Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391664 gånger)

MariaP

• Norrbotten
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2460 skrivet: 23 mar-12 kl 11:38 »
Jag har äntligen en lugn hönsflock efter att jag har hittat nya ägare till två tuppar, har nu två kvar och dom håller sams :)
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

David97

• Gäst
« Svar #2461 skrivet: 23 mar-12 kl 13:43 »
Nu är det ca en vecka kvar till mitt första kläck i kläckaren och det är SÅÅÅ SPÄNNANDE. Lyste äggen lite försiktigt i går kväll och det ser ut som små busiga kycklingar i många av dem.  Det ska bli intressant att se hur många som det verkligen blir i slutänden! :)

Samma här!! Imorgon är det en vecka kvar.. LÄÄÄÄNGTAR!! Bara för detta, ska jag lysa nu... ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2462 skrivet: 24 mar-12 kl 17:43 »
Idag har det hänt mycket
En vän köpte 4 grislampor till mig.
Har köpt avelsägg
Har lagt alla äggen i ruvningsbackarna och de ska in i kläckaren imorgon (fyllar kläckaren med 150-180 ägg då)
Har fått 1 par Citron sebright och sålt 1 trio Chabo.
Och sen i veven kom en och hämtade en kaninbur också.

Har varit en super dag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2463 skrivet: 24 mar-12 kl 23:56 »
Tycker Åsbohönsen och tupparna är så fina. De sprätter och pratar och pickar i deras egen lilla privata kompost jag byggt åt dem. Jag är så stolt över dem (fast jag inte har nåt med deras finhet att göra, utöver att ha sett till att de är här) och så glad över att ha välfungerande, trivsamma höns i mitt hushåll. Hönsglädje var ordet.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

karsan

• Södermanland
« Svar #2464 skrivet: 25 mar-12 kl 08:25 »
Glad över att Gullbena börjat värpa efter vintern. Ett perfekt ägg. Var rädd att det var något allvarligt fel eftersom hon inte värpt sen i oktober.  De andra hönorna har värpt i månader.

Och så låg det små gulliga Laurafjädrar bland redäggen.  Hopp om Lauraruvning snart, eller hur?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2465 skrivet: 25 mar-12 kl 12:46 »
Idag ska jag köra skit, HÖNSSKIT!
Många säger de vill ha men som sen "inte har tid" att hämta.

Skit samma, kör ut det på grannens åker som vanlig, då får han inte BARA tistlar. ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

superguppy

• Uppland
« Svar #2466 skrivet: 25 mar-12 kl 17:47 »
La upp några av mina hedemorahönor på youtube när de rensar rabatten  ;D
Tyvärr fick jag inte med alla i bild men de gör inte alltid som man tänkt.

hedemorahöna i solen

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2467 skrivet: 25 mar-12 kl 17:53 »
Än så länge har det kläckts tre kycklingar(och hoppas på 20 till), jag har lagt ut den första av dem till en surhöna. Ska lägga ut de andra när de torkat lite och håller tummarna för att hon är en bra mamma. Det är första kullen för henne så man vet ju aldrig, men hon är ensam i en bur så det är ingen annan som kan bråka med henne och kycklingarna i alla fall.

Hönorna och jag njuter av det fina vädret och hoppas det håller i sig i minst en månad till.. eller åtminstonde tills hönsbytardagen har varit. (Lite själviskt, jag vet.. :-[)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2468 skrivet: 26 mar-12 kl 11:06 »
Nu är det spännande!
Dygn 18 idag, tempen sänkt och fuktigheten höjd. 15 ägg i kläckaren som det var liv i sist jag lyste. Hoppas nu att alla fortsatt att utvecklas!
Har jag tur har jag 4 orpington- och 11 nakenhalskycklingar om några dagar!
Håll tummarna!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2469 skrivet: 26 mar-12 kl 21:02 »
Nu har jag gett surhönan resten av de nykläckta kycklingarna. Hon tog tacksamt emot dem och började locka på dem direkt. Gulligt!
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2470 skrivet: 27 mar-12 kl 01:56 »
La upp några av mina hedemorahönor på youtube när de rensar rabatten  ;D
Tyvärr fick jag inte med alla i bild men de gör inte alltid som man tänkt.

Jättefina.  :D Man blir som hypnotiserade när man kollar en hönsflock ,ungefär som att sitta å stirra på ett akvarium. Varje liten höna är som en mini jordfräs.  ;D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2471 skrivet: 27 mar-12 kl 18:15 »
Jag är så himla glad! Min fina tupp parar sina damer! Jag har inte sett honom göra det förut och äggen har hittills varit obefruktade. Han behövde nog bara lite vårkänslor!  8)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2472 skrivet: 27 mar-12 kl 22:05 »
Vår fina gamla blommetupp Blomma är rädd för Jack Sparrow, som fått för sig att han måste spöa honom varenda gång han ser honom. Så nu har han suttit inomhus i en vecka och inte vågat gå ut när alla de andra går ut i solskenet och har hur kul som helst.

I dag tog min man med honom ut på vedbacken så fick han gå där med honom medan han klyvde ved. Det var roligt att se hur glad han blev! Och ett par hönor hörde honom när han gol och kom springande till honom, då blev han ännu gladare!

Jack Sparrow är vi lite trötta på annars. En snäll och fin tupp, mot alla utan mot Blomma. Ni får honom gratis, att ha eller äta, vilket som...

(De som såg Mikael ta tuppen under armen och gå till vedbacken kanske trodde tuppens sista minut var kommen, där stod emellertid ingen huggkubb med yxa utan en hydraulklyv... Hmm...)

Blomma som ung på min bild t.v.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2473 skrivet: 27 mar-12 kl 22:42 »
Efter ett par veckors strejk i hönsgården är nu äggläggarmaskineriet i full gång igen!  ;D wiii

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #2474 skrivet: 28 mar-12 kl 19:48 »
Min ledartupp är tillbaka ..Verkar så iallafall..
Jag har väntat på detta..

/majsan
You want some..Come get some

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2475 skrivet: 28 mar-12 kl 21:02 »
har upptäckt att det finns två orsaker att ha stövlar på sig när man grepvänder trädgårdslandet vid ogräsrensning.
Ett; nässlor, de sticks o sen kliar det nåt rent infernaliskt!
Två; höns, vet inte hur många gånger de tog fel på mina tår o feta maskar...  ;D
Västgötamor

David97

• Gäst
« Svar #2476 skrivet: 28 mar-12 kl 21:05 »
Idag är det dag 18!! Oooooooo!! Så spännande.. Men är inte hos mamma i helgen när de kläcks :( Men får gosa med de sen!! Längtar så!!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2477 skrivet: 28 mar-12 kl 21:09 »
Är så glad att jag utöver mina vuxna höns har fått tag på kycklingar, så i sommar ska dessa växa upp hos oss.

4 Maraner (varav minst 2 säkerligen är hönor)
6 Isbar (varav 2 troligen är tuppar)
1 Wyandotte Tupp (till dem vuxna hönorna)
7 Skånska blomme kycklingar ( varav 2 minst är tuppar)

Sen har jag ju Svensk dvärg på kläckning ifrån en Genbank ;D + 4 ägg ifrån min blandgrupp med blomme/sussex

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2478 skrivet: 28 mar-12 kl 21:27 »
NU börjar det kläckas här... såååå spänande 4 små hål änn så länge, så i morgon är det "lilla julafton" :)
Tänk att det är lika spännande varje gång. Vankar här som om det va förlossning på G  :D

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2479 skrivet: 29 mar-12 kl 14:00 »
Två små kycklingar har jag stått och sett kläckas i dag ;D De första någonsin för mig i kläckare, gulliga!!!
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser