det var att hitta "överaskningen", så nu kan jag säga att de gör mer en sprider trevnad.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Smajsan

• -
« Svar #2945 skrivet: 21 jun-13 kl 09:16 »
Grattis Lavendula  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tottizen

• Västergötland
« Svar #2946 skrivet: 21 jun-13 kl 10:10 »
Idag när jag skulle städa i höns huset så hittade jag mitt första ägg.. Jag har inte ord för vilken lycka det var att hitta "överaskningen", så nu kan jag säga att de gör mer en sprider trevnad.

ååååh, Jag vet precis hur det känns!!!! :D var med om samma för ett par månader sen!!! Riktig lycka <3

MrsB

• Småland
« Svar #2947 skrivet: 23 jun-13 kl 17:59 »
I tisdags när jag städade inne hos kycklingarna (14 dagar gamla maskinkläckta) råkade en liten parvel smita ut. Letade hela dagen och halva natten. På onsdagen fick vi ett rejält åskoväder med mycket regn. Då hade vi gett upp hoppet om lilla kycklingen :'(
Har en stor tomt, hästhagar samt skog. Hoppas att något djur har tagit kycklingen så den slipper frysa till döds, sa min man.
På torsdagen anlände vår släkt till midsommarfirandet. På torsdag kväll såg en av våra gäster en liten blöt sak komma springande på vår gräsmatta . Det blev förstås en hel del jagande med håv men eftersom vi var många fick vi fatt på kycklingen efter 5 minuter.
Tog den och placerade den under värmetaket hos sina syskon men hyste inget större hopp.
Det var ju nästan 3 dygn i regn och kyla så inte kan väl en 14 dagars kyckling klara sig trodde vi.
Men ack vad vi bedrog oss :) Efter 2 timmar var den torr och började äta. Sedan la den sig under värmetaket igen.
På fredagen var den lika pigg som sina syskon. Inte ens det minsta förkyld hade den blivit. Fortfarande i dag (söndag) är den lika pigg så den fick inga men alls av sitt äventyr :)
Ett litet under i midsommartider :)

Smajsan

• -
« Svar #2948 skrivet: 24 jun-13 kl 00:23 »
Men vilket lyckligt slut på en hemsk historia  :) En riktig kämpe den lilla som klarade sig så fint.
Grattis till den lilla o dig  :D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2949 skrivet: 24 jun-13 kl 09:20 »
och folk som säger att kycklingarna dör om dom inte har en 30 grader... kämpar kyckling :)

Luff

• Västergötland
« Svar #2950 skrivet: 23 jul-13 kl 13:27 »
Har gett bort mina Blommor till några som jag tror kan ge dom den kärlek dom behöver. Känns jättebra. Nu ska jag inte ha några stora hönor mer. Mina dvärgar är tillräckliga - och dom blir bara fler.
//Luff

Humla

• Närke
« Svar #2951 skrivet: 23 aug-13 kl 21:10 »
Jag har världens bästa man. Mitt hönshus har plötsligt blivit för litet då jag har hittat två hönor som hade passat sig väldigt bra i min lilla flock. Jag tar upp detta bekymmer vid middagsbordet och ältar fram och tillbaka hur jag ska göra, köpa hönor, sälja någon höna för att kunna få in de nya hönorna, bygga ut hönshuset eller inte köpa nya hönor... Jag satt verkligen och vände ut och in på problemet och nämnde i förbifarten att jag kanske kunde få ett par kvadrat av snickarboden (det har tidigare varit ett big NO NO). Men istället för att avhysa idén med detsamma så funderar han bara och säger att det är bättre att vi går ut och kollar. Vi går ut i snickarboden och jag frågar om jag kan få ta över ett hörn längst in. Men han tyckte att det bara skulle bli något halv mesyr då och tycker istället att det är bättre att jag tar hela snickarboden så hönorna får ordentligt med plats. LYCKA!

Vild

• -
« Svar #2952 skrivet: 23 aug-13 kl 22:39 »
Idag hämtade vi våra första Bohuslän-Dals svarthöns och jag tror att jag har hittat min ras. Det var mitt första möte med svarthöns när vi klev in i hönshuset och jag kände genast att det här var helt rätt. Så rätt att jag glömde se igenom dom ordentligt och missade att en av dom dessutom är ullig. Jag är så glad. :)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2953 skrivet: 24 aug-13 kl 00:52 »
Humla Sådana män får man vara rädd om, pyssla om och skämma bort lite ibland :) Jag har en likadan som är förvånansvärt förstående när det gäller alla mina djur ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nina W

• Värmland
« Svar #2954 skrivet: 25 aug-13 kl 22:28 »
Kom hem förra natten efter snabbt och intensivt Norgejobb. I fredags då jag åkte - ingen kyckling. Och i morse hade alla tio äggen kläckts! Vad duktig hon varit, min svarta Tyra Flax. Min annars så jobbiga "vakthöna" har blivit en gullig, skrockande mamma.  Sex mörka och fyra ljusgrå. Av erfarenhet vet jag att de mörka kan få inslag av alla möjliga färger men de ljusgrå blir troligen rent lavendelfärgare pga det är tuppen och två av hönsen.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2955 skrivet: 26 aug-13 kl 11:46 »
Här är det äkta höns glädje. Nisse har fått en fru :)

Smajsan

• -
« Svar #2956 skrivet: 26 aug-13 kl 13:19 »
Han ser faktiskt väldigt stolt ut tuppen Nisse  :) Fina.

Nina W

• Värmland
« Svar #2957 skrivet: 26 aug-13 kl 14:21 »
Bilden är så mörk att jag inte kan se honom ordentligt men han blev säkert glad!

Vild

• -
« Svar #2958 skrivet: 08 sep-13 kl 11:59 »
Jag är så glad för mitt impulsköp. Jag skulle inte ha dvärgkochin, inget med benbefjädring, bara härdiga lantraser, tåliga utehöns som lägger ägg och klarar alla väder, och verkligen inga fler tuppar. Men här sitter jag nu med två underbara friserade dvärgkochin-bebisar, varav en tupp! ;D Och jag är så glad, så glad. Dessutom bor dom inne för tillfället. o:)

Jag vet inte hur det gick till men min man säger att jag nog drabbats av hönshjärna. ::) Och jag misstänker att det är kroniskt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2959 skrivet: 08 sep-13 kl 13:05 »
Städat lite i hönshuset och försökte få ungdjuren att gå ut under tiden men icke. När jag hade städat klart tog jag och sorterade dem inför försäljning. Då saknade jag en viktig tupp som ska stanna. Usch vad jag blev ledsen. Men blev lika glad igen när jag hittade honom. Han var ute själv och kände sig vilsen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser