Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391642 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2920 skrivet: 21 apr-13 kl 13:52 »
Solen och värmen är här! Grattis hönsen. ;D

walce

• Bohuslän
« Svar #2921 skrivet: 22 apr-13 kl 18:00 »
Det allra första ägget är här ett pytte gulligt litet 19v lohman ägg. ;)

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2922 skrivet: 23 apr-13 kl 16:14 »
..blev strömlöst i huset medans jag var på jobbet i torsdags å när ja kom hem va de 16grader i kläckaren :-( bytte propp å slog på den igen i hopp om att de skulle gå vägen ändå.. men när ja vaknade dagen därpå va de strömlöst igen.. åtgärdade problemet å åkte därifrån, kom hem ett dygn senare å skulle öppna kläckaren för å plocka ut äggen å lägga i nya.. men där hoppade det runt sex kycklingar! Gissa om ja blev förvånad :-) så nu är ja överlycklig hönsmamma för andra gången i år :-D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2923 skrivet: 24 apr-13 kl 20:50 »
Solen och värmen är här! Grattis hönsen. ;D

Trodde först hon var död :o  men förstod av smileysen att hon njuter av solen. Lustig bild. ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

tottizen

• Västergötland
« Svar #2924 skrivet: 25 apr-13 kl 18:18 »
Idag råkade jag titta i en låda i voljären. och där låg 2 underbart perfekta ägg! Mitt livs första hemmaplockade hönsägg ;D ååh vad jag älskar min 6månaders svarta silkeshöna Ronja :) En sån underbar känsla:D

Smajsan

• -
« Svar #2925 skrivet: 25 apr-13 kl 18:34 »
Grattis  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2926 skrivet: 28 apr-13 kl 17:17 »
Kläckiningen går fint framåt jag får väll hoppas att det blir några kycklangar av dem 60 äggen  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

karsan

• Södermanland
« Svar #2927 skrivet: 29 apr-13 kl 22:05 »
Kläckning idag under dvärghöna, förstagångsmamma:  7 kycklingar från  7 ägg. Alla verkar pigga - trodde mammahöna skulle stanna i redet ett par dar, men nej hon tog ungarna med sig ut redan vid 12-tiden. Och jag hade inte ens väntat kläck förrän till kvällen, för då blir det 21 dagar sen hon fick äggen.
 - Jag var orolig att det inte skulle bli något alls för det var ju väldigt kallt när hon fick äggen och ingen värme i hönshuset.

Sedan hittade jag sju ägg som mammahönans syrror hade gömt.  Jag som började misstänka äggätare, för plötsligt stopp i äggproduktionen. Svåråtkomligt ställe under hönshuset. Men med kratta och ihärdighet gick det till slut att få fram äggen. De är obefruktade så poänglöst för hönsen att försöka ruva fram kycklingar av dem. 

Jennim

• Västmanland
« Svar #2928 skrivet: 16 maj-13 kl 00:47 »
Har lyst mina Plymouth Rock ägg och i första omgång var det liv i 24 av 24
och nu var det 26 av 26. Såå glad att tuppen gör sitt jobb ordentligt  :-*
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2929 skrivet: 17 maj-13 kl 21:21 »
Nu har vi nio nya kycklingar och den fjärde ruvhönan ruvar fortfarande. Det kan bli 6 kycklingar till.
Jobbigt med fyra som ruvat men kul att det gått så bra ändå.
Bild på Agnes med sina fem, två dagar gamla.  ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2930 skrivet: 21 maj-13 kl 16:31 »
Då har man fått tag på både stor barnevelder och stor bielefelder :D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2931 skrivet: 23 maj-13 kl 10:15 »

Här är en som jag blir extra glad för, det är "Storebror". Hen kläcktes först och ramlade ur redet när hen var två dar - nyfiken o orädd. Höll emellertid på att frysa ihjäl på golvet, låg till synes livlös. Men efter att ha blivit uppvärmd mellan mina händer i 20 min så kvicknade hen till och kunde återbördas till hönan. Idag en kavat typ - säkert tupp!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Humla

• Närke
« Svar #2932 skrivet: 02 jun-13 kl 20:00 »
Jag tror bestämt att mina 20 veckors hedemorahöns har börjat lägga ägg. Till höger är mina vanliga lohman ägg och till vänster två pytte ägg på 27 och 35 gram!  ;D

Smajsan

• -
« Svar #2933 skrivet: 02 jun-13 kl 21:40 »
ÅÅÅÅh! Så söta  :D Det är så mysigt när dom börjar värpa, dom ligger i redet o ser sååå förståndiga ut. Jag har sparat alla första mini ägg. Har dom i ett fint stort vinglas. Grattis Humla!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2934 skrivet: 02 jun-13 kl 22:08 »
Idag kom årets 4 höna ut under ladugården med 3 dunbollar ;D

Pullarius

• Uppland
« Svar #2935 skrivet: 02 jun-13 kl 23:19 »
Mina 8 hedemorahöns är vana vid att jag nattar dom ordentligt innan de skall sova. De skall flyttas på sovpinnen så att alla får en god natts sömn. Men viktigt för dom är att bli godnattsmekta. Då gäller det att vara rättvis så att ingen känner sig förfördelad. I kväll efter att de 7 på pinnen blivit smekta så var jag på väg ut. Då hörde jag ett vädjande pip från Beatissima som ligger på ägg. Hjälp - jag hade glömt henne. Den mjuka blicken jag fick efter att ha smekt henne gjorde mig lycklig.

Så säger någon att höns inte tycker om att bli vänligt smekta, tro den inte. Dom måste bara vänja sig vid det nya först.

Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2936 skrivet: 03 jun-13 kl 09:13 »
Så underbart gulligt!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

peppz

• Västergötland
« Svar #2937 skrivet: 04 jun-13 kl 23:17 »
Bra dag idag... inte hunnit/orkat lysa några ägg ännu, men ikväll kollade jag de äggen som min lilla serama ligger på, av 14 ägg är det kycklingar i 10.  hade kanske varit bättre procent om hon inte fått behålla så många ägg för hon får inte riktigt in alla under sig, nu när jag tagit bort de tomma så går det bättre, så länge hon kämpar lite så får hon in alla under sig...
Hon har varit så galet duktig ändå där hon ligger, utomhus mot husväggen under den takpanna jag ställt dit över henne som skydd mot väder och vind.
Och hon har klarat sig från katter, rävar, minkar och annat otyg såhär långt.
5 dagar kvar nu, bara att hålla tummarna för att hon får ligga ifred den här sista korta tiden...
Kennel SweetCaileanz

Smajsan

• -
« Svar #2938 skrivet: 05 jun-13 kl 14:31 »
Vad fint  :D Kan du inte sätta upp ett litet nät runt henne så hon o kyclingarna får vara ifred. Skator brukar kunna lukta sig till smått.
Ett kompostgaller med hönsnät över är ju lätt att fixa.
Tänk så duktiga de är, de bara ruvar o ruvar.
Ska bli kul att få höra hur det går för henne  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2939 skrivet: 05 jun-13 kl 14:54 »
Sju naturruvade Åsbokycklingar här idag. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser