Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391637 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2480 skrivet: 29 mar-12 kl 14:55 »
Två små kycklingar har jag stått och sett kläckas i dag ;D De första någonsin för mig i kläckare, gulliga!!!

Visst är det härligt  ::)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2481 skrivet: 29 mar-12 kl 15:24 »
Ja, det är fint! Och nu kom de nya äggen jag väntat på :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2482 skrivet: 29 mar-12 kl 16:02 »
Packat med lite höns o material från lanthönsklubben. Ska prata hönor i Sollebrunn idag.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2483 skrivet: 29 mar-12 kl 16:23 »
Två små kycklingar har jag stått och sett kläckas i dag ;D De första någonsin för mig i kläckare, gulliga!!!
Får vi kanske se en bild? :)

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2484 skrivet: 29 mar-12 kl 18:44 »
Nu händer det!

Idalun

• Småland
« Svar #2485 skrivet: 30 mar-12 kl 20:20 »
Här kläcks det också!!!  :D :D

Än så länge hörs bara pip & i alla fall en kyckling har spräckt skalet... Spännande!  :o :D

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2486 skrivet: 30 mar-12 kl 20:32 »
Hej igen! här kommer slutresultatet
14 kycklingar av 15 ägg  :D bättre än så kan det ju knapt bli.... är sååååå glad åt de små liven.
Så nu är det kyckling TV som gäller   ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2487 skrivet: 31 mar-12 kl 13:37 »
Den lilla wyandott-hönan från Öland börjar efter två veckor flocka sig med de andra hönsen  :D Bara lite försiktigt men iaf!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2488 skrivet: 31 mar-12 kl 18:15 »
Glad över att 5 av 6 ägg jag skickade iväg till en person för ca 3 veckor sedan nu blivit små dunbollar. ;D Alltid skoj o höra när det går bra med postägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönstokan

• Jämtland
« Svar #2489 skrivet: 01 apr-12 kl 07:34 »
6 st cream creasted legbar har kläckts inatt, tror det är 3 flickor och 3 pojkar,  2 pavlovskaja, 3 st maran/brahma

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2490 skrivet: 01 apr-12 kl 13:57 »
Fasligt liv i på hönsen, de slåss om redena. En ruvar för fullt, två låg i ett rede o en i det andra å en stod och skrek för full hals att någon fick flytta på sig för hon ville ligga hon med.  ;D

Får leta på fler lådor. :)

mamman

« Svar #2491 skrivet: 01 apr-12 kl 14:23 »
Igår gav jag upp, de två surhönsen som ligger platt trots att jag har tagit deras ägg i en vecka har nu fått lite att ta hand om. Sju ägg var. Ska blir spännande att följa dem, maskinkläckta orpington som ruvar för första gången.  ;D

....eftersom de bägge favoritredena är upptagna så har de andra fått problem, redena som finns lediga är inte lika poppis så nu har jag hittat ägg under sittpinnarna två mornar i rad - någon som har "värpt på sig"?? Kanske lika bra att snickra nya reden......

Idalun

• Småland
« Svar #2492 skrivet: 01 apr-12 kl 17:47 »
Igår kom mannen och sa att han skulle börja mäta & rita på ett nytt hönshus och så blev det!  :o ;D Det planerades, letades idéer här på forumet och skissades.  :D
Det är förvisso långt kvar från att prata & mäta till att verkligen bygga, men allt var helt på eget initiativ från mannen.   :-*  :-*

Det är en del av ladugården som ska nyttjas och det ska byggas med möjlighet till flera olika avdelningar samt avdelning för sjuklingar, ruvhönor och kycklingar...

Så då återstår bara att röja upp i all bråte som fyller hela ladugården i dagsläget... Men jag tänker hålla drömmen vid liv!  ::) ;)

David97

• Gäst
« Svar #2493 skrivet: 01 apr-12 kl 21:26 »
Suck!!!! Massa kycklingar e kläckta.. Men såklart är något som är fel.. Endel andas tungt o djupt, endel flämtar.. Är orolig som bara den..

Men är så klart jätteglad för all kycklingar! Det är 16 än så länge.. Dag 22 idag..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2494 skrivet: 01 apr-12 kl 22:59 »
Suck!!!! Massa kycklingar e kläckta.. Men såklart är något som är fel.. Endel andas tungt o djupt, endel flämtar.. Är orolig som bara den..
Har du öppnat det trasiga (buckliga) ägget o tittat hur det ser ut inuti?
Kolla så det inte är något grönt eller typ blått i det.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2495 skrivet: 02 apr-12 kl 16:08 »
       I dag på dag 23 fick jag min första kyckling på 3 år. Kommer inte ens ihåg hur små dom är
Ruvaren är en Dv.kockin blandning och visar sig vara en jätte duktig mamma. Hoppas det finns liv i något av dom andra 10 äggen  Bare det inte nu är massa tuppar 
        MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2496 skrivet: 02 apr-12 kl 16:16 »
       I dag på dag 23 fick jag min första kyckling på 3 år. Kommer inte ens ihåg hur små dom är
Ruvaren är en Dv.kockin blandning och visar sig vara en jätte duktig mamma. Hoppas det finns liv i något av dom andra 10 äggen  Bare det inte nu är massa tuppar 
        MvH Cokett

Tuppar??  :o Vaddå tuppar? Här har vi 100% hönskycklingar!  ;D

Ettan heter hon. :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2497 skrivet: 02 apr-12 kl 16:33 »
I morse kl 7 rusade jag ner till kläckaren och hittade min allra första egenkläckta kyckling! En korpsvart liten blandrashistoria med vit gump kläckt ur ett grönt ägg. Sötnäbben fick genast namnet Etta.

Nu nästan 10 timmar senare är Etta fortfarande ensam. 4-5 hålslag men ingen som har velat komma ut. Och tro f** det! Det lilla monstret lever rövare inne i kläckaren! Hoppar, klättrar, puttas och hackas. Sin mor(mig.. :-[) upp i dagen! ;D ;D ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2498 skrivet: 02 apr-12 kl 16:52 »
Nu nästan 10 timmar senare är Etta fortfarande ensam. 4-5 hålslag men ingen som har velat komma ut. Och tro f** det! Det lilla monstret lever rövare inne i kläckaren! Hoppar, klättrar, puttas och hackas. Sin mor(mig.. :-[) upp i dagen! ;D ;D ;D

Jag har hört annars att syskonens pipande, klättrande och busande bland äggen är bra pepp för kycklingarna som fortfarande inte kommit ut att komma ut, jag tror Linkoso till och med har en film där en kyckling hjälper ett syskon ur ägget!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2499 skrivet: 02 apr-12 kl 18:03 »
Jag har hört annars att syskonens pipande, klättrande och busande bland äggen är bra pepp för kycklingarna som fortfarande inte kommit ut att komma ut, jag tror Linkoso till och med har en film där en kyckling hjälper ett syskon ur ägget!

Du har kanske rätt, nu är dom två!!! ;D ;D ;D Ett av mina egna ägg kläcktes precis, skulle tippa att den nybakta är en Blorpington.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser