Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus för balkong.  (läst 6393 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Bygga växthus för balkong.
« skrivet: 15 mar-09 kl 12:58 »
Hej hej!

Har precis satt lite tomat-, oregano- och broccolifrön, och tänkte att det kanske skulle kunna vara bra att ha ett litet växthus ute på balkongen då jag även tänkt odla lite gurka. Men frågan är ju hur man gör det på billigast och bäst sätt..?
Jag har hört att man kan ha byggplast, ist för riktigt glas (typ Triofol). Stämmer det?
Och så tänkte jag lite på¨om det är svår-/lättskött med ett litet växthus?

Vore tacksam för svar!

Ha en fin dag! //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

mistel

• -
SV: Bygga växthus för balkong.
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 14:43 »
Det som är svårast med växthus på balkong är att hålla nere temperaturen när solen skiner varken tomat, gurka, melon el.dyl vill ha temperaturer över +30C och i ett litet växthus stiger värmen ofta till temperaturer som växten inte klarar av, detta är även ett problem för inglasade balkonger.

Ju mindre växthuset är desto svårare är det att hålla växterna vid liv. På balkong kan det vara bättre att isåfall köpa en sån där hylla med plastöverdrag till plantorna tidigt på våren och när det blivit varmare ute så sätter man plantorna i hinkar/urnor/balkonglådor utan något växthus och till hösten kan man ev. linda in växterna med fiberduk vid de första frostnätterna för att förlänga säsongen något.

H-K

• Gäst
SV: Bygga växthus för balkong.
« Svar #2 skrivet: 15 mar-09 kl 15:36 »
en stabo till? 

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser