Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning  (läst 5582 gånger)

agge

öronmärkning
« skrivet: 12 mar-09 kl 19:16 »
Är det någon som har bra tips på hur man öronmärker lammen.
Ensam klarar jag det inte, måste  ha någon som håller lammen åt mig
Vi har de gula märkena Stallmästarens o det är ju så hårt att trycka igenom piggarna så jag måste ha tvåhandsfattning på tången.
Jag tycker det är lika jobbigt varje år.

vallhunden

• Västergötland
SV: öronmärkning
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 19:58 »
Jag har haft samma problem, men märker dom nu när dom är små.
Ställer mig med lammet mellan benen tittande framåt (lammet alltså, det blir lättare då ;D)
Siktar in märket och trycker till. Hjälper till med hand nr 2 när jag börjat trycka.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 23:05 »
Vad har ni för tång?
Aldrig upplevt det som trögt att trycka igenom.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 07:24 »
Framförallt kan de bli tröga när spetsen blir sliten, men vissa har svaga händer, speciellt tjejer och det kan vara jobbigt.
Att märka dem första dygnet brukar vara enklast, innan de hoppar omkring för mycket. (om inte öronen är för små!!!)

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 09:51 »
Jo men spetsen sitter ju på märket så den är ju ny för varje märke.
Märker många grisar med tjocka öron och större lappar och det är inga problem där heller.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 09:53 »
En person håller lammet, en person håller lammets huvud och ytterligare en trycker igenom märket. Kan verka onödigt med tre personer men man riskerar inte att skada i onödan och så går det FORT när man har hjälp.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 10:44 »
Jag har också svårt att klara märkningen ensam och har svårt att hitta någon som kan hjälpa till. Jag har just tänkt att försöka märka dem första dygnet men det tråkiga är, att när man märker dem tidigt får de "hängöron". Eller sätter jag märkena fel? Jag har de som är av aluminium, trodde de var så lätta men de hänger också ner öronen.

Jag fick en tacka omärkt förra året eftersom hon föddes sist. Jag fick sedan hjälp med märkning i vintras men personen som hjälpte mig höll inte tillräckligt hårt utan tackan hoppade till och första märket gick sönder. Det andra fastnade som det skulle och det läkte fint men när tackan stoppade in huvudet i höhäcken revs örat sönder lite och hålet för märket blev onödigt stort. Jag ska beställa ett nytt märke och sätta fast det när de kommer ut på bete så kanske örat håller bättre.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 11:31 »
Vi är två när vi märker lammen. Oftast håller maken (ibland har någon annan fått rycka in ifall han jobbar) och så klämmer jag dit märket. Jag måste hålla tången med båda händerna för tången är för stor för mina små händer och jag får ingen kraft med bara en hand. Ifjol märkte jag några själv och kilade fast huvudet mellan knäna men, flera märken hamnade som hejsan hoppsan så det gör jag inte om fler gånger.

Bra att denna tråden kom upp förresten, det börjar bli hög tid att beställa nya.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

agge

« Svar #8 skrivet: 13 mar-09 kl 12:11 »
Det va ju bra att fler än jag tycker det är jobbigt :D
Jag har den tången som Stallmästaren rekommenderar till sina märken.
jag får pröva att märka lammen tidigare , jag brukar vänta tills de är någon vecka för de är ju så små  :-[
o ska jag vara ärlig så är det ju roligare att vara två när man jobbar.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 13 mar-09 kl 14:10 »
Jag måste också använda dubbelhandsfattning, är alldeles för svag i händerna. Men jag kilar fast lammen, ca en vecka gamla, med bogpartiet mellan knäna eller lite högre till och med - viktigt att de inte har markkontakt. Då slappnar de av mycket bättre, och rycker som mest bara till just när man sätter märket. Det blir en "särskild känsla" för att parera de där rycken efter några år, där man lär sig att liksom följa med i rycket. De allra flesta rycker dock knappt till ens en gång, men hade de fått ha tassarna i backen så hade vart rodeo  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 18:15 »
Tack för tipset att klämma fast dom så benen är ovanför marken! !! Så självklart och ändå har jag inte kommit på det själv ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Tesla

« Svar #11 skrivet: 25 feb-10 kl 22:11 »
Nån som har den automatiska tången från stallmästaren? Isåfall hur funkar den? Borde ju vara mycket lättare för oss tjejer att använda en sån så man slipper denna tvåhandsfattning.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-10 kl 23:19 »
Den automatiska är suverän, örat "hoppar ur" när man tryckt i märket, så det är ingen risk att man "river" i märket. Funkar för oss, men vi är två, jag håller o mannen märker.

Gunhild

« Svar #13 skrivet: 26 feb-10 kl 19:31 »
Nån som har den automatiska tången från stallmästaren? Isåfall hur funkar den? Borde ju vara mycket lättare för oss tjejer att använda en sån så man slipper denna tvåhandsfattning.

Vi har den automatiska  tången. Den fungerar bra och det är inte tungt att få genom märkena. Det som är lite jobbigt är att den är så stor att jag har svårt att greppa om den, det har även min man och han har inga stora händer.

Ang trögt att märka: Jag märket mina lamm så fort jag kan så har ja koll på vilka lamm som tillhör vilken tacka. Jag har inte haft några problem med hängande öron. Det finns en mall med från stallmästaren vart man ska sätta märket. Man kan beskrivadet som mitt i och två tredje delar in från sidan.

Ulla Krull

« Svar #14 skrivet: 27 feb-10 kl 07:32 »
Jag märker mina lamm de första dagarna och då brukar jag stå upp med högerbenets fot en bit upp på lammgrinden så att benet blir i vinkel. Så lägger jag lammet med bröstkorgen på mitt lår och dess bakben hängandes ner mellan mina ben. Efter som jag är högerhänt så har jag lammets huvud åt höger och då kan jag klämma fast överkroppen med min vänstra underarm och hålla örat/huvudet med vänster hand och sedan klämmer jag dit märket med högern.

Jag har både horten och gula och den automatiska tången är bra men stor att greppa, som sagt. En sak med den är att det är bra att trycka ihop märket precis så mycket så att spetsen möter underdelen innan man sedan öppnar igen och klämmer fast det i öret. Då har man kollat att undermärket sitter på plats och att spetsen prickar precis i hålet. Annars kan de lätt sitta lite förskjutet och då blir det jättetrögt att få i märket. Det jobbiga är att ibland när jag är trött så gör jag samma sak med hortenmärket och då står man där med ett ihopklämt metallmärke som måste böjas ut igen... ::)

Fördelen med att ha två olika märken är dels att jag sätter det gula i högerörat på tacklamm och i vänsterörat på bagglamm och horten i det andra så kan man lätt på håll eller i vägningen se om det är bagg eller tacklamm. Sen sitter hortenmärket bättre fast men det gula ger läsbarhet - det bästa av två världar  :)

Hängöronen tycker jag brukar räta ut sig, har aldrig haft ett äldre lamm med det. Det viktiga är att inte sätta märkena för långt in på örat och man ska också kolla horten-tångens inställningsskruv så att märkena inte kläms ihop på mitten.

Tesla

« Svar #15 skrivet: 27 feb-10 kl 08:55 »
Men jag menar stallmästarens svarta automattång, är det den ni menar oxå?  På bilden på stallmästarens E-butik ser det ut som en modell som smäller igen själv, typ genom en knapptryckning eller nåt. Så man inte behöver ta till egen handkraft. Måste nog höra med stallmästaren... Vore ju perfekt med en sån tång, bara att sikta och sen sköter tången jobbet.

Jacob

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 27 feb-10 kl 10:02 »
Är det någon som vet hur mycket automattången kostar?
Köttfår

Tesla

« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 08:28 »
320:- exkl moms. Så bara 120:- dyrare än den vanliga manuella tången.

Ulla Krull

« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 08:37 »
Men jag menar stallmästarens svarta automattång, är det den ni menar oxå?  På bilden på stallmästarens E-butik ser det ut som en modell som smäller igen själv, typ genom en knapptryckning eller nåt. Så man inte behöver ta till egen handkraft. Måste nog höra med stallmästaren... Vore ju perfekt med en sån tång, bara att sikta och sen sköter tången jobbet.
Nix, man får jobba själv  :(
Det som är automatiskt med den är att den öppnar sig igen så att öronmärket glider ur tången. Detta är mycket bra framför allt vid märkning av vuxnare djur som ofta rycker bort huvudet när tången slår igen. Om man märker mycket stora lamm och tackor med återtagsmärken vid slakt så är denna att rekommendera.
Den är stor och klumpig och kan vara svår att klämma igen om man har mindre händer då den öppnar sig väldigt mycket. Den kräver lite teknik men när man har vant sig så är den ganska bra.
Och jag rekommenderar, som jag skrev tidigare, att man trycker ihop den halvvägs efter att man har laddat i märket för att kontrollera att märkena möts där de ska (att spetsen går rätt i hålet) för de kan lätt sitta lite snett och då går det trögare.

Fåraherden

• -
« Svar #19 skrivet: 04 mar-10 kl 07:06 »
Håller med Vallhunden om att det är bra att göra det när de är små. Lättare att fånga, enklare att göra ingreppet. Ett problem som tilltagit för mig är att märkena tenderar trilla av. Märkte om mer än tio djur i fjol.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser