Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391676 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2440 skrivet: 16 mar-12 kl 00:48 »
En kille som sett min annons på blocket på avelsägg ( inkl en bild på min tupp)  ringde idag och berömde tuppens utseende.
Han ville beställa avelsägg för att förbättra sina utställnings sussexar och tyckte att  min "Putte" var rasande grann.

Sånt värmer även om jag själv inte är kunnig nog för att veta om han verkligen menade det. ;D

I varje fall är min lilla sussexgrupp trevliga bruksdjur och med utmärkt temperament och det är jag väldigt nöjd med.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2441 skrivet: 16 mar-12 kl 12:27 »
En kille som sett min annons på blocket på avelsägg ( inkl en bild på min tupp)  ringde idag och berömde tuppens utseende.
Han ville beställa avelsägg för att förbättra sina utställnings sussexar och tyckte att  min "Putte" var rasande grann.

Sånt värmer även om jag själv inte är kunnig nog för att veta om han verkligen menade det. ;D

I varje fall är min lilla sussexgrupp trevliga bruksdjur och med utmärkt temperament och det är jag väldigt nöjd med.

;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2442 skrivet: 17 mar-12 kl 12:02 »
Idag kom dom! Mina första.....

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2443 skrivet: 17 mar-12 kl 13:34 »
min Gullan verkar ha lust att ruva, hittade henne hukandes över 11 ägg idag, men hon blev tyvärr störd o sprang av dem, får hoppas vidare
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 21:33 av Västgötamor »
Västgötamor

David97

• Gäst
« Svar #2444 skrivet: 17 mar-12 kl 14:03 »
min Gullan verkar ha lust att värpa, hittade henne hukandes över 11 ägg idag, men hon blev tyvärr störd o sprang av dem, får hoppas vidare

Du menar lust att ruva?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2445 skrivet: 17 mar-12 kl 18:39 »
När jag skulle stänga om hönsen ikväll (dom är frigående nu) så fanns bara två av nio inne i hönshuset. :o
Leta -leta-leta!!!
Det visade sig att resten hade sökt sig in i gamla hönshuset uppe i skogen. ;D
Där satt dom och trängdes i det lilla utrymmet och verkade trivas gott.
 Höns minns bra!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2446 skrivet: 17 mar-12 kl 19:15 »
Hämtade liten fin Wyandott på Öland igår, stressigt värre för att parera säljarens tid och ändå hinna till Apoteket. Släppte in hönan till de andra, det verkade fungera bra.
Tänkte låta dem gå i hönsgården idag men se det ville inte hönsen. Några smet ut ........OK, de fick som de ville. Nya hönan verkade inte alls äventyrlig utan satt och kurade i ett hörn. Efter en halvtimma var hon och en blå Australorp försvunna, puts väck! Wyandotten satt under en gran men pallrade sig hemmåt vid anmodan. En hemtam Australorp är inga bekymmer, de kommer när de kommer. Men den nya försvann igen!
Även att jag letade i över fyra timmar sammanlagt, så fick jag se henne när jag gett upp och käkade middag. Hon var på väg iväg, mot stora vägen! Hemlängtan?
Lyckades få tag på henne i en garagenerfart en bit bort så nu sitter hon på översta pinnen, där hon hör hemma. I morgon får de stanna i hönsgården allihop. Jag har annat att göra än att ränna runt och leta höns. Faen vad de kan engagera en!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2447 skrivet: 17 mar-12 kl 20:08 »
Nu har 8 timmar gått och dom lever fortfarande.....det är ju positivt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2448 skrivet: 17 mar-12 kl 20:14 »
Citera
Nu har 8 timmar gått och dom lever fortfarande.....det är ju positivt.

Haha ;D Hur har hundarna varit?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2449 skrivet: 17 mar-12 kl 20:18 »
Idag har min dv. Kochin tupp blivit tupp!! Bestigit sin första höna.. Eller ''Bestigit''.. Satte på henne åt fel håll.. Det såg otroligt roligt ut.. Men men.. Så är det när man är ungtupp!

Gronavagen

• Uppland
« Svar #2450 skrivet: 17 mar-12 kl 20:18 »
Haha ;D Hur har hundarna varit?
Pitbullen gjorde lekinviter mot hönsen och huskyhanen struntade helt i dom. Hade däremot huskytiken fått bestämma hade de redan legat i hennes mage. Ska binda fast henne i sängen i natt.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2451 skrivet: 17 mar-12 kl 21:33 »
Du menar lust att ruva?
japp, menade ruva. ändrat nu
de har f ö en hög på tolv ägg att ligga på från o med idag...
(verkar som det är minsta godkända antal för mina pullor, förra sommaren var det en som inte ville ruva förrän det låg 15 st i redet, så jag fick ta bort några, de ruvade fram 8 vardera till slut, 14 totalt, en klarade inte första dygnet och ett var obefruktat...)
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 21:40 av Västgötamor »
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2452 skrivet: 18 mar-12 kl 19:48 »
Idag har Blomman ruvat igen. Ligger som vanligt varannan dag. Därtill har Ettan legat som en pannkaka i balen bredvid. En av isbarhönorna gökvärpte. Bara två ägg att ta in. Får snickra fler reden om det ska ruvas på dethär viset.  :D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2453 skrivet: 18 mar-12 kl 22:11 »
Äntligen en ruvhöna. Förra klev av efter några dagar. Å gubben har förmanats att inte plocka in kommande vintermat. Ägg dräller det av i kylen, vill ha kött i frysen också ju.  ;)

David97

• Gäst
« Svar #2454 skrivet: 19 mar-12 kl 14:19 »
Lyst äggen i kläckaren.. Alla dv. Kochin befruktade, blandisarna (Lohmann x Sultan) var de flesta befruktade, men i 3 bruna tyckte jag det var tomt.. Men slänger de imorgon om det är så.. När jag lös o skulle lägga tillbaka ett ägg, tappade jag det från en kort höjd, ägget det slog emot fick en ''bula'' inåt.. Är det illa? Det blev inget hål i hinnan..
Sedan de 2 Sultan äggen, ett var befruktat, det andra med, men misstänker att det dött? Är en mörk ganska tjock rand istället för blodkärl..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2455 skrivet: 19 mar-12 kl 15:20 »
Idag ruvar Blomman för 2:a dagen i sträck. Har petat till henne några ägg till, får försöka botanisera i redet när hon går ut på mat-&skit-runda nästa gång.
Wyandott-hönan sitter mest på en pinne och ugglar men börjar bli lite intresserad av omgivningen. Hon borde va värpnödig!
Ettan är ute och vimsar........Blomman fick hennes enda ägg, isbar.
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 15:53 av ToA »

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2456 skrivet: 21 mar-12 kl 21:26 »
Kläcker i egen kläckare för första gången och ikväll lyste jag dom ordentligt för allra första gången. Shiiiiit vad häftigt att se dom röra sig inne i ägget!!! :o :o :o Dag 9 så bara 100 år kvar tills kläckning.. *suck* 

Luff

• Västergötland
« Svar #2457 skrivet: 22 mar-12 kl 21:12 »
Nya pycklisar - 2 i morse och fler på väg - är en blomme som bestämt ruvat i värpredet - stoppade in henne i barnkammaren idag. Är nog mest dvärg under henne men någon blomme får jag hoppas på - om nu det är någon fart i Blommetuppen.
//Luff

hönstokan

• Jämtland
« Svar #2458 skrivet: 23 mar-12 kl 05:29 »
samtliga 13 skickeägg av ccl är befruktade  :). min pavlovskaja har lagt sej att ruva och i kläckaren ligger feta maraner, sussex och maran/brahma kläckta i natt

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2459 skrivet: 23 mar-12 kl 09:41 »
Nu är det ca en vecka kvar till mitt första kläck i kläckaren och det är SÅÅÅ SPÄNNANDE. Lyste äggen lite försiktigt i går kväll och det ser ut som små busiga kycklingar i många av dem.  Det ska bli intressant att se hur många som det verkligen blir i slutänden! :)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser