Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391585 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2560 skrivet: 18 apr-12 kl 15:44 »
Har blivit av med 14 höns i vinter.. (iller) men nu är det på väg ägg från alla håll hem till min väntande kläckare :)
Dv silke, dv kochin, appenzeller,dv wyandotte o sabelpoot.. Jippi nu ska gruppen bli sig lik snart igen!!! längtar tills om drygt 3 veckor.. håller tummarna för bra resultat!!

Tråkigt med Illern, men vad roligt med kläckningen  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2561 skrivet: 18 apr-12 kl 17:22 »
Idag är Blomman ute med sina 2 små bland de andra hönsen. Lite sent utvecklade tror jag. Ska bli ql å se var de söker sitt natthärbärge, Gullhöna verkar vilja överta ruvlådan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2562 skrivet: 18 apr-12 kl 22:08 »
ÅÅåååååh äntligen piper det i kläckaren <3 En vit sultan har tittat ut.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

högges521

• Skåne
« Svar #2563 skrivet: 19 apr-12 kl 01:11 »
Jag är så glad för på söndag ska jag hämta min trio av Araucanor, två höns och en tupp. De kommer få inviga nya hönshuset så det är så skojj så skojj!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2564 skrivet: 19 apr-12 kl 08:50 »
En dröm jag haft sedan jag var 16 år har kläckts och gått i uppfyllelse! ;D Eller rättare sagt, 3 små drömmar. ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2565 skrivet: 19 apr-12 kl 09:33 »
Linkoso blivit mamma till små skrikhalsar? :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2566 skrivet: 19 apr-12 kl 11:47 »
Ja! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2567 skrivet: 19 apr-12 kl 12:05 »
Två små kläckta O'shamo från de 6 ägg jag fick skickade från Wilby!! ;D ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2568 skrivet: 20 apr-12 kl 08:45 »
Av 18 sålda ägg till kund så fick de 18 kycklingar.
Kan bli annat än nöjd.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2569 skrivet: 20 apr-12 kl 22:26 »
Igår kväll upptäckte jag att några av mina lite äldre kycklingar såg burriga ut. När jag öppnade deras box  för att kolla lite nogrannare fick en 4 veckors kyckling panik och flög rakt ut genom hönsluckan ut i hönsgården. Alla hönorna sprang naturligtvis fram och skulle kolla vad det var för något och skrämde kycklingen så den flaxade ut ur hönsgården innan jag han efter för att fånga den  :-\  I vild panik flaxade den iväg i trädgården och jag insåg att jag var tvungen att hämta min man för att få hjälp att fånga den. När vi kom ut var den spårlöst borta. Hur vi än letade kunde vi inte hitta den  :'( :'( :'( Det blev mörkt och jag fick helt enkelt inse att vi inte skulle hitta den. Blåsigt och nära nollan ute, så var den förmodligen redan halvt ihjälfrusen  :'(  :'( :'(

Ja inte var det lätt att somna igår kväll...

Varför skriver jag då detta under hönsglädjetråden  ??? Jo i morse kl 7 när jag släppte ut hönsen så kom den springande från buskarna och ville ha hönssällskap. Jag lyckades valla in den i ett hörn och fånga den. Den var hur pigg som helst  ;D ;D ;D ;D :-* :-* :-* :-* ;D ;D ;D ;D Lilla kycklingen är nu tillbaka med de andra kyclklingarna. Jag har naturligtvis lite exra koll på den så den inte får lunginflamation eller något men nu på kvällen verkar den fortfarande må bra ock är nöjd med kompisar och värmelampa ;D 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2570 skrivet: 21 apr-12 kl 00:10 »
Lycka!
Underbara Bettan har nu ruvat fram 6 dvärgcochin och 3 orpington kycklingar. Bettan är en orpingtonhöna som snart är ett år gammal. Hon har fortfarande 2 ägg kvar som inte kläckts. Får se imorgon om det blivit nån till kyckling.
Hon är en öm moder som tar hand om sina små på bästa sätt. Visar dom på mat och vatten. Halvstår med vingarna utbredda så pycklingarna har som ett tält att boa under!  :D
Kärlek!

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2571 skrivet: 21 apr-12 kl 17:48 »
Jippi!
Gamla goa Ettan har lyckats igen.  :D Trots att hon klev av äggen flera gånger gick det vägen till slut   o:)
3 av fyra köpta maranägg har kläckts och 4 av fem isbar/RIR plus 3 av våra egna "herre-jösses-blandning".
Är jätte nöjd med 10 nya kycklingar från ägg som jag trot gått kalla alltför länge.
 ;D :-* :-* :-*
Vill man så kan man ;P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2572 skrivet: 21 apr-12 kl 18:13 »
Vår Ettan har börjat tramsa. Idag har hon mest varit ute i solen  >:( Kanske måste bunta ihop äggen och lägga upp i värpredena och ge Gullhöna chansen. Det är en vecka till kläck.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2573 skrivet: 21 apr-12 kl 20:37 »
Rymmarkycklingen är fortfarande pigg och rask ;D Jag börjar tro att den lilla gynnaren ska klara sig från sitt äventyr utan att bli sjuk  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

högges521

• Skåne
« Svar #2574 skrivet: 22 apr-12 kl 14:23 »
Rymmarkycklingen är fortfarande pigg och rask ;D Jag börjar tro att den lilla gynnaren ska klara sig från sitt äventyr utan att bli sjuk  ;D ;D ;D

Så skönt, vilken tur!!

högges521

• Skåne
« Svar #2575 skrivet: 22 apr-12 kl 14:26 »
Hämtade idag två Araucanahönor och en tupp. Efter en halvtimme i nya hönshuset hittade vi denna i ett av redena! Vårt första ägg någonsin, en sådan total lycka! Och så fint det är dessutom!!

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2576 skrivet: 22 apr-12 kl 20:55 »
mina tre söta kocin pycklisar, har över levt dag två och tre :-* Två behövde hjälp ut och var ruskigt trötta efter att ha kämpat i nästan två dygn!
De har ätit och drukit fint, är pigga och krya ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2577 skrivet: 23 apr-12 kl 10:21 »
Nu ser Ettans två, 11 dar gamla kycklingar ut att helt integrerats i flocken. Är ute bland de stora och slåss om de godaste brödbitarna.

Om nu bara Wyandottfröken från Öland kunde frottera sig frivilligt också.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2578 skrivet: 23 apr-12 kl 17:04 »
min allra första kyckling någonsin ever har just krupit ut ur ägget. imorse kl 8 var det ett litet hål i ägget och när jag kom hem kl 16:30 var det ute och de åtta polarna (av de ursprungliga 16) som ligger i kläckaren har också börjat picka hål. den säger pipipipipi  :-*  :-[ gud vad spännande.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2579 skrivet: 24 apr-12 kl 18:24 »
min allra första kyckling någonsin ever har just krupit ut ur ägget. imorse kl 8 var det ett litet hål i ägget och när jag kom hem kl 16:30 var det ute och de åtta polarna (av de ursprungliga 16) som ligger i kläckaren har också börjat picka hål. den säger pipipipipi  :-*  :-[ gud vad spännande.

Grattis kyckling mamma ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser