Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård i hallonland?  (läst 3647 gånger)

byggarebobbit

Hönsgård i hallonland?
« skrivet: 11 mar-09 kl 15:23 »
  Håller på att planera var hönshuset ska vara. Där det passar bäst skulle det betyda att gården till hälften består av ett hallonland. Är det dumt ur hönor resp hallonens perspektiv?!
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Pong

SV: Hönsgård i hallonland?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 17:44 »
Det är nog bra ur både hallonens och hönornas perspektiv, däremot skulle jag tro det är sämre ut den mänskliga hallonätarens perspektiv.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 21:29 »
I halva min hönsgård växer det en del gamla vinbärsbuskar, jättebra som skydd för solen, m.m. Lite mindre vinbär för mig men hönsen har det bra.
Tror det fungerar alldeles utmärkt att ha hallonplantor i hönsgården, hönsen både gödslar och håller rent från ogräs, kan man ha det bättre.
Västra Götaland

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 21:53 »
 ;D Man kan vilja ha hallonen själv! Men det kanske blir ett och annat över längst upp! Verkar jättebra för hönsen.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 21:54 »
Det är bra, hönsen tar en del skadedjur, som finns på och i markens ytskikt.  Finns som förslag till ekologisk bärodling

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_tradgard/FTG1100/FTG1100.HTM
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 21:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 12 mar-09 kl 16:56 »
I vår hönsgård råkade det komma med ett rejält hallonsnår och de älskade att krypa in mellan grenarna när det var varmt. Tyvärr käkade de upp alla blad så långt upp de nådde så den såg rätt underlig ut.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 12 mar-09 kl 17:27 »
Hallon är en tvåårig växt. Växer upp ena året och ger frukt andra året. Sedan dör grenen.
Från roten växer det då upp nya skott. Dom kommer hönorna att äta upp.
Så efter två år borde det inte finnas några hallon kvar. Om det inte är så tätt att hönorna missar några skott.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 mar-09 kl 17:56 »
Man har lukehöns i hallonodlingar, hur de skyddar skotten vet jag inte, kanske man avhägnar buskarna när skotten kommer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #8 skrivet: 12 mar-09 kl 18:30 »
Har bilder på min hemsida sen i somras från hönsgården! I en stor del av den växer det hallon och hönsen ligger inne i snåren å pudrar sej mest hela dagarna  :)
Har flyttat nu men här på gården finns det också hallon och jag planerar att anlägga hönsgården där eftersom det var så eftertraktat!  ;D
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-09 kl 20:00 »
Även vår hönsgård hade hallonplantor av en vit rätt delikat sort. Det ska bli mycket spännannde att se om några av dem törs skjuta nya skott detta år. Vi testade även en hel del annat som vi nu hoppas mycket på. Tex. svarta vinbär, äkta fläder, libbsticka, parkslide, humle, vinstockar. De två sistnämnda utanför.

Åh vad vi längtar till barmark!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #10 skrivet: 15 mar-09 kl 10:21 »
Även vår hönsgård hade hallonplantor av en vit rätt delikat sort. Det ska bli mycket spännannde att se om några av dem törs skjuta nya skott detta år. Vi testade även en hel del annat som vi nu hoppas mycket på. Tex. svarta vinbär, äkta fläder, libbsticka, parkslide, humle, vinstockar. De två sistnämnda utanför.

Åh vad vi längtar till barmark!

Du är modig du, som vågar plantera Parkslide!  :o  ;) ;)

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-09 kl 18:13 »

Du är modig du, som vågar plantera Parkslide!  :o  ;) ;)

Mvh
Johanna

Märk väl, parksliden sitter utanför hönsgården! Är den giftig? måste kollas upp bättre. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 mar-09 kl 18:16 »
Märk väl, parksliden sitter utanför hönsgården! Är den giftig? måste kollas upp bättre. // I-K

Nej, men invasiv. Har den väl tagit sig så blir du aldrig av med den. Men häftiga är dom

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-09 kl 19:15 »
Nej, men invasiv. Har den väl tagit sig så blir du aldrig av med den. Men häftiga är dom

OK hellre det då ;-) den risken tar jag gärna. // I-K

tuva-li

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 mar-09 kl 19:17 »
Om den inte är giftig, men vääldigt svår att "ta död på" så måste det ju vara den perfekta hönsgårdsväxten  ::)  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 19:27 »
Om den inte är giftig, men vääldigt svår att "ta död på" så måste det ju vara den perfekta hönsgårdsväxten  ::)  ;D

Vet inte om ens höns klarar av att utrota parkslide, dom kan bli rätt storväxta när dom trivs. Kolla in bilden:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Riesenknoeterich.jpg

Den har också en släkting som heter jätteslide, och den är ännu större...

Jag har ett område med spirea som jag inte på något sätt lyckats bli av med. Snart skaffar jag några hönor och ser vad dom kan åstadkomma  8)
« Senast ändrad: 15 mar-09 kl 19:30 av Huggorm »

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser