Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin med balansproblem  (läst 3441 gånger)

lialan

• Västergötland
kanin med balansproblem
« skrivet: 09 mar-09 kl 19:20 »
En av mina gotlandshonor beter sig underligt.
I lördags övergav hon sin veckogamla kull. Hon gick i box då med två andra, och jag trodde att de andra honorna stört henne.
I söndags tyckte jag att hon lutade konstigt på huvudet, och de andra honorna nöp efter henne. Förut var hon den dominanta.
Idag lutar hon på huvudet ännu mera och kan inte hoppa upp på hyllan. hon verkar ha svårt med balansen.
Kan hon ha varit dålig redan förra veckan, och därför övergivit ungarna?
Är det någon som vet vad det kan vara för fel och om jag kan göra något annat än att vänta och se?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: kanin med balansproblem
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 20:58 »
Pasteurella, kan ge inflammation i mellanörat. Då blir huvudet mer och mer snett (engelsk term wry neck). Möjligt att något slags antibiotika kan hjälpa. Utan det blir de sämre och sämre.

Edgar

Edit http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=19;action=display;threadid=6129
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 21:08 av Edgar »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 09:11 »
Försök få tag i veterinär som kan ge kaninen Baytril så fort som möjligt så har du stor chans att rädda honan om det visar sig vara Pasteurella.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lialan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 09:21 »
Tack för hjälpen. Jag ska ringa vetrinären. Men jag blir ju inte så hoppfull när jag läser på om eländet. :(
Det verkar kunna vara kroniskt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 09:22 »
Mmm vissa sjukdommar på kanin kan vara svåra att bli av med.

Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 17:46 »
Troligen Nosematos. Är en hjärnhinneinflammation. Finns tyvärr ingen hjälp till detta.
Sned huvudhållning, balansproblem, har svårt att vända sig. Till slut blir kaninen även aggresiv.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 08:11 »
Troligen Nosematos. Är en hjärnhinneinflammation. Finns tyvärr ingen hjälp till detta.
Sned huvudhållning, balansproblem, har svårt att vända sig. Till slut blir kaninen även aggresiv.

Hade ett ungdjur en gång som fick detta... först var huvudet lite på sne men ju längre tid som gick ju sneare blev huvudhållningen... till slut fick jag slå ihjäl stackarn, då bar han huvudet i en 90 graders vinkel mot kroppen :P
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

kiso

• Ankbild
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 08:21 »
Nu tycker säkert ni att jag är jättelöjlig, men min honkanin har haft nåt liknande ett par gånger. Jag fick tipset att jag skulle ge henne enris och gärna med enbär på. Jag gjorde så, och efter ett par dagar var hon pigg igen. Hon lever fortfarande och är snart 6 år.
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

lialan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 10:21 »
Nu har jag varit hos vet. Han gav henne inget större hopp, men jag fick batyril till henne, så vi får väl se hur det går. En chans kan hon ju få.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 15:59 »
Det är lätt att testa om en kanin har nosematos. Det räcker med ett par bloddroppar på ett kaffefilter som man skickar in till SVA. Kostade inte så mycket för 12-15 år sedan när jag testade mina dåvarande kaniner. Hade en misstänkt nosematos som visade sig vara possitiv men alla de andra klarade sig som tur var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser