Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bolt  (läst 7295 gånger)

Gert

• Småland
Bolt
« skrivet: 14 mar-09 kl 21:42 »
Jag har fått reda på att min farfar gjorde en dryck som han kallade för bolt. Men jag har ingen aning vad
för slags dryck det är. Någon här som vet vad det kan vara och hur man tillverkar den?

amason

• Värmland
SV: Bolt
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 21:57 »
I hälsingland finns det Bult. Det är mäsken man bränner sprit av. Men dom otålmodiga dricker mäsken o det är ju alkohol det med.

Fryser man denna Bult o dricker det som blir kvar så blir det Bolt. Hörsägen :)

Jag anser att kräkmedel köper man på apoteket ;D
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 21:59 av amason »
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

muffman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 mar-09 kl 00:33 »
Bult gjorde vi av jäst kalle anka juice om ni kommer ihåg den.  Det blev en blandning av vin och mäsk som vi glatt drack och berusade oss med. Sedan sa vi att skolans mat var äcklig, jävligt märkligt smaksinne vi hade ;D

Gert

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 00:35 »
Har hört med brorsan och han säger att en av ingredienserna ska va svagdricka.

Kabo

« Svar #4 skrivet: 18 mar-09 kl 16:04 »
Enligt hörsägen ska man söta upp svagdricka med sirap och peta i  en knivsudd bakjäst. Jäses med fördel i svagdricksflaska.
Sen är det bara att gräva ner det hela i en myrstack. (För värmens skull)
Blir det gott; nej knappast men troligen bättre än att dricka mäsk som också kallas bult.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 19 mar-09 kl 08:58 »
I hälsingland finns det Bult. Det är mäsken man bränner sprit av. Men dom otålmodiga dricker mäsken o det är ju alkohol det med.

Fryser man denna Bult o dricker det som blir kvar så blir det Bolt. Hörsägen :)

Jag anser att kräkmedel köper man på apoteket ;D
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Appeltorp 12

« Svar #6 skrivet: 19 mar-09 kl 09:21 »
Enligt hörsägen ska man söta upp svagdricka med sirap och peta i  en knivsudd bakjäst. Jäses med fördel i svagdricksflaska.
Sen är det bara att gräva ner det hela i en myrstack. (För värmens skull)
Blir det gott; nej knappast men troligen bättre än att dricka mäsk som också kallas bult.
.

Men mörk baksirap innehåller ju ett ganska kraftigt maltextrakt, så med lite jäst i blir svagdrickan helt enkelt en ohumlad öl, det kan nog bli ganska drickbart om man har lite fingertoppskänsla. Säkert inte sämre än all den industriöl som säljs i Sverige idag.

Jag är tveksam på att det är frysdestillerad mäsk, det går men är sjukt äckligt. Man måste komma ihåg att mäsken blir hysteriskt sur när den är utjäst och att sen frysdestillera den är bara onödigt. På Gerts farfars tid fanns det säkert tillgång till bra pannor i var och varannan stuga. (precis som nuförtiden  ;D )

Min gissning är att man antingen sötade upp mäsken och drack den, eller som ovan att man jäst om svagdrickan med maltsirap och fick ett grovt öl.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 mar-09 kl 09:31 »
Sirap eller socker i svagdricka, som jäses upp till styrka, kallas lura här.  Dricka mäsk i vanlig bemärkelse anses ociviliserat här, och kan bara tänkas vara av nöden när man varit hård i magen en längre tid, och desperat vill ha en lösning på problemet.

Man brukar oxå jäsa äppelmust eller från köpt juice, som man stärker med socker och jäser ut med turbojäst. Detta fryses till minst 30 grader, och ca hälften av sörjan silas av.  Styrka som snaps och mycket smakrikare än pottdestillerat.

8 liter äppeljuice (120:-)  6 kg socker (60:-)  Jäses med turbojäst.  Fryses och tinas.
Kallas i Amerika applejack.  Sats 25 liter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser