Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad beror en "ful" lever på? ???  (läst 2051 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Vad beror en "ful" lever på? ???
« skrivet: 13 mar-09 kl 21:54 »
Okej, nu har jag gått och funderat på detta ett bra tag...

Jag har läst i någon bok att när man slaktar så ska man kolla att bland annat levern ser bra ut så det inte är några gula eller vita fläckar på den men det står inte vad det beror på?  ???

Så efter att försökt att googlat utan resultat så frågar jag nu här... Vad är det som kan orsaka sådana levrar?
Har hört folk som flår och sedan bara skär av bröstfileérna och sådant... Smidigt att inte behöva ta ur men.. Tänk om hönan/tuppen skulle ha en sådan lever? Eller öppnar ni och kollar efteråt ändå? För jag tolkar det ju som farligt att äta en höna med en dålig lever... Åtminstone mindre bra.  ???

Tack för svar.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad beror en "ful" lever på? ???
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 00:22 »
Var det inte en sjukdom som bland annat yttrade sig på det viset? Jag vet jag har läst här om någon som tipsades att kolla levern på en höna som dog, kan det ha varit marek? Minns inte riktigt, men det borde gå att söka på det, jag vet att det var här jag läste det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

winnitopi

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-09 kl 01:31 »
Kan det inte vara coccidos( med res.för stavningen) ?
Det yttrar sig så på kaniner iaf o det rekommenderas att inte ha höns o kaniner
i samma utrymmen pga detta bla.
Kaninerna går att äta men man kasserar ju levern såklart,
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 14 mar-09 kl 10:13 »
Ja, marek har jag ju hört kan ge bölder och sådant.. Gälle det lever med?  ???

Coccidius... Om det går att äta en kanin borde det väll gå att äta en höna med som haft det (och kanske repat sig och fått en sådan lever efter sjukdommen) om man kastar levern?  ???
Fast det kanske finns fler sjukdommar som gör att man inte bör äta köttet?  ???

Hittar fortfarande ingenting... När jag söker på t.ex. höns lever och slakt så får jag bara upp lever som "att leva livet".  >:(
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 14:30 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-09 kl 22:32 »
Jag har läst i någon bok att när man slaktar så ska man kolla att bland annat levern ser bra ut så det inte är några gula eller vita fläckar på den men det står inte vad det beror på?  ???

Salmonella och Pullerum ser ut så här på levern (bild).
Leukos ger också fläckig lever.

Tuberkulos ger gula knölar på levern.
« Senast ändrad: 15 mar-09 kl 22:54 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 mar-09 kl 22:49 »
Att kolla levern på slaktade djur har vi alltid av olika anledningar gjort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Haruspex
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare
MickeMård, ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser