Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391666 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2580 skrivet: 24 apr-12 kl 18:50 »
Nu har jag delat av mitt hönshus. I vänstra delen ligger det 6 (???) st hönor som vill ruva och det kan de väl få göra.  ;D Vet inte hur många ägg som de ligger på men nu finns det ju inga andra hönor som kan bråka med dem och lägga nya ägg.
Högra sidan är till för resterande 20 hönor och 2 tuppar och även där utgången till hönsgården är.
Får rasta ruvhönorna någon gång om dagen om de nu känner för att gå ut. Så den 15:e maj får jag förhoppningsvis massor av kycklingar.  :) Ska bara komma på hur jag ska få dem att inte vilja ligga i redena som sitter på väggen och istället lägga sig i reden på marken.. Jag har ju ett litet tag på mig att komma underfund med det i alla fall.  ::)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2581 skrivet: 24 apr-12 kl 19:51 »
imorse var alla framme
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2582 skrivet: 25 apr-12 kl 11:29 »
Rymmarkycklingen är fortfarande pigg och rask ;D Jag börjar tro att den lilla gynnaren ska klara sig från sitt äventyr utan att bli sjuk  ;D ;D ;D

Gott att höra!  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2583 skrivet: 25 apr-12 kl 11:56 »
Fick sms av mamma idag - "Lilla hönan har varit på skullen i flera dagar. Stork"

... Det är Sebright/MES hönan som varit borta i 2 dygn nu och jag trodde blivit uppäten. Kollade på skullen igår men hittade henne inte och gav upp hoppet. Så nu blir det leta reda på vart lilla kluckisen håller hus där uppe när jag kommer hem.

Men hallå, flera dagar... Det måste ju betyda att mamma sett henne där uppe igår också och i förrgår med ... ? ::)
Angående "Stork" så kallar hon alla MES:ar och korsningar som har kroppstypen som en MES för storkar. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2584 skrivet: 25 apr-12 kl 16:24 »
Imorse när ja kom ut i hönshuset så låg min vita höna på 6-7ägg  ;D ;D ;D
..men sen när jag kom dit nästa gång så låg den svarta där istället  ??? brukar dom turas om eller slåss dom om platsen måntro??  ???

stängde in den vita hönan först så att hon skulle få vara ifred men det gjorde henne bara orolig så då släppte jag ut henne till dom andra och lät de stå öppet så hon kunde komma å gå som hon ville, borde jag ha låtit det vara stängt så att hon fick varva ner och lägga sig igen kanske? ???

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2585 skrivet: 25 apr-12 kl 17:08 »
Efter ett långt uppehåll med Araucuanor har jag nu skaffat sådana igen och i går fick jag första ägget. ;D Hade nästan glömt hur vackra de är. :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #2586 skrivet: 26 apr-12 kl 12:05 »
Idag har mina första kycklingar kläckts. Jag har 21 ägg i kläckaren, 7 köpta maranägg (3 kycklingar kläckta, 1 på väg och ett hål i 1), 7 värphybridägg, 3 NewHampshire och 4 Australorp. Som sagt 3 kläckta hittills. Det är egentligen bara dag 20 än.

Lelin

• Uppland
« Svar #2587 skrivet: 26 apr-12 kl 16:17 »
Idag fick jag tillstånd att ha höns. =))))

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2588 skrivet: 26 apr-12 kl 16:33 »

Grattis :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2589 skrivet: 26 apr-12 kl 16:51 »

Grattis! Va underbart!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2590 skrivet: 26 apr-12 kl 20:50 »

GRATTIS!

Jag har inte fått tillstånd än. Å andra sidan har jag inte sökt nått   o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2591 skrivet: 28 apr-12 kl 09:35 »
Har fått mina första naturruvade kycklingar!!!

Ena indiska hönan surade till och ville inte lämna krubban, som utsetts till värprede, så hon fick ett gäng grönvärparägg att ligga på.
För en vecka sedan så bestämde sig den andra indiska hönan att hon också vill ha kycklingar och lade sig i samma krubba och sedan har de legat sida vid sida och surat.

I morse när jag kom ner så pratade  sutanterna och det rörde sig bland fjädrarna och en liten kyckling tittade ut!!!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2592 skrivet: 28 apr-12 kl 09:39 »
Hade kläck igår! Och fick optimalt resultat på mina 3 befruktade FFF silver ägg!  Det blev två hönor och en tupp. Så nu är det dags att jaga FFF
guld- ägg... :) :) :).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2593 skrivet: 28 apr-12 kl 14:39 »
Har fått mina första naturruvade kycklingar!!!

Ena indiska hönan surade till och ville inte lämna krubban, som utsetts till värprede, så hon fick ett gäng grönvärparägg att ligga på.
För en vecka sedan så bestämde sig den andra indiska hönan att hon också vill ha kycklingar och lade sig i samma krubba och sedan har de legat sida vid sida och surat.

I morse när jag kom ner så pratade  sutanterna och det rörde sig bland fjädrarna och en liten kyckling tittade ut!!!

Vad är det för indiska hönor?  ??? :P :)
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2594 skrivet: 28 apr-12 kl 15:02 »
Indiska stridshöns skulle jag tro.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2595 skrivet: 28 apr-12 kl 15:07 »
Hade kläck igår! Och fick optimalt resultat på mina 3 befruktade FFF silver ägg!  Det blev två hönor och en tupp. Så nu är det dags att jaga FFF
Maxflyt! Grattis  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2596 skrivet: 28 apr-12 kl 15:34 »
Kul! Du det finns någon FB-grupp som bara diskuterar Silverudds raserna (det är väl så de heter - lite trött i huvudet  ::) . Där kanske du hittar guld...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2597 skrivet: 28 apr-12 kl 18:19 »
Kul! Du det finns någon FB-grupp som bara diskuterar Silverudds raserna (det är väl så de heter - lite trött i huvudet  ::) . Där kanske du hittar guld...

Jag är självklart redan där :)
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2598 skrivet: 28 apr-12 kl 18:25 »
Maxflyt! Grattis  ;D
'

Japp jag är jätteglad. Det blev en liten avkomling efter brahmahönan jag köpte av dig som kyckling förra året också. Vet till 100% att den hönan är mor till det ägget för jag stod precis bredvid redet där hon låg och där var inga andra ägg och så sade det  bokstavligen plopp, och det låg ett ägg!

En jättesöt liten en med fjädriga ben som ser likadan ut som Rappa (guldsvartbandad) själv gjorde som liten.  Vet dock ej vilken tupp som är pappa. Det har ju gått en svart kochin, en vit kochin och så  den guldsvartbandade brahmatuppen  i blandgruppen.''

Det blev en svart också som med lite tur kan vara 100% kochin.  Och så en stor hoper sussexkycklnigar från ägg jag köpt av Corillo!  Som det ser ut nu är det 4  ägg kvar, tre som det inte verkar hända nåt  med alls och så ett som en kyckling har hackat upp ett stort hål i men där det inte har hänt så väldigt mycket mer med. Kycklnigen rör sig och verkar hyfsat aktiv.
Mörkmårdens Minigrisar

flax

• Halland
« Svar #2599 skrivet: 29 apr-12 kl 06:51 »
La in fem ägg i kläckaren och fick tre fina dvärg welsumerkycklingar. Hoppas det är hönor!
Någon som vet om man kan se det redan från start på denna ras?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser