Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spår i snön LO eller grävling?  (läst 14414 gånger)

Tindranu

• Småland
Spår i snön LO eller grävling?
« skrivet: 13 mar-09 kl 09:59 »
Hej!
Lite spännande spår i snön hittades häromdagen...
Vad kan det vara?
Det var isigt och halt och lite nerförsbacke där spåren gick över vägen...
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

hildegard

• Östergötland
SV: Spår i snön LO eller grävling?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-09 kl 10:14 »
Grävling

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-09 kl 10:34 »
Lo och andra kattdjur har väll klorna indragna när den går?

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 10:43 »
Lo och andra kattdjur har väll klorna indragna när den går?
Ja, fast om det är halt o nerför stog det någonstans att de har klorna ute...?
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 10:45 »
Såg spår efter Lo för ett par veckor sen och dom såg inte ut så här. 

edit: bif. länk till lodjurspår
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 10:52 av Olofssonskan »
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 12:44 »
Jag är säker på att det är grävling  :-*

...tråkigare än lo, men ändå häftigt att få se så tydliga spårstämplar. Första gången min man såg tydliga grävlingspår så trodde han att det var björnspår, inte helt olikt fast mycket mindre då.

Pong

« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 15:29 »
Grävlning

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 15:35 »
Ser ut som grävling.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Tindranu

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-09 kl 15:43 »
Jag är säker på att det är grävling  :-*

...tråkigare än lo, men ändå häftigt att få se så tydliga spårstämplar. Första gången min man såg tydliga grävlingspår så trodde han att det var björnspår, inte helt olikt fast mycket mindre då.

Hihi! Jo, lite tristare är det allt..... MEN..
Jag hör till den lyckliga skaran som fått se ett lo i vinterskrud väldigt tydligt och under ca 5 minuter på bara några meters avstånd
- jag satt i en bil och körde hem över en lång bro, en lucianatt för några år sen. Kan tro det var 2003...
Då hoppade ett stort lo-djur ut framför mig och jag fick köra jätte-
sakta. Det lunkade lugnt framåt, och satte sig sen i slutet av bron på en avsats/stenar och vände näsan mot mig och sänkte
blicken sakta sakta... MÄKTIGT!!
Jag stannade o där stod vi och tittade på varann en stund, sen åkte jag!

Ancan

• Halland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-09 kl 15:58 »
Vi har, under ett flertal år nu haft förmånen att ha ett lodjurspar som fått ungar på våra marker. Om man smyger försiktigt och kommer från rätt håll så kan man, med lite tur, sitta o kika på små söta ulltussar!

Härom veckan när jag var ute med vovvarna i skogen så hittade jag en ny grotta,. ca 5 km ifrån den andra, där det helt tydligt bodde lo i.

Så kanske att vi snart har en etableradd stam av lodjur här i skogen.

Jag har själv aldrig haft bekymmer med dom, däremot hade ena grannen för 2 år sedan oturen att nästan alla lamm försvann "spårlöst"...

Så visst är man kluven i frågan. Men att det är otroligt vackra djur är ju inget att tvivla på:
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 16:26 »
Det har ju alltid sagts att lodjur skall vara extremt skygga, men det verkar inte stämma i verkligheten

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-09 kl 22:48 »
Vilka bra bilder du tagit på spåren :)
Jämför man ett grävlingspår som här med en puck så är spåret för stort för att vara grävling. Men det här spåret måste ha varit med om mildväder och flytit ut till den här storleken för det är ett grävlingspår på bilderna.

Vi fick rapport om att det fanns vargspår och lo med unge några km. bort. När man kommer dit så kan man konstatera att vargspåren var hund och lospåren var sv.harar som jagat varandra. Harspåren hade flytit ut lite och såg nästan ut som lospår om man tog bort framtassarna på harens spår.

Lonas spår i snö syns klorna på, men ska man gämföra dom med vargens spår och klor så har lot smalare kloavtryck precis som spetsen på en kniv

Det är kul med spår i snö, om man är uppmärksam och tittar var gång det har kommit nysnö och en ny karta har börjat ritas vad som finns runt omkring där vi bor. Då får man en uppfattning om hur mycket möss eller ekorrar t.ex. det finns i omgivningen, jag räknar inte antal utan om det är lite, normalt eller gott om ekorre i år T.ex. Med åren kommer det automatiskt och man har hela tiden ett humm om hur det är med viltarterna. Är det gott om skogsmöss så får ugglor och vråkar mer ungar och räven kanske inte ger sej på hönsen på samma sätt som om den skulle ha dåligt med mat. Man kan tyda mycket bara att vara uppmärksam och kanske spåra djuret i snön fast då helst bakspåra och inte trampa i spåren.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 mar-09 kl 22:57 »
Vilka bra bilder du tagit på spåren :)
Jämför man ett grävlingspår som här med en puck så är spåret för stort för att vara grävling. Men det här spåret måste ha varit med om mildväder och flytit ut till den här storleken för det är ett grävlingspår på bilderna.

Vi fick rapport om att det fanns vargspår och lo med unge några km. bort. När man kommer dit så kan man konstatera att vargspåren var hund och lospåren var sv.harar som jagat varandra. Harspåren hade flytit ut lite och såg nästan ut som lospår om man tog bort framtassarna på harens spår.

Lonas spår i snö syns klorna på, men ska man gämföra dom med vargens spår och klor så har lot smalare kloavtryck precis som spetsen på en kniv

Det är kul med spår i snö, om man är uppmärksam och tittar var gång det har kommit nysnö och en ny karta har börjat ritas vad som finns runt omkring där vi bor. Då får man en uppfattning om hur mycket möss eller ekorrar t.ex. det finns i omgivningen, jag räknar inte antal utan om det är lite, normalt eller gott om ekorre i år T.ex. Med åren kommer det automatiskt och man har hela tiden ett humm om hur det är med viltarterna. Är det gott om skogsmöss så får ugglor och vråkar mer ungar och räven kanske inte ger sej på hönsen på samma sätt som om den skulle ha dåligt med mat. Man kan tyda mycket bara att vara uppmärksam och kanske spåra djuret i snön fast då helst bakspåra och inte trampa i spåren.

/Lars

Visst är det fina bilder!!! Men så är det en duktig fotograf med  ;)

Att lodjurens klor syns i spåren kan jag inte hållamed om...jag har lo "bakom knuten" på landet och de brukar lämna runda fina spårstämplar men  jag kan inte påstå att jag ser några klor i spåren.

En dag var min pappa på lodjursjakt, när han kom hem hade lodjuret gått rakt över gårdsplan hemma... ::)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 mar-09 kl 08:53 »
Visst är det fina bilder!!! Men så är det en duktig fotograf med  ;)

Att lodjurens klor syns i spåren kan jag inte hållamed om...jag har lo "bakom knuten" på landet och de brukar lämna runda fina spårstämplar men  jag kan inte påstå att jag ser några klor i spåren.

En dag var min pappa på lodjursjakt, när han kom hem hade lodjuret gått rakt över gårdsplan hemma... ::)

Hej!

Lodjurens klor sitter inte indragna riktigt som hos tamkattens utan den håller klorna 3-5mm från marken och har man ett snötäcke på ca. 5 cm så syns klorna som en knivspets i avtrycket "mer äller mindre". Det är min erfarenhet av att spåra lo bl.a.

Tittar man på grävlingens spår så lägger han tydliga kloavtryck, likaså hund, räv, varg mm.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

sunken

« Svar #14 skrivet: 14 mar-09 kl 19:27 »
Det har ju alltid sagts att lodjur skall vara extremt skygga, men det verkar inte stämma i verkligheten

Vi har ofta lo i närheten av byn vilket till viss del kan förklaras av att maten (rådjuren) vistas där vintertid. Jag upplever att lon inte behöver vara så skygg då dess sinnen är så väl utvecklade att den har koll på de flesta situationer. Detta torde väl också vara anledningen till att man , trots många spårobs , sällan ser lon.

//

HM

• -
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 04:15 »
Yeti.

Ancan

• Halland
« Svar #16 skrivet: 15 mar-09 kl 08:01 »
Jag upplever ochså Lo katterna som skygga och ytterst vaksamma djur.

Men om man , som i vårt fall lever år efter år som granne, och vistas en hel del ute i naturen så är det ju oundvikligt att man "springer på varandra" emellanåt.
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

gaup

« Svar #17 skrivet: 10 sep-09 kl 11:31 »
Spårna kommer från grävling.. lo spårna är i storlek av en stor hund typ schäfer - sankt bernard
fast lon är ju lite lättare så spårna är oftast inte genomtrampade..

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser