Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majonnäs  (läst 4532 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Majonnäs
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:21 »
Datum: 2 september, 2002 ;

Det är alltid bra att ha en burk vitlöks- eller örtkryddad majonnäs i kylskåpet. Många tror att det är svårt att göra majonnäs, men det är det alltså inte. Det viktiga är att man har någorlunda samma temperatur på ingredienserna. Man kan vispa för hand i vanlig bunke, men det absolut snabbaste och enklaste är om man kör med en stavmixer eller elvisp direkt i burken man ska ha majonnäsen i.
Häll i burken: 3 äggulor, 1/2 msk vinäger, 1 msk malt senapfrö eller senap, 1/2 msk vinäger, 1/2 msk salt, 1/2 msk vitpeppar, ev. några vitlöksklyftor eller färska örter. Mixa eller vispa och häll under tiden i en tunn, tunn stråle olja (ej olivolja). Efter en viss mängd olja blir majonnäsen väldigt hård. Man kan då fortsätta ändå genom att späda med lite vatten eller allra helst mjölksyrat spad. Så styr du sedan konsistensen; olja-tjockare, spad-tunnare.
Om majonnäsen mot förmodan skulle skära sig, börja om med ett par äggulor i en ny burk och mixa kraftig medan du sakta häller i den skurna majonnäsen. Det kan också gå att rädda den med en skvätt grädde.

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

martinki

• ljuspunkt
Re:Majonnäs
« Svar #1 skrivet: 08 jul-06 kl 23:54 »
Hittade den här tråden och fast den är gammal så vill jag då posta ett svar eftersom jag hatar råa ägg i maten men älskar majonässmaken ändå. Här kommer ett recept på äggfri majonäs.

OBS! Dett är ett grundrecept, se till att smaksätta med det Ni vill.

5 dl sojadryck ("sojamjölk")
4 dl olja (vilken som)
2-4 matskedar ättiksprit 10%
1 tesked salt
1 tesked socker

Kör hela sojamjölken med halva mängden olja i mixern i en minut och på högsta möjliga hastighet. Efter en minut ska resten av oljan tillsättas (under mixande), likaså ättikspriten (eller citronsaften, ...) och "kryddorna". Kör mixern ytterligare en halv minut, häll över i en skål och ställ kalt.

Så enkelt går det att göra veganmajonäs. Den kommer att bli stelt (mycket stelare än den är i mixern!) efter en natt i kylen och bör förbrukas inom 1-2 dagar. Ju längre den står, desto större risk att det skär sig litet grand.

Ni får majonäsen stabilare (och läckrare!)  om Ni mixer med två medlstora, kokta potatisar när Ni har i alla kryddorna. Stärkelsen i potatisarna kommer att fungera som en stabilisator och majonäsen kommer att bli både fastare och hållbarare.

Det fungerar naturligtvis så enkelt tack vare lecithinet som sojabönan innehåller. Varje böna består av ca 2% lecithin. Och visst kan Ni strunta i diskmedlet efter majonästillverkningen, eftersom lecithinet är en tensid  och fungerar därför som diskmedel.

Soja är riktigt kul!
hälsar Martin

ps: Jag gillar att ha i 1/2 tesked currypulver och massor med vitlök plus lite libbsticka och sånt i majonäsen. Om man mixer ned en handfull solroskärnor och lite tomatpurree får man en läcker "pastej" att breda på smörgåsen. Mums!
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 12:03 av martinki »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Majonnäs
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 01:28 »
Äggfri majonnäs - nämen vad bra! Det ska jag prova.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser